26 april 2024, 05:40:57

Drinken

Gestart door Iris, 2 september 2007, 19:32:13

« vorige - volgende »

Iris

Sinds vrijdagavond is Chico (5 weken) bij ons komen wonen.
Hij eet wel, maar drinkt nog helemaal niets, er staat een waterbakje op de grond en er hangt er ook 1 in zijn kooi.

Hoelang kunnen ze zonder water??

Ilse_Jaimy

ik denk dat hij wel drinkt hoor , maar dat jij het gewoon niet ziet .
heb is een pap jong zeker ? als je bang bent dat hij niet genoeg vocht binnen krijgt kan je altijd ff een x de pap wat dunner doen

Iris

Ik geef geen pap, daar is bij de dierenwinkel niets over gezegd. Of is dat het ei-spul?
Ik ben blanco qua vogels dus alle tips zijn welkom!!

Mara

Hoi Iris

Vijf weken is je valkje pas? En ze hebben niets gezegd van pap? Een jong is meestal pas vanaf 6 of 7 weken zelfstandig. Tot die tijd wordt hij gevoerd door de ouders. Je zou hem eventueel wat water met een spuitje kunnen geven als jij denkt dat hij niet drinkt...

mara

Ilse_Jaimy

als ik jou was zou ik hem wel opfok pap bij gaan geven ...
5 weken is nog veel te vroeg om bij zijn ouders weg te gaan ...

Anja

Hoi hoi,

Het kan wel dat een valkje op 5 weken al zelfstandig is. Weet je zeker dat hij eet en niet met de zaadjes speelt? Wat is zijn gewicht?
Ik denk dat hij drinkt als jij het niet ziet. Je zit neem ik aan geen 24 uur voor de kooi :D :D :D

Groetjes Anja

Iris

het liefst zit ik wel 24 uur per dag voor z'n kooi, maar helaas moet ik ook slapen haha..

Hij eet volgens mij wel z'n zaadjes op, hij zit flink te smakken in ieder geval en zit bijna de hele dag te eten.

Wat voor een pap raad je me aan?
Hij zit nog niet op mijn hand, dus met een spuitje voeren schrikt hem denk ik af, omdat we net bezig zijn met het wennen van onze handen in zijn kooi.

Mara

Hoi Iris

Ik zou nog even wachten met het geven van pap hoor. Maar zie je in het zaad ook lege hulsjes liggen?

Haha, en je moet zeker niet 24 uur per dag voor de kooi gaan zitten. Ik weet dat je dat het liefste wilt hoor!

Mara

Iris

Bij de kleine zaadjes liggen veel lege hulsjes! Krijgt hij dan genoeg binnen??

En weet jij vanaf welke leeftijd ze geluid gaan maken?

Sanna

Hoi Iris,

Ik denk eigenlijk niet dat je valkje 5 weken oud is hoor ;). In principe zegt een dierenwinkel eigenlijk altijd dat een valkje 5 of 6 weken oud is, al weten ze het zelf helemaal niet (dat verkoopt lekker ::)). Maar als jouw Chico al zo lekker zit te eten denk ik eigenlijk dat hij al wat ouder is. Heb je niet toevallig een foto van hem? (hoe je een foto moet plaatsen lees je hier)

Meestal is een valkje wel de eerste paar dagen een beetje rustig als hij pas bij je is. Zo langzamerhand gaat hij vanzelf de kooi ontdekken. Drinken doet hij ongetwijfeld al, maar inderdaad wanneer jij niet kijkt. Mijn dierenarts zegt altijd: als ze eten, drinken ze ook. Valkjes hebben niet zoveel water nodig. Dat kun je ook aan hun uitwerpselen zien: het witte gedeelte is de urine. Niet vloeibaar dus. Je moet hem dus echt betrappen op een slokje drinken ;D.

Succes met Chico. Het komt best goed met hem ;).

Groetjes, Sanna

Iris

hoi sanna,

Ik zal eens een foto van hem maken, fototoestel ligt nog bij mijn ouders (woon sinds maand samen!)
Mijn vriend zit 'm op dit moment trosgierst te voeren uit de hand. Maar als je je hand te dichtbij doet, haalt íe uit.
Het drinken doet hij sinds vanochtend in ons bijzijn, dus daar hoef ik me gelukkig niet meer druk om te maken haha..
Leuk om te zien hoe parkieten drinken :-)

Stom dat dierenwinkels dat dan doen zeg.. Maar er werd ons gezegd dat hij sinds 3 dagen van de pap af was en gewoon at, dus onnozel als ik ben geloofde ik dat (goedgelovig).

Weet jij vanaf welke leeftijd parkieten geluid maken? Hij doet het alleen soms als wij een filmpje van internet draaien met parkieten geluiden. Het lijkt ons zo leuk als hij wat meer geluid maakt.

Fijn dat er een forum over parkieten is, ik ben een leek qua vogels!

iris

Sanna

Hoi Iris,

Geluid maken zal hij vanzelf wel gaan doen zodra hij meer op zijn gemak is. Als je wilt dat hij meer gaat prieten enzo dan zou ik lekker die filmpjes af blijven spelen, dan gaat hij dat vanzelf wel overnemen.

Het is al een goed teken dat hij trosgiers uit jullie hand eet. Daarmee kun je hem ook gaan lokken als hij wat meer op z'n gemak is. Gewoon een vinger tussen hem en het trosgiers houden en dan het trosgierst steeds verder weg zodat hij wel op je vinger moet stappen om het te pakken te krijgen ;D.

Het zou best kunnen hoor, dat hij pas 3 dagen van de pap af was. Maar ik denk toch dat hij ouder dan 5 weken is hoor. Pap-valkjes doen er zowiezo over het algemeen veel langer over om zelfstandig te worden dan valkjes die door hun ouders worden grootgebracht. Meestal zullen zij pas tussen de 8 en 10 weken zelfstandig zijn. Waarschijnlijk had die dierenwinkel zelf geen idee ;). Als jullie valkje maar gewoon goed z'n zaadjes eet komt het helemaal in orde met hem.

Benieuwd naar de foto! ;)

Groetjes, Sanna


Anja

Hoi Iris,

Wat een beauty zeg.

Groetjes Anja

Iris

ja, mooi is Chico he:-D

Hij komt sinds 2 dagen ook uit de kooi,  bij mijn vriend op z'n hand en zit rustig 1,5 uur op z'n schouder. Als hij een tijdje op z'n schouder zit, begint hij soms wat meer geluid te maken. Soms vliegt íe weg om een rondje huiskamer te doen, daarna stapt hij weer rustig op de hand van mijn vriend, echt geweldig!