2 mei 2025, 17:58:11

Man of een pop?

Gestart door klaavertje, 8 augustus 2007, 11:00:16

« vorige - volgende »

klaavertje

Hallo ik heb in Maart een Lutino gekocht en denk dat hij/zij nou een maand of 8 jaar oud is. Nu wil ik graag weten of het een man of een pop want ik wil er nog 1 bij kopen en dan het liefst een koppeltje. Ik zou graag willen weten waar ik dan naar moet kijken. Een medewerker in de dierenwinkel zei naar de kleur van zijn wangvlek maar dat is toch alleen bij wildkleur? Hij hangt wel vaak op de kop en fladdert dan met zijn vleugels, ook schreeuwt hij wel is.

Alvast bedankt...

Monky

Hi Klaavertje,

Je kan niet aan een wangvleg zien of het een mannetje of vrouwtje is.
Je zou bij je lutino kunnen kijken naar de staart. Als het een popje is, zou er nog visgraatmotief te zien moeten zijn. Bij de mannen verdwijnt dat namelijk als hij zijn eerste rui heeft gehad.

Ik weet alleen niet of dat bij jou het geval is. Heeft hij al zijn eerste rui gehad? Dan zou je het eventueel kunnen zien.

Even terzijde... Bij wildkleurtjes kan je ook zien dat het een man is als zijn kop na de rui geel wordt. Bij een popje blijft er namelijk nog grijs aanwezig. Daarnaast kan je het natuurlijk ook nu weer aan de staart zien  :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Monky

Sanna

Hallo Klaavertje,

Bij een pop moeten er nog gele stippen aan de onderkant van de vleugels zitten en een geel visgraatpatroon onder de staart, bij een man verdwijnen die. Het is alleen wel moeilijk te zien, geel op wit. Ook moet je valkje al wel de volledige jeugdrui gehad hebben. Anders ziet een mannetje er nog steeds hetzelfde uit als een popje. Als je echt helemaal zeker wilt zijn kun je ook een paar veertjes opsturen naar Gendika (http://www.gendika.com/vogeltest.htm, ongeveer halverwege de pagina).

Groetjes, Sanna

klaavertje

Hij is nu bezig met zijn Rui en zijn staart is egaal geel net als zijn koppie. de rest van zijn bevedering is geel/wit. dus kan ik hier dan uit opmaken dat het een man is?

Sanna

Heb je aan de onderkant van de staart gekeken? Het is moeilijk te zien hoor, dat gele motief op een witte staart.... Anders moet je er eens een foto van maken (met flits en zonder flits), vaak kun je het dan wat duidelijker zien. Heb je misschien nog uitgevallen staartveren liggen om mee te vergelijken?

Groetjes, Sanna

klaavertje

Hoe kan ik een foto toevoegen?

Monky

Hi Klaavertje,

Op onderstaande link kan je lezen hoe je een foto kan plaatsen  :)
KLIK HIER

Ik ben benieuwd naar je valkje  :)

Groetjes,
Monky

klaavertje

Hier 2 foto's van me valk hoop dat jullie erover kunnen oordelen...

Mara

Hoi Klaavertje

Het is heel erg moeilijk om zo te zeggen of je lutino een pop of een man is. De beste methodes zijn de streepjes op de staart of de spots onder de vleugel bij een pop, eventueel het gedrag en anders een dna test.

mara

klaavertje

Ik heb goed gekeken naar zijn staart en naar mijn idee is zijn staart alleen geel. maar onder de vleugel is idd het ene stukje geel en andere stukje weer wit word dit bedoeld met spots?

Michel

Kaatje

Ik zou het uiteraard ook heel graag willen weten maar mijn valkje is nog maar 9 weekjes oud ! Hij of zij is erg druk ... tikt ook continue op het raam of in de kooi, is nieuwsgierig en poetst de hele dag en zit dan heel fier te wezen ...

Ik heb werkelijk geen idee maar hou zoiezo al met heel mijn ziel en zaligheid van Paco, als hij helemaal van de pap af is dan wil ik met hem naar de dierenarts om hem alvast kennis te laten maken ( je weet maar nooit ) en om zijn algehele gezondheid te laten checken ... maar hij doet het echt super, gelukkig  ;D

Aan het gedrag zou ik haast denken dat het een mannetje is want als ik een clip opzet ( hij of zij zit altijd bij de laptop 's avonds of op mijn schouder ) dan deunt hij echt al mee en vindt het prachtig als ik dan meezing ... hij of zij zet dan de kuif omhoog en spitst dan de oren, ook kijkt hij of zij over mijn schouder mee !

Kan je aan dit gedrag merken dat het een man of een pop is, verder maakt het me niet zoveel uit, hij of zij is al super tam en komt als ik hem of haar roept al gelijk aanvliegen ( soms landt hij of zij midden in mijn gezicht  ;) ) ...

Misschien dat iemand dit gedrag herkent !?

Groetjes Karin

ROCKS

Klaavertje,

Volgens mij heb je een geparelde lutino. Hij/zij is erg geel en een gewone lutino is veel witter. Je zegt dat hij/zij wel schreeuwt, maar als het een mannetje zou zijn zou ie al wel een fluitje moeten laten horen, dat kunnen ze vaak al heel jong, en hij/zij is nu al een half jaar toch?
Als je het zeker wilt weten, gewoon even een veertje naar Gendika opsturen, kost je €20 maar dan heb je wel zekerheid.

Kaatje 98,

Aan het gedrag af te lezen heb je waarschijnlijk een mannetje, die kunnen al op hele jonge leeftijd lekker beginnen met macho gedrag, zoals je aangeeft. Tikken, heel fier zitten.....echt stoer jongensgedrag. Hij probeert ook al om mee te fluiten/zingen.
Maar ik kan er naast zitten..... je hebt ook wel popjes die dat doen, maar ik weet niet of die dat ook al op zo'n jonge leeftijd doen.

Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

klaavertje

Hoi Nellie

Ik zag inderdaad dat het een geparelde was maar denk nu inderdaad dat het een popje is heb er nu een andere valkparkiet bij gekocht. en deze is veel meer aanwezig en maakt meer deuntjes en reageert op me muziek dus hoop dat alsk ze over maand bij elkaar zet dat het dan een koppeltje wordt. in ieder geval bedankt voor het reageren.

Groetjes Michel