2 mei 2025, 17:17:55

uitlaten van de valkparkiet

Gestart door mastolk, 28 september 2003, 16:49:30

« vorige - volgende »

mastolk

Hallo,
Ik heb een vraagje, ik heb een riempje gekocht voro een papagaai zodat ik mijn valkparkiet ook eens mee naar buiten kan nemen. (hetringetje klem je om zijn poot en de andere kant hou ik vast).
Nu is echter het probleem dat Pino (mijn valkparkiet) het ringetje niet past, het is veel te groot. Ik heb al verschillende zaken gevraagd, ook hengelsportzaken voor een kleiner sluitringetje maar nergens kunnen ze me verder helpen.
Wie heeft er ook een 'uitlaatriempje' en heeft een goed passende sluitring. Bij de winkel waar ik hem gekocht heb, kunnen ze me ook niet verder helpen.

Hopelijk weet iemand iets, want nu kan ik hem nog niet meenmen naar buiten, en dit vind ik erg jammer!
Groetjes Margrietha

Lique

Hoi,

Het uitlaten van je valkje klinkt erg leuk, alleen zijn er al verscheidene valkjes mee weggevlogen.
Dat het tuigje te los zit, en doordat een valkje zich prima ergens uit weet te wurmelen.
Als hij eenmaal los is, zie je hem ook niet meer weeer.
Daarom raad ik je aan, om het tuigje niet te gebruiken.
Als je hem echt mee naar buiten wilt nemen, neem hem dan mee in de kooi.

Groetjes Lique

mastolk

Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie.
Mijn valkparkiet kan alleen niet echt ver vliegen (hij is kortgewiekt) hij kan fladderen verder niet. Ik zou inderdaad misschien een kleine kooi kunnen kopen.
Bedankt

Kolkkie

Hoi Margrietha,

Een ringetje om de poot kan erg gevaarlijk zijn. Ze kunnen er hun pootje namelijk mee breken, of anders verwonden. Dus ik raad dat je ten zeerste af om dit systeem te gebruiken.
Ook ga ik mee met de mening van Lique.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Speedy

28 september 2003, 22:55:26 #4 Last Edit: 28 september 2003, 22:56:27 by Speedy
Hoi Margrietha,

Ik ga ook met Lique en Mariska mee, het ringetje aan een poot is helemaal niet vriendelijk voor je valkparkiet.
Dat de dierenwinkels ze nog mogen verkopen, snap ik niet...ik dacht dat het bij papegaaien zelfs verboden was...dit laatste weet ik dus niet zeker...als je het nog terug mag brengen naar de winkel, doe dit dan...en koop er een leuk speeltje voor.
De tuigjes zijn inderdaad ook geen succes.
Er zijn er al een paar weggevlogen...ok bij jou kan dat al niet meer vanwege kortwieken, en ook zit het tuigje nou niet bepaald fijn om het lijfje van je valkje.
Verder moet je het natuurlijk zelf weten.

Jammer maar dan blijft er nisk anders op, dan de valkparkiet met kooi buiten te zetten met mooi weer, daar zijn ze ook al blij genog mee hoor.

Groetjes,
     Trudie

elandje77

Het lijkt mij niet zo'n goed plan om een valkparkiet mee te nemen naar buiten aan een riempje. Als het lekker weer is, zet ik mijn valkje gewoon lekker buiten. (sjouw hem met kooi en al de tuin in.) Hij vindt dit geweldig. Gaat zitten genieten van het zonnetje, 8) en zitten gillen naar de vogels die hij hoort.
Na een uurtje haal ik hem dan weer naar binnen.

mastolk

Hallo,
Bedankt allemaal voor de reacties. Helaas heb ik geen mogelijkheid om mijn valkje buiten te zetten, maar ik zal hem maar niet aan een lijntje uitlaten. Ik vond het een mooie oplossing (ze zeiden in de dierenwinkel dat het kon) maar aan de vele reacties te merken is het geen goed idee.

