gevonden valk in huis genomen, hoe nu verder....

Gestart door cynthia, 20 oktober 2003, 00:16:12

« vorige - volgende »

cynthia

:-/ sinds een paar weken hebben wij een valkparkiet in huis,
wij hebben hem gevonden langs een drukke verkeersweg en leek erg moe en kon niet meer vliegen.
Na een paar dagen uitrusten en een bezoekje aan de dierenarts leek hij op te knappen en begonnen geluidjes te maken en te reageren op ons. hij kan een heel leuk riedeltje.
Maar tam is hij zeker nog niet...hij reageert heftig op vogelgeluiden en harde stemmen, hij gaat dan echt gillen/schreeuwen zo hard dat je trommelvliezen pijn doen.
Nu is hij zeker wel gewend bij ons maar de leuke geluidjes zijn er nauwelijks meer hij gilt eigenlijk alleen nog maar? hij heeft speelgoed e.d. en mag af en toe vliegen, maar dan moeten we hem vangen....

Wie heeft er advies of hoe verder???

Cynthia

Tara

Hoi Cynthia,

eerst en vooral moet hij zo'n weekje wennen aan z'n omgeving. Tam maken kan moeilijk worden, aangezien je de leeftijd niet weet. Als ie nooit leert fluiten, kan je het niet helpen, niet alle mannetjes fluiten, en misschien heb je wel een vrouwtje, die leren meestal nooit fluiten. Maar er zijn uitzonderingen, ik heb een pop die 'r best doet om te leren fluiten bijvoorbeeld. Als je hem niet wil vangen, kan je 'm proberen te lokken, je kan lekker trosgierst in z'n kooi hangen of ander lekkers. Iedere dag ook even met 'm praten vinden ze ook erg fijn. Vangen moet je het minst mogelijk doen, aangezien de valk dan banger en banger wordt. Ik zou het eens wagen met trosgierst, meestal gaat ie dan wel ff zijn kooitje in en dan moet jij maar snel genoeg zijn om die dicht te doen.

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi Cynthia,

Heb je een advertentie geplaatst om het valkje weer bij zijn eigen baasje terecht te laten komen? Dus waar je hem hebt gevonden, wanneer je hem hebt gevonden en hoe hij er uit ziet, evt. met foto erbij.
Ik zou eerst maar eens proberen om de eigenlijke eigenaar maar te vinden. Ik zou het ook niet leuk vinden als 1 van mijn eigen valkjes weg zou vliegen en ik aanneem dat ik hem nooit meer terug krijg terwijl hij ergens anders is.
Tot die tijd kan je het valkje verzorgen en onder je hoede nemen totdat je misschien meer weet van zijn eigenaar. Dat zou heel goed van je zijn.
Als je niets verneemt van een evt. eigenaar, kan je hem zelf houden.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

cynthia

Ja hoor, ik heb de "vondst" gemeld bij o.a. amivedi, dierenbescherming, dieren ambulance's, dierenartsen e.d.
Hij heeft geen ring ook geen chip of zo, dat het een hij is weet ik van de direnarts, maar hoe oud?
Toen die zo stil was en net hier leek hij wel erg oud en onverzorgd, maar nu heeft ie zijn veren verzorgd en is hij duidelijk opgeknapt. Toen ik na dik twee weken nog niks gehoord had van een eventuele baas, zei o.a de ambu dat hij wel een een blijvertje kon zijn en heb ik een goede kooi gekocht.

Kolkkie

Hoi Cyntha,

Je zou een tweede valkje er bij kunnen nemen. Dan is je valkje niet alleen meer en zal hij minder gaan schreeuwen.
Ik denk dat je het beste om dan een tam valkje erbij te nemen, dat wordt het valkje wat je nu hebt ws ook tammer.
Hoe ziet je valkje er uit (mutatie)?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006