8 mei 2025, 20:25:28

Ik word GEK van krijsvalkjes!!

Gestart door kimb27, 5 september 2007, 19:52:53

« vorige - volgende »

kimb27

Hai allemaal,

Graag jullie raad of een tip :)

Wij hebben sinds een paar weken 2 kleine valkjes in huis. Bij elkaar in de kooi, geen enkel probleem. Ook met de andere vogels (2) kunnen ze goed opschieten. Maar.... ze KRIJSEN! En dan bedoel ik niet heel even, maar constant. Echt een verschrikkelijk irritant krijsgeluid. Ze zijn niet bang voor ons, krijgen genoeg aandacht en uiteraard ook eten. Heel af en toe maken ze een fluitgeluidje maar al snel gaat ook dat over in krijsen. Ik word er echt helemaal gek van! Wat kan ik hier aan doen? Of mankeren ze gewoon iets ofzo? Onze andere valkjes (totaal 5) hebben echt nergens last van, heel raar!

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)

Ivy

Hoi.
Hoe klein is klein?
Het zou kunnen, dat ze krijsen omdat ze honger hebben. Zijn ze met hand gevoerd? Zijn ze misschien te vroeg bij de ouders weggehaald?
Zie je ze eten?
Als ze met de hand zijn gevoerd, kan je je dus afvragen of ze al zelfstandig genoeg zijn.
Hetzelfde geldt als ze te vroeg bij de ouders zijn weggehaald.

Als je twijfels hebt over zelfstandigheid van de valkjes, kan je het beste contact opnemen met de kweker waar je ze gekocht hebt.

Of voer je ze nog met pap? Dan is dat de reden dat ze krijsen. Ze bedelen dan om voer.
Om te zien of je ze genoeg voert, kan je ze het beste elke dag wegen, als ze niet afvallen, kan je het krijsen tussen de voedingen gewoon negeren. Of zet ze dan op een voerbakje of bij een strengel trosgierst om ze te stimuleren zelf te eten.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

kimb27

Hoi Ivy,

De valkjes eten absoluut zelfstandig, ze zijn al een maand of 4 en zitten al een tijd bij ons in huis. Ze worden niet meer gevoerd en gaan met goed gevulde maagjes slapen :)
Ik weet zeker dat het niet aan het "honger hebben" ligt.

Wel merk ik dat ze minder krijsen als je ze gaat kroelen (al willen ze dat niet altijd natuurlijk). Maar ze vliegen vaak rond en krijgen echt veel aandacht, kan me dus niet voorstellen dat het een tekort aan aandacht is. Bovendien krijsen ze soms tijdens het kroelen ook door!

De valkjes zijn bij ons in de volière geboren (net als alle andere valkjes in de jaren ervoor) en ik heb nog nooit zulke krijsers gehad. Deze 2 zijn wel in de beginperiode ziek geweest en hebben antibiotica gehad/bij dierenarts gestaan in hokje. Zou dat er iets mee te maken hebben??!!

Groetjes Kim

Ivy

Hoi.
Nou, gelukkig ligt het dus niet aan honger. Het lijkt wel dat ze voor aandacht krijsen en als je ze gaat kroelen, dan beloon je ze juist. Meestal wordt er dan aangeraden om krijsen te negeren en ze juist aandacht geven als ze stil zijn. Zo stimuleer je positief gedrag.
Veel sterkte ermee in ieder geval, jullie oren zullen het wel zwaar hebben.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

snowhawk

Een teveel aan aandacht op het verkeerde moment??

Dus om het krijsen op te laten houden..