27 april 2024, 19:20:39

voiliere

Gestart door dammie, 24 september 2003, 23:03:16

« vorige - volgende »

dammie

Hallo allemaal,

Op het forum aanschaf staan al berichten van mij :) :).Ik houd me nu dus netjes aan de regels ivm een voiliere :D :D.
Via mijn dierenwinkel waar ik altijd heenga kan ik aan een kamervoiliere komen voor 150 euro.Dus ik gister blij :) :).In overleg met mijn man vond ie het oke,lief he :) :).De voiliere is 84 breed 74 diep en 175 hoog.Dus ik net naar de dierenwinkel om de kooi te bestellen...maaaaaaaaar :-/ :-/.
De voiliere heeft de tralies verticaal lopen en ik denk dat het voor een valkje een kwelling is dan ivm klimmen,klopt dat :-/ :-/.Of heeft iemand van jullie ervaring ermee hoe je dit kan oplossen?.Zelf heb ik mijn 2 valkjes die ik nu bijna 2 weken heb in een papagaaikooi van 54diep 54breed en 145 hoog inclusief standaard,is dit te klein voor 4 valkjes :-/ :-/.Ik wil de 2 nieuwe namelijk niet al te lang in de kooi laten waar ze nu inzitten,breed is ie wel...54cm maar de diepte is maar 34cm en dat vind ik zelf net iets te klein.Ik hoop natuurlijk dat ze snel samen kunnen,morgen heb ik vrije dag dan mogen ze met elkaar kennis maken buiten de kooi ;D ;D ;D.

Dus lieve mensen ben benieuwd wat de ervaren valkjes houders ervan vinden :) :).
Groetjes,Marianca

Paul

Hoi Marianca,
In een ander bericht werd bijna hetzelfde gevraagd vandaag toevallig  :-)
Ik zal hier hetzelfde antwoord neerzetten.
Ik heb ook een grote kamervolliere met vertikale tralies omdat ik die toen goedkoop kon krijgen.

Ze zijn er ook vaak uit maar in de kooi vermaken ze zich ook prima en ze klimmen als de beste tegen de tralies omhoog hoor want ze kunnen de horizontale spijlen goed bereiken tijdens het klimmen.
Volgens sommige beschadigen de staarten van de valkjes met vertikale tralies maar ik heb er 12 inzitten en er is nog nooit een staart beschadigd.
Ik heb het juist wel gezien bij mensen met een kooi met horizontale tralies.
De meeste vollieres met horizontale tralies hebben dat trouwens ook vaak maar aan 2 kanten en de andere 2 kanten zijn dan ook vertikaal.
Je kan er wat extra klimtouwen in hangen zodat ze toch lekker kunnen klimmen als het via de tralies niet zou lukken.

Groetjes, Paul

dammie

Hallo paul :)

Bedankt voor de reactie.Ik zal de kooi dan maar morgen gaan bestellen :) :).Raad vaan een ervaren iemand neem ik van harte aan.Als ik morgen de kooi bestel heb ik hem vrijdag al.Hoelang zal ik wachten eer ik de valken bij elkaar ga zetten?
Morgen mogen ze alle 4 los in de huiskamer,tjeeeeeeee zal me een drukte worden,ik ga dan lekker op de bank zitten en ga mijn mooie valkjes bewonderen :D :D :D.Het Valkenvirus he! ;D ;D

groetejs en voor dadelijk welterusten
Marianca

Paul

Hoi Marianca,
Als ze in de kamer een beetje aan elkaar gewend zijn kan je ze rustig bij elkaar in de volliere doen hoor.
Het is voor allemaal vreemd gebied dus geen van je valkjes zal het dan ook als zijn territorium zien en dat is juist perfect dan met alle vier tegelijk erin zetten.
En ik ben benieuwd hoe het morgen gaat met alle vier los :-)
Is wel heel leuk om te zien, hier zijn er soms 19 los  :D
Maar valt heel erg mee hoor met het lawaai, ze maken soms minder lawaai dan dat je er eentje hebt die schreeuwd :-)

Groetjes, Paul

Jacco

Hallo Marianca,

Ik had inderdaad dezelfde vraag hierover zie:

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=ander;action=display;num=1064366603

Suc6 met je valkjes!

