6 mei 2025, 23:56:34

hoe vervoer je een nieuw valkje

Gestart door joepie, 31 augustus 2007, 14:13:13

« vorige - volgende »

joepie

Hallo allemaal,

Twee weken terug kwam ik op jullie prachtige website terecht.
De reden van mijn 'zoektocht' was helaas onze pas overleden valkparkiet Okki  :'( :'(.

Hoewel we nog niet zeker weten of we al toe zijn aan een nieuwe valk, ben ik wel aan het rondkijken wat er te krijgen is. Wat een hoeveelheid informatie kun je vinden op het web! Dat was bij de adoptie van Okki, nu ruim 15 jaar geleden wel eventjes anders. Hoewel de kooi van Okki ruim voldoende groot was, zou ik nu liever een hele ruime papegaaien kooi willen kopen (20mm), andere bodembedekking en voer.

Als we zover zijn, zou het ons het beste passen als we bij een goede kweker een handtamme parkiet van 7 of 8 weken kunnen halen.

Er zijn nog een paar dingen die ik nog niet helemaal voor me zie  ???.

Loopt het broedseizoen inderdaad eind augustus tegen het einde, en kunnen we of tussen nu en 4 weken een valkje halen, of ergens in april/juni volgend jaar?

Hoe kan ik een valkje veilig vervoeren als ik hem of haar met de auto kom ophalen? Het maakt mij niet uit hoe ver ik moet rijden (vanuit Almere), als de kweker maar een goeie naam heeft. Ik vind het veel belangrijker dat de vogel niet teveel stress heeft, en last van het vervoer (rem, bocht, bobbel, etc).

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Joepie

Rianne

Hoi,

voor de buitenkwekers loopt het seizoen straks af, mensen die binnen kweken, hebben het hele jaar door wel nestjes. Tussen nu en 4 weken moet er nog wel een jong valkje te vinden zijn. :)
Ik neem valkjes altijd mee in een knaagdier-vervoermandje. Ik heb er zo gauw geen foto van maar het is een redelijk groot bakje, met gekleurde bodem en witte bovenkant, het deksel is van doorzichtig plastic. Het kostte iets van 15 euro geloof ik. Er kunnen 2 valkjes in als het moet.
De stress tijdens het vervoer valt over het algemeen wel mee. Meestal zitten ze wat om zich heen te kijken, ik heb het nog niet meegemaakt dat ze druk fladderen.

Gerda

31 augustus 2007, 14:42:07 #2 Last Edit: 31 augustus 2007, 15:10:09 by Gerda
Hoi Joepie,

De mandjes zijn onder andere te bestellen bij 'De valk'. Voor 10 euro.

Kijk maar hier of klik op het plaatje.
Dan kiezen voor bijzonderheden > transportkoffertjes!

Groet, Gerda

Rianne

Die ik heb is iets groter, 35 x 25 x 25.

Mara

Hoi hoi

Ik zelf heb een eigengemaakte vervoersbox. Toen wij met deze hobby begonnen, 17 jaar geleden, waren er volgens mij nog niet van die vervoersboxen dus hebben we die zelf gemaakt.

mara

joepie

Ik ben er uit hoor.

Ik heb een mooie transport kooi gezien op www.lorreco.nl
Ietsjes duurder, maar wel een praktisch ding zo te zien.

Dank voor alle tips! Wat een top forum  :D

Joepie

Mandy

Hoi Joepie,

Hij is mooi en praktisch maar het ligt eraan waarvoor.
Deze kooien zijn nl vooral voor papegaaien bedoeld.
En een tam valkje kan hier wel in maar als je hier een wild valkje in doet dan is de kooi te groot en kan hij vd stress hard en wild gaan fladderen en zich bezeren. Daarom gebruiken kwekers vaak een loper.
Mijn ervaring is ook dat die transportbakjes het beste gaan. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Anke

Ik heb ook zo'n transportbakje als Gerda liet zien

Ik heb er al  menig valkje mee vervoert en ik ben er erg tevreden mee!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

joepie

1 september 2007, 23:57:16 #8 Last Edit: 12 september 2007, 05:56:24 by joepie
Ok, ik snap het  :D ! Ik bestel eerdaags het transportbakje.

Joepie