7 mei 2025, 18:28:43

De splitten van mijn valkje

Gestart door Sanne., 2 september 2007, 18:14:25

« vorige - volgende »

Sanne.

Ik heb 't een en ander gelezen over vererving bij valkparkieten en nou leek het mij leuk om de splitten van mijn mannetjes valkparkiet te weten.
Ik heb wat info gehad over de ouders en de broertjes en zusjes. Aan de hand daarvan heb ik 't volgende schema getekend:

Als je deze link opent zie je het schema wat groter
http://img267.imageshack.us/img267/4741/stamboommetsplittensx2.jpg

Alles wat in rood staat is dus onzeker. Ik weet dus van niemand de splitten, maar aan de hand van broertjes en zusjes denk ik dat 't zo ongeveer zal zijn.
Nou wil ik graag van jullie weten of ik dit goed heb gedaan.

Waar het mij vooral om gaat is of mijn man als X1 lutino heeft of cinnamon.
Ik denk zelf Lutino om de volgende reden:
- De albino pop links bovenaan is heeft geen cinnamon (anders zou je dit kunnen zien, toch?)
- De man links bovenaan is geen cinnamon dus die heeft een split voor cinnamon (want anders zouden de broertjes/zusjes van mijn manneke er niet als cinnamon uit kunnen zien)
- Als mijn mannetje de X1 (cinnamon) van papa zou hebben gehad dan zou die in uiterlijk cinnamon zijn omdat de moeder dat ook is.. toch? Dus moet die wel de lutino als split hebben.

Dit is de mama van mijn manneke (zij is een cinnamon toch?)

Dus mijn conclusies bovenaan zou ik graag bevestigd willen hebben ;)

En nou wil ik ook graag weten of mijn popje een zuivere albino is of dat ze een cinnamon albino is:

Volgens de vorige eigenaren was ze namelijk toen ze jonger was spierwit. Ze is nu ongeveer een jaar, en ze zeiden dat ze de laatste tijd meer begin te kleuren. Is dit normaal?

'k hoop dat jullie mij kunnen helpen ;)
Alvast bedankt!  ;D

Tjerk

Hey,

Uit het schema dat je heb neergezet, kan ik dit neerzetten in de mutatie calculator:

Ouders:
Vader=Witmasker Bont split voor {X1:Cinnamon} {X2:Lutino}
Moeder=Witmasker Cinnamon Gepareld split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Witmasker Bont  Cinnamon split voor {X2:Gepareld}
25.0 % Witmasker Bont split voor {X2:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X1:Lutino}
25.0 % Witmasker  Cinnamon split voor Bont {X2:Gepareld}
25.0 % Witmasker split voor Bont {X2:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X1:Lutino}

Jonge pop
25.0 % Witmasker Bont  Cinnamon
25.0 % Witmasker Bont  Lutino
25.0 % Witmasker  Cinnamon split voor Bont
25.0 % Witmasker  Lutino split voor Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Jouw man, rood aangeven is dus volgens het schema:
Witmasker split Bont [X1 Lutino] [X2 Cinnamon Opaline]

In het schema komen ook zijn broertjes en zusje goed voor, dus zal dit ongetwijfeld kloppen. De split Cinnamon en Opaline vererft hij van z´n moeder en de split Lutino van z´n vader.

Groeten Tjerk

Sanne.

Bedankt voor je reactie! :D

Maar 'k had nog een vraagje ;) is mijn popje een cinnamon albino? (zie foto)

Groetjes Sanne

Tjerk

Hey,

Je bent er zeker van dat dit een pop is, mannen krijgen vaak een bruine waas over het lichaam lopen. Mocht dit inderdaad een pop zijn, zou ik zelf uitgaan van een Cinnamon Albino inderdaad.

Groeten Tjerk

Sanne.

Hoi Tjerk,

Ze heeft samen met de vogel van de volgende foto een nestje gehad met een jonkie (helaas was 't jonkie wel in een dag dood)... maar' k ga d'r vanuit dat ik een koppeltje heb ;) (nestje was nog bij de vorige eigenaar)

En dat is wel een mannetje ;) dus het moet wel een vrouwtje zijn. Ook heeft die albino zo'n v-patroon aan de onderkant van d'r staart.

Groetjes Sanne