6 mei 2025, 00:16:56

Inteelt?

Gestart door Xander, 1 oktober 2003, 00:35:55

« vorige - volgende »

Xander

:)Hallo hier is Xander.
Ik heb een vraag over inteelt bij valken.  :(
Hoelang kun je doorgaan met bijv.èèn paar valkparkieten voordat er sprake is van inteelt?
En hoe kan ik zien of er sprake is van inteelt?
Dat zou ik graag willen weten voordat ik meer valkparkieten aanschaf.
wie kan mij helpen? :(
Groetjes,Xander.

Stijn dc

hello

je mag nooit inteelt doen, maar dat was je toch neit van plan hoop ik!

je kan met een valkenkoppel kweken, maar als je dan met die jonkies verder wil kweken, moet je toch een onverwante partner kopen! inteelt is ecth heel slecht!
je kan dat eigenlijk niet zijn, maar soms geeft het misvormde jonkies of jonkies die dood gaan in het ei!
dus VERMIJD inteelt!

SDc:D

Xander

1 oktober 2003, 00:45:49 #2 Last Edit: 1 oktober 2003, 00:46:41 by Xander
hallo stijn.
Nee ik was niet van plan om inteelt te kweken daarom heb ik ook deze vraag gesteld ter voorkoming van.
Want dat is toch wel het allerlaatste waar ik aan wil beginnen.
Want dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover de valkjes. :-/
Bedankt voor jou reaktie!

Stijn dc

hello

goed dat je het niet van plan was!
soms word inteelt wel eens gedaan, maar dan uit wetenschappelijk standpunt, om een soort terug in stand te krijgen, maar bij vogels zoals valkparkieten hoeft dit niet!
succes met je (toekomstig) kweekseizoen!

SDC:D

Tara

Hoi,

inteelt is best makkelijk te voorkomen, als je gewoon zeker weet dat je een koppel hebt, en geen broer en zus. Als je dan jongen hebt, kan je dan natuurlijk wel een jonkie houden, of meerdere, maar dan moet je er natuurlijk wel opletten dat zij mekaar niet gaan versieren, misschien ben je dan van plan om de jongen te verkopen, of je kan natuurlijk een jong houden en een nieuwe partner voor 'm er bij houden. Pas gewoon op dat er nooit sprake is van inteelt, want is gewoon heel erg voor de foetussen.

Groetjes, Tara

Xander

:)Bedant!
En wat de wetenschappers doen,daar sta ik ook niet achter.
Want waarom zou je bewust zwakke valken kweken met een zeer slechte weerstand en alles wat daar bij komt kijken?

Tara

Hoi Xander,

de wetenschap geeft gewoon niet om dieren, i.p.v. hun stuff op zichzelf te gebruiken, nee hoor, dat doen ze die lieve diertjes aan!

Stijn dc

hello

daar ben ik het totaal niet mee eens!
de wetenschap gebruikt inteelt om zeldzame, of met uitsterven bedreigde vogels terug in stand te krijgen, en ik zei toch dat ze geen valkjes gebruiken!

Tara

Hoi Stijn,

ik heb het in dit geval niet over vogels hoor, daar heb ik het wel goed met hun, maar met andere proefdiertjes.

Stijn dc

hello

ja, zo is het nu eenmaal, als ze die dieren nodig hebben om medicijnen op te testen zodat mss ooit aids opgelost kan worden, dan mogen er wel wa muisjes sneuvelen!
op honden en katten mogen geen experimenten uitevoerd worden!

Lique

Er wordt vaak bij bijzondere mutaties lijn teelt toegepast.
Hierbij wordt de vader op de dochter gezet, zodat er een zelfde soort mutatie komt.
Ik kan niet zeggen dat het goed is, alleen helemaal mee oneens ben ik het ook niet.
Zo zijn veel mutaties ter wereld gekomen

Stijn dc

hello lique

daar ben ik hetvolledig mee eens!

Xander

:)Hallo ik wou jullie bedanken voor de reakties tot nu toe.
Ik wou ook tegen Stijn zeggen dat ik hem niet helemaal goed begrepen had i.v.m. de wetenschap,bijdeze  ;)
De uitleg die Lique hieraan geeft is voor mij wel duidelijk,daar bedoel ik het lijnteelt mee.
Ik ben benieuwd naar de volgende reakties!
Groetjes,Xander.

Stijn dc

hello

het was ook wat slecht uitgelegd en een mens kan zich al eens vergissen!

SDc:D