BEdankt voor de reacties!
Margrietha

Paul

Hoi  Margrietha,
Het kan wel degelijk hoor met een tuigje.
Op het forum hebben een aantal mensen een tijdje geleden een tuigje gekocht waaronder ik ook.
Ik heb eigenlijk van niemand gehoord of het echt bevallen is alleen van de meeste dat het niet beviel en bij eentje is zelfs het valkje uit het tuigje ontsnapt maar dat zat denk ik niet goed want de gebruiksaanwijzing was ook heel slecht die erbij zat :-(
Ik heb zelfs mijn tamste valkje erin geprobeerd en ik kan hem normaal gewoon in de volle hand vastpakken zonder dat ie dat erg vind maar in dat tuigje werd ie helemaal panisch en hij vond het echt niks :-(
ze zullen er misschien aan wennen maar ze vinden het zeker niet fijn als ze zo zitten ingesnoerd :-(

Groetjes, Paul

Sanna

Hey Paul,

Ik was ook een van die enthausiastelingen die zo'n tuigje kocht. En op zich was dit een heel valkvriendelijk tuigje, makkelijk om te doen en hij zou er geen last van moeten hebben ... ware het niet dat Pepper blijkbaar wat klein van stuk is. Kortom, de krielkip past er niet in :P. Ik heb hem al verschillende keren omgelegd en hij vond het helemaal niet erg. Sterker nog, hij vindt het wel leuk met al die glimmende ringetjes te spelen. Maar ja, er kan dus nog een halve valk bij (tja, om die speelgoedpinguin zat-ie prima ;D). En ik kan nog afwachten of Kaily groter wordt (wat ik wel vermoed) maar als ik nu al zo dat karakter bekijk, die gaat mij nooit toelaten dat ik haar een tuigje ombind hè? :D Dus ik denk dat ze bij Dennis Papegaaien supervalken hebben, of gewoon domme verkoopmedewerkers die denken dat valkjes groter zijn dan ze in werkelijkheid zijn.

Paul

Hoi Sanna,
hahahaha ik weet het nog jij had dat tuigje met die ringen he dat was namelijk niet voor valkparkieten maar voor grotere soorten.
Mariska was ook naar dennis geweest en die vroeg ook om die maar dat was dus echt de verkeerde die voor valkjes hadden ze ook maar daar zaten geen metalen ringen aan maar van plastic en die was een stuk kleiner.
Je hebt dus gewoon de verkeerde gehad bij dennis :-(

Groejes, Paul

Sanna

Heeeeeel fijn. Ik heb ze nog speciaal opgebeld, gevraagd of de kleinste maat voor valkjes was. Ja, dat was zo. Nou, doet u dan maar zo'n kleinste tuigje. Komt in orde mevrouw. NOT! Werken echt een stelletje klunzen daar dus. Ik heb volgens mij alweer 2 weken geleden zo'n slijpsteen-zitstok daar besteld (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven...) en nog steeds niets gehoord.... Ja, ik kan die dingen hier nergens in dierenwinkels vinden.
Nou ja, dan laat ik de hoop maar varen dat ze er ooit in zullen passen :-[

Speedy

Oei, wees maar blij dat die zitstokken er niet zijn....want ook die zijn niet vriendelijk voor de pootjes.
Ze moeten de nageltjes doen slijten, maar ze maken ook de voetzooltjes van de valkparkiet open.
Niet doen dus.

Groetjes,
    Trudie

Sanna

:( En ik hoorde van iedereen dat deze stokken juist wel pootvriendelijk zijn. Ik weet van die zand-hulsjes dat die inderdaad heel slecht voor de pootjes zijn. Maar de kweker van Pepper heeft ze ook en ze zitten er graag op. Het slijpt net de scherpe puntjes van de nagels.  En ik dacht dat ik ze bij Lique ook gezien had ... maar dat ben ik niet zeker van.

Speedy

Hoi Sanna,

Ahum...zit ik dan nu voor de 2e keer verkeerd? jeetje...ja als het inderdaad die dingen zijn die op schuurpapier lijken..dan zijn dat de verkeerde...over welkje jij het nu hebt, weet ik niet..ken ik niet..hm...ok ga nu maar niet van mijn advies af dan...en wacht op Lique...want als zij ze zelf ook heeft, dan moet het wel iets goeds zijn.
Graag hoor ik dan over welke het gaat en naam en merk en zo....misschien kank ik hier ook eens kijken.

Bedankt,
      Trudie

Sanna

Hahaha :D, je hoeft niet zo in de verdediging hoor. Die zandhulsjes, dat wist ik. Dat zou ik nooit voor m'n moppies kopen. Maar dit is een soort kalksteen volgens mij, wat niet irriterend aan de pootjes moet zijn, maar waardoor wel de hele scherpe puntjes van de nagels afslijten. Je zou mijn handen nu eens moeten zien ;D. Kaily heeft mogelijk nog scherpere nagels dan Pepper. Er zitten een paar hele diepe voren in m'n handen, beetje rood ook. Nou ja, ik overleef het wel weer ;).

Groetjes, Sanna