22 mei 2025, 20:53:03

Paring (en nu een 3 eieren :D)

Gestart door mariejj, 14 augustus 2007, 13:04:42

« vorige - volgende »

mariejj

14 augustus 2007, 13:04:42 Last Edit: 9 september 2007, 13:31:23 by mariejj
Ik hoorde net een valkparkiet zacht fluiten  dus ik even kijken want zo heb ik ze nog niet horen fluiten, blijkt dat er 2 zitten te paren.. :o
maar..Ik heb geen broedblok hangen en ik heb de mannen ook geen paringsdans ofzo zien doen  Terwijl ik daar juist zo veel over gelezen had  ::)
Wat nu? 
Kan je een nest kweken in een kooi van 1.30 hoog 80cm breed en 50cm diep  waar nu 4 valkparkieten in zitten [2man 2 vrouw] die gewoon in de huiskamer staat.
Zo nee, moet ik de eieren weg halen zodra die gelegt zijn?

Sanna

Hallo Marie,

In de eerste plaats moet je voor jezelf heel goed uitmaken of jij wel een nestje wilt, want het is toch ook nog wel voor jou behoorlijk wat extra werk en je moet erop voorbereid zijn wanneer er iets mis gaat of ze misschien de jongen in de steek laten. Bereid je in ieder geval heel goed voor door er veel over te lezen en andere ervaren kwekers te vragen.

Als je dan werkelijk een nestje wilt zul je inderdaad een broedblok moeten ophangen, het liefst aan de buitenkant van de kooi zodat het broedblok geen ruimte verder wegneemt. Ik denk wel dat je ze alle vier in die kooi zou kunnen laten, want je hebt een behoorlijke grote kooi. Maar houd er ook rekening mee dat je ze misschien in een aparte kooi zult moeten huisvesten wanneer er ruzie uitbreekt. Bijvoorbeeld dat het broedende koppel de andere twee de kooi uit wil hebben omdat ze het als een bedreiging zien.

Wil je toch niet met ze kweken, dan moet je ze ook geen broedblok geven. Beperk een beetje de dingen zoals eikrachtvoer en verse groente en fruit, dit zet juist tot nestgedrag aan. Mocht het popje toch eieren gaan leggen op de bodem van de kooi ofzo mag je ze niet meteen weghalen. Doe je dat wel, dan blijft ze waarschijnljk eieren leggen en kan ze uitgeput raken. Na een tijdje verliest ze zelf de belangstelling ervoor en zal het 'nest' zelf verlaten.

Groetjes, Sanna

mariejj

Hoi Sanna,

bedankt voor je antwoord, Ik zal er goed over na gaan denken en lezen.  Ik was wel van plan om een keer een nestje te kweken maar daar was ik nu nog niet zo mee bezig.

Heb je [of iemand anders]  nog site's waar veel op staat over kweken?

En als ik misschien wel een broedblok ophang  krijgen de andere 2 valkjes dan ook niet de neiging om te paren?

groetjes marie

Sanna

mariejj

Heej Sanna,

Bedankt voor de site's.
Ik heb besloten dat ik het wel wil proberen, en me ouders vinden het ook goed. Dus ik ga nu een broedhok maken maar welke afmetingen moet het hokje dan hebben? Ik had gelezen van 35cm breed 25cm hoog en 25cm diep?
groetjes

Sanna

Hoi Marie,

Je kunt een broedblok ook gewoon kopen hoor, is misschien een stuk makkelijker. Je kunt ze hier gewoon in de webwinkel kopen:

http://www.valkparkiet.org/N_frame.html?http://www.valkparkiet.org/N_art_79.html

Of je kijkt bij een dierenwinkel bij jou in de buurt. De afmetingen zijn in ieder geval: hxbxd 30x20x20 cm.

Groetjes, Sanna

mariejj

14 augustus hebben ze gepaart en 21 aug. weer.  Misschien vaker maar dat heb ik dan niet gezien  ;)
Woensdag heb ik het broedblok opgehangen en het mannetje zat er na een uur in en is er gister en vandaag meerdere keren in geweest, en het vrouwtje zat er dan voor op de stok  maar zij gaat niet verder dan in het gat zitten en even kijken.
De 2 andere valken kijken er niet naar om.
Dus hopelijk gaat het allemaal goed  ;D

mariejj

5 september 2007, 16:55:56 #7 Last Edit: 5 september 2007, 17:04:07 by mariejj
jaja het 1ste eitje is gelegt!!  ;D  ;D  ;D

Moeten de valken nu al elke dag eivoer?

mariejj

volgens mij zijn ze nu al begonnen met broeden..  :-\

Sanna

Hoi Marie,

Gefeliciteerd!!! ;D ;D

Ja hoor, je mag ze nu al dagelijks eivoer gaan geven. Let wel op dat je het er aan het einde van de dag altijd uithaalt zodat het niet kan gaan schimmelen. En dan de volgende morgen gewoon nieuwe.

Het is per valkje verschillend hoor. Sommigen beginnen al meteen met broeden, anderen pas na het tweede ei. Dus niks om je zorgen over te maken, ze zullen het vast heel goed doen.

Groetjes, Sanna

mariejj

Het 2de ei is vrijdagochtend gelegd  ;D

Het 1ste ei  komt  (als alles goed gaat)  op mijn verjaardag 26 september uit  :P dus dat is dan nog eens een leuk verjaardags kado!  ;D

mariejj

Het 3de ei is vanochtend gelegd..   Maar ik vind  de pop erg mager geworden  :-\   ze heeft genoeg zaden en eivoer enz.. 
Of is het normaal dat ze wat afvallen tijdens eieren leggen?

Sanna

Hoi Marie,

Zit de pop soms praktisch alleen te broeden? Anders moet je haar er af en toe afjagen zodat zij even kan eten. Een nestje vergt heel veel van je valkjes en ze zullen meestal wel afvallen. Maar je moet het inderdaad in de gaten houden. Anders de pop een aantal keer uit de kooi halen en de man erin laten zodat hij op het nest gaat zitten.

Groetjes, Sanna

mariejj

De man zit er ook vaak op dus de pop heeft wel de tijd om te eten. Ik hoop dat ze na het leggen van het laatste ei  weer wat aan zal komen, want ze moet natuurlijk ook nog het eitje maken.
Ik denk dat als ik de pop uit de kooi haal  het alleen maar stress opleverd, want ze zijn niet tam.
Ik zal een extra bakje met zaad  bovenin de kooi ophangen want daar zit ze vaak. Voorderest moet ik het maar even afwachten.  :)

Sanna

Heeft ze ook genoeg kalk en mineralen tot haar beschikking (sepia, mineraalblok en grit)? Anders kun je ook nog eens proberen gewoon een hardgekookt eitje in stukjes of ze dat eten wil. En probeer haar maar gewoon zo veel mogelijk eten aan te bieden, vooral de dingen die ze erg lekker vindt. En inderdaad, ophangen daar waar ze graag zit. Veel succes!

Groetjes, Sanna