3 mei 2025, 13:45:28

wel of geen aandacht geven

Gestart door Miesjeuh1983, 7 september 2007, 13:54:06

« vorige - volgende »

Miesjeuh1983

eeejjj hallow :D

Sinds dinsdag ben ik ook weer in het bezit van een supermooi valkje (foto volgt nog) Twyco  is nu 8 weken oud, en hij en ik vinden het allemaal nog super spannend.

Samen met me vriend proberen we Twyco tam te maken, maar Twyco heeft heel erg veel pit en is niet moe te krijgen/worden. Hij krijst ontieglijk veel, wel is het nu al minder (heb gelezen dat je dit volkomen moet negeren, en het helpt :D) Maar wanneer hij net aandacht heeft gehad, veel praten/fluiten en met me hand in de kooi met trosgierst, en ik doe de kooi weer dicht dan begint hij als een mallerd heen en weer door de kooi te rennen. Praten of fluiten we tegen hem dan staat ie stil, en heeft hij zijn mooie kuif helemaal rechtop, zijn we stil (of geven we hem geen aandacht) dan begint hij weer met rennen. Hoe zijn kuif staat is dan verschillend... ene keer in zijn nek andere keer overeind.
Kan iemand ons tips geven, wat dit gedrag inhoud, en hoe we hier mee om moeten gaan?

Oohjaah... net hoorde ik dat hij het fluitje probeerde te fluiten die wij ook altijd gebruiken :D erruggg leuk

kusss

Miesjeuh en Twyco

Anke

Mijn valkjes rennen op hun stokje op en neer als ze ergens zenuwachtig over zijn en nog niet weten wat ze precies willen doen. Bijvoorbeeld er ligt beneden in de kooi een nieuw speeltje.... Dan wordt er eerst uitgebreid heen en weer gerend, nog eens naar beneden gekeken, weer gerend net zo lang tot ze een beslissing nemen.
Ik denk dat je als je je valkje aandacht hebt gegeven gewoon weg moet gaan en iets anders moet gaan doen.
Ik ben benieuwd wat hij dan doet.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

snowhawk

Puur vanuit de ethologishe leerprincipes volgens welke ieder levend wezen leert, wordt gedrag alleen herhaald als het succes heeft.

Dus geven jullie aandacht aan het gedrag, dan blijft het bestaan. Ook als is de noodzaak van het gedrag inmiddels weggevallen.