3 mei 2025, 18:28:29

verenpikken/plukken

Gestart door merlijn, 21 augustus 2007, 20:48:15

« vorige - volgende »

merlijn

Onze valkparkiet, Marloes, is zich onder haar vleugels volledig aan het kaalpikken. Zelfs tot bloedens toe. Afgelopen zaterdag was het echt vreselijk: ze had een veer uitgetrokken en zat onder het bloed. Marloes is 8 jaar jong.
We zijn al diverse keren naar de dierenarts geweest en zelfs naar de Universiteitskliniek in Utrecht. Niemand kan iets lichamelijks vinden. Er wordt gezegd: "het is iets psychisch en wellicht moet ze vaker in bad".
Ook heeft ze inmiddels al 2 antibiotica kuren achter de rug omdat door al het pikken ze ontstekingen onder haar oksel had gekregen. Haar rechterkant is er het slechtst aan toe.
Haar woonomgeving is als volgt:
Ze heeft een partner, Merlijn, van 13 jaar. Haar dochter (inmiddels bijna 6 jaar) woont met partner nog steeds bij ons. Daarnaast hebben we 2 grasparkieten en 4 bourkes parkieten.
In onze woonkamer staat een grote kamervoliere die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat open staat. Alleen 's nachts moeten de, dus 10 vogels, echt de kooi in. Voldoende speeltjes aanwezig, knabbeltjes en 2 parkietenbomen waar ze lekker in kunnen zitten en spelen. Je zou toch zeggen dat aan alles is gedacht.
We maken ons veel zorgen en willen dat zij zich weer happy voelt. Ook van ons, wij werken wel allebei de hele dag maar zijn 's avonds altijd op tijd thuis, krijgt ze absoluut voldoende aandacht. Zo ook in de weekenden.
Wat ons ook is opgevallen dat in mindere tijden haar snavel wasbleek is.
Wie weet wat er aan de hand is en kan ons helpen?gaat voelen en dat ze zich niet meer zo " sloopt".
Eleo.

Ivy

Hoi Merlijn.
Dat is heel lastig als de DA geen oorzaak kon vinden... hebben ze op schimmels getest?
Als ik jouw verhaal zo lees, kan ik me niet voorstellen dat de vogel stress zou hebben - ze heeft genoeg vogelvriendjes om zich heen en ook al ben je niet hele dag thuis heeft ze genoeg aanspraak.
Wordt ze niet gepest door andere vogels ofzo?
Enige waar ik aan kan denken is - probeer eens een andere dierenarts. Ik heb hele goede ervaringen met Dierenkliniek Centrum-Oost in Amsterdam. Ik weet niet waar je woont en of het niet te ver is voor jou, maar het is gewoon vreemd dat een vogeltje zich zo plukt en ze kunnen geen reden hiervoor vinden...

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Dierenfreackske

Het is wel erg dat ze niets lichaamelijk vinden natuurlijk,
dan zal het wellicht wel psychisch zijn ! Het kan wel
veel oorzaken hebben he , dat weet je natuurlijk niet he !
Ik hoop dat je gauw iets weet dan kan je Marlous helpen !
Grtjs van ons !

Lin

Heb je al eens pellets geprobeerd te voeren?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)