9 mei 2025, 13:52:20

pap in de veren

Gestart door Michiel.., 26 september 2003, 16:25:20

« vorige - volgende »

Michiel..

Hallo allemaal,

Als ik m'n valkje gevoerd heb dan zit ie daarna nogal onder de pap. Dat gaat ie dan zelf helemaal netjes weer schoonmaken maar bij z'n snavel lukt dat natuurlijk niet. Nu zit er best wat opgedroogde pak aan de zijkanten.
Hoe kan ik dit nu het beste weghalen? Hij gaat zelf niet echt badderren.

Speedy

Hoi Michiel,

Ik zorgde altijd voor een warm bakje met water en een stuk keukenrol.
Met dit warme natte stukje keukenrol maak ik dan de snavel schoon.
Klinkt misschien gek, maar ik zei dan erbij tegen hem/haar..."ff bekkie schoonmaken" dit was een vaste gewoonte zodat de valkparkiet er aan gaat wennen, om hem even vast te houden en met het warme natte stukje keukenrol het vuil van zijn snavel af kan vegen.
Ik deed dan heel voorzichtig zijn snavel vastpakken.
Ook maakte ik zo de veren schoon.
Als je een hard stukje veer hebt....week het even op deze manier...en je maakt het zo weer los.

Succes...
  Trudie

mastolk

Hallo,

Als je je valkje gevoerd hebt en je haalt het overtollige pap meteen van zijn bekje en veertjes gaat het niet echt vastzitten en dan is het toch niet zo'n probleem om het schoon te krijgen. En inderdaad zoals het bericht hierboven met een nat doekje is heel handig!

Groeten MArgrietha

Lique

ja, een nat doekje of watje werkt heel erg goed.
Alleen meot je het wel bijhouden, voordat de pap hard wordt, want dan is het net cement.

Groetjes Lique

Sanna

1 oktober 2003, 18:00:14 #4 Last Edit: 1 oktober 2003, 20:06:18 by Pepper
Hahaha, wat hebben jullie allemaal voorbeeldige valkjes die netjes stil blijven zitten tijdens het schoonpoetsen :D. Nou, Kaily niet hoor, die vecht zich liever dood. Dus dat is effe snel veeg veeg met een zacht tissuetje en floep, weg is ze alweer ;D. Ja, en dan vooral onder haar vleugels. M'n lekkere moppie 'omarmt' haar lepeltje tijdens het voeren. Heeeerlijk dat cement ;).

Groetjes!

mastolk

Hallo,
ik geef mijn valkje pap via een spuitje, dat scheelt ook al iets tegen het knoeien. alleen krijg ik het niet altijd goed in het spuitje (duurt altijd even) en wil Ieniemienie het bakje soms wel al beginnen op te vreten. Echt heel grappig gezicht ze kan niet wachten tot ze mag gaan eten!

Het afvegen gaat bij mij erg goed trouwens! Gewoon in de houdgreep nemen, zachtjes praten en ze blijft voorbeeldig zitten. op een gegeven moment (na lang poetsen, ik wil het allemaal schoon!) wurgt ze zich los maar dat vind ik niet erg.

Groetjes succes met al het cement :)

Groetjes Margrietha

Sanna

Haha, ik hoop dat je 'wurmt' bedoelt ipv 'wurgt'...

mastolk

Hoi
Ja zeker bedoel ik wurmt ipv wurgt. Ik heb soms wat moeite met nederlands. (ik spreek van huis uit Gronings, en dan is wurgt een normale uitdrukking).

Hij leeft nog hoor!! En is gezond en levendig!!  :D :D :D

Groetjes Margrietha