6 mei 2025, 09:46:53

Rui

Gestart door jokjegevers, 1 september 2007, 19:32:11

« vorige - volgende »

jokjegevers

mijn valkje is in de rui..
maar is het normaal dat ie ook zijn grote veren verliest , er is nog maar 1 staartveer over..
kan ik er iets aan doen om het of te versnellen of tegen te gaan..
heb ook het idee dat ie er last van heeft..
dank je alvast!

Mara

Hoi Jokje

Je kunt weinig tegen de rui doen, denk ik. Je zou eventueel ruihulp van Beaphar kunnen halen om hem door de rui te halen. Maar ik weet dat niet zeker......Ik hoop dat iemand andes je hiermee kan helpen.

Het is normaal dat ze bij de rui ook hun grote staartveren verliezen.

Mara

jokjegevers

dank je wel voor je reactie.
maar als ie alles verliest kan ie niet meer goed vliegen wel?
vorig jaar heeft ie dat niet zo gehad hoor zoveel veren..
hoop maar dat het snel ophoud dan vind het zo sneu voor hem,,

dank je

Sanna

Inderdaad, als hij zijn grote veren verliest zal hij wat moeilijker kunnen vliegen. Het kan best verschillen hoor, de ene keer kan dezelfde vogel wat meer last van de rui hebben dan de andere keer. En hoe oud is je valkje? Zou het kunnen dat de vorige keer dat hij in de rui was het de jeugdrui was (eerste rui van een jong valkje)? Want de 'echte rui' is over het algemeen wel wat heftiger dan een jeugdrui hoor. Je zou hem wat minder uit de kooi kunnen halen als hij echt veel moeite met vliegen heeft. Meestal zijn ze ook wel een beetje sjagarijnig als ze erg last van de rui hebben en willen ze er zowiezo al niet uit. Zoals Mara al zei, kun je hem ruihulp geven. Ook kun je hem wat extra vitamines geven door middel van wat extra groente en fruit. Ik zou niet te veel knoeien met extra vitamines en supplementen door het drinkwater enzo, teveel is ook weer niet goed. Wat vaker badderen zal hij ook wel lekker vinden nu, dat helpt ook een beetje al die veertjes en dat stof te verliezen.

Groetjes, Sanna

jokjegevers

dank je wel voor je reactie..
hij is 2 jaar nu!
hij word chaggie als ie niet uit zijn kooi mag dus dat laat ik maar zo ,
extra goenten en fruit is een goed idee idd wie weet helpt het , en ik zal hem lekker laten badderen als ie dat wil..
dank je wel voor jullie recties!!