3 mei 2025, 19:57:49

bloedpen

Gestart door Peggy, 23 augustus 2007, 19:48:35

« vorige - volgende »

Peggy

Hoi allemaal,

Nu komen bij Dirkje gelukkig weer nieuwe vleugelveren door ( hij is gekortwiekt ) maar nu zie ik gelijk dat er bloedpennen bijzitten.  wat moet ik nu doen ? breken die vanzelf weer af of kunnen dit ook nog gewone goede veren worden ?
Hoe komt het dat hij nu bloedpennen krijgt ? Ik heb twee weken geleden wel een aantal gekortwiekte vleugelveren eruit gehaald (  heel voorzichtig hoor )  zodat de nieuwe veren sneller kunnen gaan groeien...ligt het daar misschien aan ?

Nu krijgt hij eindelijk nieuwe veren en nu zijn het bloedpennen  :(

gr peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Anja

Hoi peggy,

Ik heb even gegoogled voor je.

Bloedpennen
Bloedpennen zijn nieuwe veren die uitgroeien vanuit de veerfollikel. De schacht van deze nieuwe veren bevat nog veel bloedvaten en onuitgegroeid veermateriaal. Ze zijn nog er zacht en kwetsbaar. Bovendien kunnen ze bij beschadigingen enorm bloeden. Bij het kortwieken dient ten allen tijde worden voorkomen dat deze veren geraakt worden met de schaar.

Laat een dierenarts of iemand anders die vaker heeft gekortwiekt u voordoen hoe het moet. Als u goed oplet en het aandurft dan kunt u het de volgende keer zelf doen. Knip nooit in een bloedpen. Bloedpennen zijn veren die aan het groeien zijn (en nog een bloedvoorziening hebben) en bevatten aan de basis vaak zo'n witte 'koker'. Laat u deze maar zitten totdat hij uitgegroeid is.

Om te testen of u vogel genoeg gekortwiekt is kunt u, met u vogel in de hand, een paar meter van zijn kooi van af staan en hem als het ware zachtjes naar de kooi toe 'gooien'. Als de vogel goed gekortwiekt is zal hij ergens voor de kooi op de grond landen, omdat hij dus geen hoogte kan maken om op de kooi te landen. Zorg ervoor dat u deze test op een grond met bv tapijt of handdoeken doet en in ieder geval de vogel niet te hoog loslaat. De vogel zal namelijk na een kortwiekbeurt even moeten wennen aan zijn beperkte vliegmogelijkheden'.

Groetjes Anja

carco

Niets aan doen, ik heb het hier ook gehad met een gekortwiekt valkje dat ik allemaal zulke pennen zag zitten en de veren zijn gewoon mooi doorgekomen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Peggy

Dank je wel,  dat stelt me weer een beetje gerust.

Sanna

Hoi Peggy,

Dirkje is een witmasker, toch? Mij is opgevallen dat bij vogels met veel witte veren de bloedpennen altijd veel meer opvallen. Maar gewoon laten groeien dus ;D.

Groetjes, Sanna

Peggy

Dirkje is een bonte man  ;D  maar ik laat de veren ( bloedpen ) gewoon groeien hoor.

gr peggy

Sanna

Ow ja :-[ bont.... maar wel met veel wit! ;D ;D ;D

Anja

Het klopt wel Sanna wat jij zegt van veel witte veren en bloedpennen.
Ik heb 3 lutino's en 1 albino en die hebben dat idd vaker (zo lijkt het tenminste) dan de andere Y-tjes.

Groetjes Anja