20 juli 2025, 10:39:51

Joepie

Gestart door Yvette, 24 augustus 2007, 20:02:12

« vorige - volgende »

Anja

Gewoon aan blijven bieden. Anders zou je zelf eens een stukje op kunnen eten terwijl hij bij je zit. Zien eten doet eten.

Groetjes Anja

Yvette

29 september 2007, 22:21:15 #151 Last Edit: 21 juni 2008, 19:15:22 by Yvette
Hoi Anja

Ik zal dit bij mijn eerste volgende groente gaan uitproberen en ook weer hetzelfde als toen met het tam maken heel rustig en kalm blijven en vooral geduldig

*~Jeanine~*

Hoi Yvette,

Even niet wezen kijken en alweer zoveel gebeurt.
Zo te lezen gaat het goed met het tam maken van Joepie.

Groetjes Jeanine,
en kroeltjes van Zazou.

Yvette

30 september 2007, 21:39:46 #153 Last Edit: 21 juni 2008, 19:15:40 by Yvette
Hoi Jeanine

Het gaat inderdaad heel erg goed met het tam maken

Vandaag is Joepie voor het eerst meegeweest met een uitstapje naar Martin Gaus gedragscentrum en daar was nog vele andere papegaaien aanwezig maar ik heb wel mijn valkje in mandje gelaten

En thuisgekomen heb ik even hem te eten gegeven dit ging heel even met geschreeuw en gevlieg gepaart en daarna heb ik hem niet meer gehoord en was in geloof ik in vrij diepe slaap gevallen

En ik wil toch een keer bekijken of ik hem verder laten kortwiek[en dat ik ook mee naar buiten kan nemen zonder hem allerlei leuke dingen met hem te gaan doen

Anja

Hoi Yvette,

Je hebt vast een hele leuke dag gehad.
Mocht je Joepie laten kortwieken bedenk dan wel dat je hem nu eigenlijk niet meer mee naar buiten kan nemen. Het wordt nu te koud.
Als hij gekortwiekt is dan zijn de gevaren niet weg. Een zuchtje wind kan er al voor zorgen dat hij wegvliegt.
Pas er aub erg goed mee op.
Dit is niet als kritiek bedoeld eerder als een waarschuwing.

Groetjes Anja

Yvette

30 september 2007, 21:55:53 #155 Last Edit: 21 juni 2008, 19:16:17 by Yvette
Hoi Anja

Het geeft niet dat je even erop wijst een gewaargeschuwd mens telt ook gelijk voor 2
Joepie is nu ook gekortwiekt maar hij kan nog steeds beetje vliegen op sommige momenten is dat niet zo prettig als je verder niets hem kan gaan doen

Yvette

1 oktober 2007, 19:02:03 #156 Last Edit: 21 juni 2008, 19:16:38 by Yvette
Joepie heeft vandaag niet heel veel gedaan en heel erg veel geslapen
En hij wilde niet uit kleine kooi terwijl het deurtje open stond
Maar tegen etenstijd en vooral toen ik het eten ging pakken begon hij pas te schreeuwen en had enorme haast om te eten te krijgen dat ie alvast uit zijn kooi en op mijn arm vloog -en wilde ook tegelijk weer in zijn kooi maar ja mijn hand zat hem toen in de weg dat ie wel even moest wachten totdat ik zijn zaad in zijn bakje heb gedaan

*~Jeanine~*

Hoi Yvette,

Wacht je altijd met nieuw voer geven tot het op is.
Omdat Joepie zo ongeduldig is?

Moet dat zo bij valkjes? Mijn grasje heeft namelijk altijd voer tot haar beschikking.

Groetjes Jeanine,
en kroeltjes van Zazou.

Dierenfreackske

Hey wat leuk dat Joepie al zo tam is he !!
Grtjs Ann

Yvette

1 oktober 2007, 20:13:53 #159 Last Edit: 21 juni 2008, 19:16:59 by Yvette
Hoi Jeanine

Joepie heeft ook altijd voer tot zijn beschikking maar hij tegen de eind van de middag wil hij altijd weer nieuwe portie hebben ook al heeft hij zijn trosgierst opgegeten

Hoi Ann

Ik  vind het in 1 woord heel geweldig

Dierenfreackske

Ja...dat vind ik ook !! Thx  ! Grtjs Ann,  hier slapen ze nog steeds  !

