12 mei 2025, 12:04:35

waarom doet hij dat?

Gestart door lady, 17 augustus 2007, 14:49:22

« vorige - volgende »

lady

mijn valkje is nu 10 maanden.hij komt op mijn schouder zitten en hand.dus redelijk tam .hij roept binkibink(zijn naam)en vraagt wat is er dan hahaha .als hij uit zijn kooi komt vliegt hij even en gaat bij de andere valken zitten die niet uit hun kooi zijn.dat willen ze niet  :( :( :(. nu is het zo dat als binkibink in zijn kooi moet ,gaat hij als een gek tekeer met blazen en komt hij al bijtend naar mijn vinger toe en hapt erg hard.wat kan ik hieraan doen ,ik zeg wel pas op enz maar het helpt niet. het is de enige valk die uit zijn kooi wilt komen en nu begint hij met dit gedrag?
wie weet wat ik hieraan kan doen en wat eraan te doen.
groetjes lady

Lee-aa

moeilijke situatie... ! vroeger hield ik altijd de kooi voor de vogel zodat hij/zij erin kon. (dat was een grasparkietje en ook een kleinere kooi) Anders wou het grasje niet naar binnen.

Met valkparkieten kan dat moeilijker gaan...

Lukt het ook niet als je een hand boven je vogel houdt? zodat hij niet weg kan vliegen als je de vogel erin wilt doen?

Diaantje

Hoi
Dit is echt lastig...
Ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn valk, en af en toe nog steeds.. En als je er niet op voorbereid bent doet het echt pijn...
Wat ik dan doe is ipv je hand je arm(ter hoogte van je pols) voor hem houden...
Daar kan ie niet zomaar in bijten...
Bij mij helpt het en ook je stem verheffen en hard en lang in zijn gezicht blazen.. dat vinden ze ook niet leuk..
sucses ik hoop dat je er wat aan hebt..

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Anke

Je kan ook proberen of je valkje misschien liever op een stokje stapt om de kooi in te gaan. Dat kan heel veel stress schelen!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Klaas

mijn valk heeft ook een periode niet meer in zijn kooi willen gaan.  Rustig blijven is de boodschap. Ik liet hem op mijn wijsvinger zitten en stak dan wat trosgierst tussen middenvinger en duim zodat de valk ervan kon smullen. hij vergeet dan even alles, dan ga ik naar de kooi en stop hem erin. WEL opletten: in de kooi zitten moet een beloning blijven dus laat hem eenmaal hij in de kooi zit, nog maar wat eten van die trosgierst of geef hem iets anders dat hij lekker vindt.

Sanna

Hoi Lady,

Je zegt dat je valkje 10 maanden oud is en dat zijn gedrag ineens zo veranderd is. Ik denk dat hij nu flink aan het puberen is gegaan. Nu is het zaak dat jij hem de baas blijft en dat je daarbij heel consequent blijft: geen enkele keer toegeven dus! En ook zeker niet gaan jagen, jij moet rustig blijven. De tip van Klaas is ook heel bruikbaar. Je moet zorgen dat hij in de kooi moeten niet als straf gaat bezien. Als ze bij mij eens een onwillige bui hebben (bij voorkeur als je nu toch echt de deur uit moet ::) ;D), wil het nog wel eens helpen om duidelijk zichtbaar iets ontzettend lekkers in de kooi te hangen. Let er dus op dat je het zo doet dat hij goed gezien heeft wat jij aan het doen bent. Dan wil het nog wel eens aantrekkelijker worden om de kooi in te gaan.

Succes!
Sanna