10 mei 2025, 07:36:17

Vraagje over broeden van het ei

Gestart door Mo030, 27 september 2003, 23:27:41

« vorige - volgende »

Mo030

Ik heb een klein vraagje. Mijn vogel heeft net een ei gelegd, en is nu op de ei aan het broeden. Ik had helemaal niet verwacht dat ze zwanger zou zijn, dus heb ik geen nest gekocht. Kan ze ook zonder nest broeden? Of moet ik nog een nest kopen?

Tara

Hoi,

heb je dan een koppel, of is ze alleen? Want als ze alleen is, kan het eitje niet bevrucht zijn, tenzij ze net gekocht is in een dierenzaak of kweker waarbij vele mannetjes zaten waarmee zij koppel was, maar heb je haar al langer dan een maand, kan het niet bevrucht zijn. Als je een mannetje erbij hebt, kan je best nog een nestkast kopen. Het eitje er voorzichtig inleggen, en om de dag legt ze normaal een eitje, meestal gaat ze dan de volgende keer, dat ze een eitje moet leggen, in het nestkast. Zie je dat ze er niet in wil gaan, wat wel niet het geval zal zijn, kan je best het eitje terugleggen waar ze het had gelegd, bij het tweede eitje, zodat het kan bebroed worden. Maak je overigens geen zorgen dat eitje 1 twee dagen niet zal bebroed worden, vaak beginnen ze pas vanaf het tweede of derde ei.

Groetjes, Tara

Mo030

Hai,
Ik heb twee vogels.. een mannetje en een vrouwtje. Ik heb ze wel alle twee apart omdat ze soms vechten, maar af en toe doe ik ze samen uit de kooi. Ze is nu het eitje op de grond aan het broeden, maar ik denk dat een nestkast veels te groot is in de kooi. Kan ik ook gewoon een bord met zaagsel op de grond doen (wat ik hier ook heb gelezen) zodat ze haar eitje misschien daar legt?

Lique

Hoi,

Als je een beetje handig bent, kan je met een nestkastje, een paar haakjes aan de voorkant maken, zodat hij bij het deurtje opgehangen kan worden.
De pop heeft namelijk in deze periode veel rust nodig, en als ze geen klein donker hoekje krijgt, zal het haar enorm uitputten.
Maar plaats maar een nestkast bij de ingang.

veel succes.

groetjes lique

Mo030

Ow ja, dat is ook slim :)
Ik zal dan Maandag gelijk eentje kopen.
Moet ik ook de ei gelijk erinleggen met zaagsel?
En wat moet ik doen als ze het kastje niet ingaat?

Tara

Hoi,

je hoeft niet erg handig te zijn, kijk naar mij, ik ben 14 en heb een nestkast aan de kooi gehangen. Zorg er misschien voor dat je meer dan 1 deurtje hebt in de kooi, anders lukt het minder zoals mijn strategie. Het blok zal dus aan de buitenkant hangen. Ik heb gaatjes in het blok gedaan met een boormachine, 2 gaatjes rechts onder mekaar en 2 gaatjes links onder mekaar, daar zo'n bindbandjes tussen gestoken, zodat je die om de tralies kon binden. en dan in mekaar steken, en ze kan er niet meer uit, je kan het aan de onderkant van het blok ook zo doen, zodat het steviger hangt. Ik zal eens een foto zoeken want is wat moeilijk om uit te leggen.

Groetjes, Tara

Mo030

Okee, en ik moet ook het eitje erin doen.. en wat als ze het kastje niet inwilt gaan?

Lique

Waarschijnlijk gaat ze er wel in, als ze uit de kooi is, en er een kast openstaat, zal ze er ook wel in gaan.
Komt op hetzlefde als het kastje terecht.

Mo030

Ok, thx!
Harstikke bedankt allemaal, en ik koop Maandag gelijk een nestkast.

Tara

Hoi,

dan heb je maandag volgens mij al een tweede eitje, wees wel voorzichtig met de eitjes en zorg er voor dat je handen niet vuil zijn, zodat de eitjes niet bederven.

Groetjes, Tara

Mo030

Ja, daar zat ik al aan te denken :)
Ik ben echt benieuwd :D