5 mei 2025, 10:06:40

nieuw in vogelland

Gestart door Doret, 18 augustus 2007, 22:58:54

« vorige - volgende »

Doret

Hoewel ik al een paar berichtjes hier heb achtergelaten zal ik me nog maar even voorstellen.

Ik ben Doret en woon met m'n vriend Frits in Amsterdam.
We hebben een hoop reptielen (agamen, gekko's, slangen en wat vogelspinnen), wat vissen (waaronder vieroogvissen die erg leuk zijn), 2 katten en sinds maandag 2 valkparkieten.

Afgelopen zondag waren we door de grachten aan het varen en zagen we een papegaaien kooi op straat staan. Niemand was aan het verhuizen ofzo dus we hebben de kooi mee naar huis genomen omdat ie mij wel handig leek om een agaam in te zetten om die af en toe eens in het echte zonnetje op het balkon te kunnen zetten i.p.v. onder een uv lamp.
M'n vriend wilde altijd al vogels hebben en ik vind vogels ook leuk dus na wat zoekwerk kwamen we op valkparkieten uit en zouden dat de nieuwe bewoners van de kooi worden.
De hele avond en volgende dag hebben we ons verdiept in de dieren en hun behoeften en vanaf maandag namiddag hebben we er 2, een man en een vrouw van een half jaar tot een jaar oud (ze hebben ringen om maar die kunnen we nog niet bekijken).

Nu zal ik het ongetwijfelt ergens anders moeten vragen maar ik maak me een beetje zorgen over hun eet gedrag.
Ze nemen hooguit 4x op een dag een klein hapje en ik vraag me af hoelang ze dit volhouden met zo weinig eten. Zelfs trosgierst kijken ze niet naar om.
Ze drinken wel, rekken en strekken en poetsen zichzelfals we kijken.
M'n vriend is veel met ze bezig en ze vinden het allemaal wel eng maar je ziet ze met de dag rustiger worden.

Het is allemaal nieuw voor me dus ik maak me misschien teveel zorgen maar ze hebben inmiddels 5 dagen amper gegeten :-[

Mara

Hoi Doret

Welkom op dit forum om te beginnen.

Heb je de kooi wel goed schoongemaakt?

Het eetgedrag, de valkjes moeten nog wennen aan hun nieuwe situatie. Wat voor voer biedt je hun aan? In het begin moet je ze wat meer met rust laten. Weet je zeker dat ze al een half jaar tot een jaar oud zijn?

Mara

Anja

Hoi Doret,

Welkom op het forum.

Ik hoop dat je er veel leesuurtjes zal doorbrengen.

Groetjes Anja

Yvette

Doret

Bedankt voor de reacties ;D

Ik heb hier nu al wat lees uurtjes opzitten want er staat erg veel informatie!

Natuurlijk heb ik de kooi goed schoon gemaakt want ik weet natuurlijk niet op de vorige bewoner aan een ziekte is gestorven dus daar heb ik wel rekening mee gehouden.
Hoe oud de vogels zijn weet ik inderdaad niet, de man van de dierenwinkel zei dat hij ze in januari had ingekocht en ze toen jong waren. Maar het maakt me niet veel uit hoor.

Het beste is dat ze vandaag een stuk beter gegeten hebben, we hebben wel het voederbakje onder hun neus moeten duwen maar dan gingen ze tenminste eten. Daarbij ging het mannetje bij m'n vriend op z'n vinger staan, wel wat onwennig maar hij deed het wel steeds.
Ze gaan wel af en toe naar beneden (op 1/3e hoogte) om te drinken maar eten dus niet.
Nu heb ik een plateautje aan de achterkant ter hoogte van de stokken waar ze steeds zitten waar hun eten op staat.

Ik heb 3 soorten voer. Eentje was echt voor valkparkieten en de anderen voor vogels in het algemeen, een paar stukken trosgierst, kiezel, van die sticks waar het voer opgeplakt zit zeg maar en verder hebben we ze meelwormen en kleine krekeltjes proberen te geven en wat groenvoer waarbij ze wel hapjes van de paksoi namen. Fruit wilden ze niet maar misschien komt dat allemaal nog. Ik snap wel dat ze nu nog te nerveus zijn om alles te proberen.

Het gaat in iedergeval steeds wat beter en vooral dat ze nu wat gegeten hebben ben ik erg blij om ;D

Mara

Hoi DOret

Ik zou de meelwormpjes en krekeltjes niet geven, ik ken wel eivoer waar het onder zit, maar ik zou ze eerst aan het gewone voer laten wennen. Zijn ze jong of al wat ouder?

Mara

Doret

Het krekeltje waren ze bang voor en de meelwormen heb ik op de grond gezet, ze keken er niet naar om.

Ik denk dat ze een half jaar tot een jaartje oud zijn, volgens de verkoper zijn ze van eind 2006 en ze hebben al die tijd met z'n vieren in de dierenwinkel gezeten waar ze helemaal geen aandacht kregen (wel gewone verzorging uiteraard).

Het vrouwtje at vandaag zelfs een zonnebloempit uit m'n hand.
Het rare is dat ze pas gaan eten als je het bakje voer echt letterlijk onder hun snavel duwt. Zo heb ik ook die kiezel maar eens onder hun snuffert gehouden en toen at zij er ook wat van.

Affijn, ik ben heel blij dát ze eten en niet verzwakken door het niet eten. Dan kunnen ze verder gewoon rustig wennen aan alles.