Yvette

2 oktober 2007, 19:14:29 #161 Last Edit: 21 juni 2008, 20:06:55 by Yvette
Hoi Ann

Die van mij ook nog steeds enorme slaapkop

Vandaag ben ik ook nog met de 5- stappenplan van drs. Hooimeijer begonnen en heeft al klein beetje geholpen dat ie niet meer op mijn schouder gaat zitten - tussendoor met de sleutelbosje gegooid en hij was ook wat stiller geworden

Anja

Hoi Yvette,

Wat isdat voor een stappenplan als ik mag vragen?

Groetjes Anja

Yvette

2 oktober 2007, 21:20:44 #163 Last Edit: 21 juni 2008, 20:07:13 by Yvette
Hoi Anja

Ik ga hier even een uitleg geven met daarbijhorende tekst hierover

Yvette

2 oktober 2007, 22:03:52 #164 Last Edit: 21 juni 2008, 20:07:34 by Yvette
Stap 1

U laat zien dat u een natuurlijk overwicht heeft in huis. zoals ouders  'de baas' zijn over de kinderen en de onderwijzers 'de baas' in de klas. Het gaat om een uitstraling en een houding waaruit blijkt dat dat we controle hebben over de situatie.
Toon zelfvertrouwen en zelfverzekerheid. Laat merken dat er geen problemen zijn.
Wees een positief voorbeeld.
U demonstreert deze houding zonder enige communicatie over en weer met de papegaai/parkiet.
Niet naar de vogel kijken! Niet op het gedragvan de vogel reageren! Gedurende stap 1 negeert u de vogel alsof hij/zij er niet is. Zorg er voor zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan. Zorg dat de vogel naar u kijk. Speel met speelgoed en maak plezier. Gooi met een balletje, blaasop een fluitje, doe iets wat de vogel niet kan. Laat zien niet bang te zijn voor bepaalde objecten zoals een handdoek of speeltjes.

Als u als eigenaar/verzorger laat merken onzeker te zijn en de zaak niet onder controle te hebben, is het (ongewenst) gedrag van de papegaai/parkiet voorspelbaar. Vooral niet laten merken een probleem te hebben, vooral niet bij/door ongewenst gedrag.
Het betekent dat u een rol moet spelen in de aanwezigheid van de papegaai/parkiet.

Bij stap 1 staat de eigenaar/verzorger centraal. Op deze manier wordt interesse en respect afgedwongen

Stap 2

U laat blijken de papegaai fantastisch te vinden zoals ouders hun kinderen van 3-4 jaar geweldig vinden.
Benoem zo veel mogelijk details, waarbij u laat merken dat de vogel een mooe snavelheeft en fraaie staartveren, mooie pootjes enz.
Bij stap 2 staat de vogel centraal en is er sprake van direct oogcontact. Bij een onzekere vogel blijft u in eerste instantie een beetje op afstand. Stap 2 is een combinatie van een beloning voor het gewenste gedrag dat u heeft opgeroepenbij stap 1 en het laten weten dat u de vogel geweldig te vindt.

Stap 3

U bent de leermeester zoals de ouders van de kinderen en de juffrouw ten opzichte van de klas. Voortdurend laat u zien dat u de intelligentie van de papegaai/parkiet serieus neemt door te werken met kleuren, vormen, materialen en details. Een merel is niet zo maar een vogel, maar een mannetje of vrouwtje met een oranje/bruin snavel. enzovoort. Na het verwerven van respecht en het tonen dat u de vogel geweldig vindt, zijn papegaaien en parkieten geneigd om datgene wat u aanbiedt interessant en aantrekkelijk te vinden.

Stap 4

Bij stap 4 wordt aan de papegaai/parkiet verschillende objecten zoals een pen, een schaar, een handdoekje of speelgoed. We geven aan dat de vogel het object mag voelen of er in bijten. We spelen het zodanig dat de vogel er uiteindleijk zelf voor kiest om te doen wat wij willen.
Vervolgens kan ook de hand, een tak of een touw worden aangeboden met de boodschap dat vogel er wel op mag stappen.
Het gaat in eerste instantie om simpele 'opdrachten'. Prijs de vogel daarbij voortdurend voor elke positieve stap en reactie in onze richting. We zien daarbij dat bange vogels in het begin vaak heftig in iets bijten om even later heel zachtjes met de tong te voelen.
Op deze manier krijgt de vogel steeds meer zelfvertrouwen en een postitieve beloning is uiteindelijk de reden om ergens graag voor te kiezen

Stap 5

Als onderdeel van de omgang met de opvoeding van een papegaai/parkiet is het belangrijk de vogel omstandigheden accepteert die hij/zij niet leuk vinden

Denk aan de spreekkamer van de dierenarts