8 mei 2025, 09:21:40

vraagje over mijn valkparkietje

Gestart door miss_sweet_1990, 16 augustus 2007, 09:29:20

« vorige - volgende »

miss_sweet_1990

16 augustus 2007, 09:29:20 Last Edit: 16 augustus 2007, 10:48:07 by miss_sweet_1990
eey

ik had even een paar vraagjes

ik heb een valkparkietje van 4 weken maar hij heeft 2 weken groei achterstand dus de pennen worden nu pas iets veren. zijn gewicht is + - 75 gram. hij zit in zijn uppie met een knuffeltje.

maar nu heb ik een aantal vraagjes:
wanneer kan tie onder de warmtelamp vandaan?
wanneer mag tie aan de zaadjes beginnen?

mvg

miss_sweet_1990

trouwens nog iets.

klopt het dat jongevalkjes vlak achter de kuif kaal zijn?? ???

mvg

Mara

Hoi hoi

Het is volgens mij niet normaal dat ze achter de kuif kaal zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet. Die van mij waren in elk geval niet kaal achter de nek. Ik gooide in de broedblok meestal een streng trosgierst maar die hadden geen groei-achterstand. Ik hoop dat iemand anders je antwoord kan geven.

Mara

Anja

Hoi hoi,

waarom zit hij in zijn uppie bij een knuffeltje en niet meer bij de ouders?
Ik neem aan dat je hem nu pap geeft?
Ik zou de warmtelamp nog laten hangen maar wel zo dat hij ook op een keoler plekje kan gaan zitten.
Ik denk dat je met 5 รก 6 weken wel met trosgierst en parkietenzaadjes kan beginnen.

Groetjes Anja

miss_sweet_1990

bedankt voor jullie advies.

en dat tie in zijn uppie zit is eigenlijk een raar verhaal.

4 weken geleden hadden mijn valkparkieten de eieren in de steek gelaten want ze waren het zat. Toen zei mijn pa kijk is voor de gein of er wat inzit dus ik tik heel zachtjes met het eitje op een stukje papier en tergelijk hoor ik piep.
Wij gelijk in een broedmachine gestopt. Hij had er toen zelf nog een klein gaatje ingepikt maar de schaal was zo hard dat hij er niet zelf uit kon komen.
Toen hebben we hem geholpen met uit het ei komen en dat lukte (de navelstreng en alles was al kurk droog).
Ik heb hem 2 weken met pap gevoert maar hij kwam nix aan (bleef rond de 7 gram) maar hij poepte en ad goed dus daar zat het hem niet in.
Ik was het zo zat dat mijn vader zijn geef die vogel maar aan mij ik zal hem wel voeren. Vanaf toen zijn we hem 4x per dag veel (ergveel) pap gaan geven en nu komt hij vrij snel aan (per dag ongeveer 5 tot 8 gram ongeveer).

en hij poept, piept en eet supper.

dus zo zit het verhaal eigenlijk een beetje inelkaar.

mvg.

Lin

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

hier staat veel informatie in. Lees deze eerst door en stel dan nog je benodigde vragen.

Helaas geef je dus verkeerde hoeveelheden waardoor je valkje niet aankomt. Een valkje begint later pas pennen te krijgen bij de kop. Uit een broedmachine en dan groot brengen is eigenlijk absoluut af te raden.
Heb je misschien een foto?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

miss_sweet_1990

nou eigenlijk zit het zo
hij komt NU juist wel aan omdat ik hem nu deze hoeveel heden geef.
eerst deed ik wel 7 x en de hoeveel heid dat tie officieel mag maar daar door kwam tie juist niet aan.

heel verwarrend maar ik hoop dat je het snap.

mvg

Lin

miss_sweet_1990

het gaat supper met hem  ;D
elke keer als we het eten voor hem klaar maken begin tie te schrekken
zijn ouders hebben nu weer 1 jonkie maar die lukt het ze tot nu toe wel zelf te voeren en alles
hebben jullie soms nog een tip om aan de ouders te geven kwa eten? ze krijgen nu valkparkieten zaad, gierst stengel en een kalk schelp

mvg

Lin

Heb je de vorige keer geen eivoer gegeven dan? dat behoort er ook altijd bij.

miss_sweet_1990

die van mij krijgen dat nooit (teminste niet dat ik weet ???)
wat is dat precies, hoe kan ik ze het geven en waarvoor dient het?

Sanna

Hallo,

Eivoer hoort bij de basisvoeding (klik hier). Ik geef het niet elke dag, omdat een dierenarts mij eens verteld heeft dat teveel eikrachtvoer nierproblemen op latere leeftijd kan geven (teveel eiwitten), ik geef het meestal 2 keer per week. Maar wanneer valkjes broeden hebben ze het echt iedere dag nodig! Hier worden de jongen nl. de eerste tijd mee gevoerd. Wellicht dat je valkjes daarom het nest in de steek hebben gelaten?

Groetjes, Sanna

miss_sweet_1990

okeej bedankt voor je advies ik zal het gelijk kopen  :)