Groetjes Jacco.

dammie

.ZeHallo Paul( en alle andere die dit lezen)

Vanmorgen was dus de grote dag :) :).Ik heb eerst Coco en Sammie vrij gelaten.Coco stel uberhaupt geen belangstelling in de 2 nieuwe valkjes,hangt alleen maar bij mij >:( >:(.Sammie vond het wel leuk en is meerdere malen bij hun op de kooi gegaan en deed ook heel MACHO :D :D :D.Ik heb wel trosgierst bij de 2 valkjes gehangen,zowel in als uit de kooi en daar begon Coco wel aan mee te eten ;)Ze/hij bleef wel op mijn hand zitten,ze vloog eens tegen de kooi en dan weer zoefffffffffff terug naar mij.Tjeeeeeee die is echt super tam.Ze moest zelf mijn tanden reinigen en jawel hoor ze ging zelfs met haar hoofdje helemaal mijn mond in :D :D :D.
Nou,oke...de 2 nieuwe,mij viel op als Sammie op de kooi zat de dikkere,kokkie,samiie probeerde in de pootjes te bijten,maar sammie was wijzer en had het snel door.Naar een tijdje heb ik hun deurtje ook open gemaakt en wat trosgierst erop gelegd om naar buiten te lokken ;).Kokkie,de stouterd(bijt de andere die bij hem zit)niet hard natuurlijk,kwam er vrij snel uit.Ging op visite bij Sammie(Coco zat nog steeds bij mij) :D :D.Er ontstond wat snavelgevechtjes maar niks ernstigs.Ik heb Sammie ook steeds toe gesproken dat ie het prima deed.Sammie natuurlijk trots en weer dat macho gedrag.Alles bij alles vond ik het redelijk gaan,ik denk dat die jongere gewoon wat bangetjes was.Na een tijdje kwam ook de andere(peppie) en was eigenlijk wat stuntelig bezig,ze schrok en begon te vliegen,Kokkie ook en sammie en Coco niet(coco zat natuurlijk nog steeds bij mij) :D :D :D.Ze vlogen vrij slecht,vielen op de grond :( :(.Kort ernaar was er toch wel lichtelijk paniek bij peppie en kokkie,wat ik zielig vond,ik heb ze toen rustig met een reiskooitje gevangen en in de kooi gedaan.Ik zet dan de kooi(zonder bodem)boven hun en laat ze zo erin klimmen,de vogels zijn dan niet zo bang. ;) ;).
Natuurlijk waren ze daarna na al dat spektakel behoorlijk moe.Coco zat nog steeds bij mij :D :D :D.Ik denk dat Coco meer een mensenvriend is,zo een tamme vogel in de dierenwinkel,ben blij dat ik ook hem/haar daaruit gered heb.
Dussssssssss,mijn vraag is eigenlijk ook,doe ik Coco er een plezier mee als ze straks in de grote voiliere zit met nog 2 valkjes erbij?De voiliere krijg ik vrijdag over een week dus ze hebben tijd genoeg om te wennen.Zullen de 2 nieuwe sammie geen pijn doen want dat is toch wel mijn lievelingetje9omdat ie in zo een slecht verzorgde dierenwinkel verbleef en ook behoorlijk slecht uitzag en nu toch weer plezier heeft in het valkje zijn :) :) :).Hij is sinds de 2 nieuwe ook erg rustig geworden,schreeuwde als de beste maar is nu stil,is dat wel goed?Hij eet verders goed en vertelt mij ook vanalles en nog wat.Het is een scheeeeeeetje :).
Zo dit was het zo ongeveer,ook voor jacco gefeliciteerd met je voiliere en we maken er wel wat moois van,veel klimtouwen en klimladders etc. :) :).

Groetjes,marianca

Paul

Hoi Marianca,
in een kamervolliere hebben ze redelijk de ryuimte en ze zullen elkaar dan minder in de weg zitten dan in een kooitje.
het is dan even afwachten of ze niet al te erg vechten in het begin maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Dat Sammie rustiger geworden in komt omdat ie soortgenootjes ziet denk ik.
Als je normaal de kamer uit zou lopen en sammie is alleen begint ie te schreeuwen om aandacht en die krijgt ie nu ook van de andere valkjes dus zal ie denk ik daarom mi+nder schreeuwen.
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat in de voliere.
Dat peppie en kokkie (ik heb er ook 2 die zo heeten) zo slecht vliegen komt denk ik dat ze het niet gewend zijn dus met wat oefening zal dat zeker beter gaan :-)

Groetjes, Paul

Jacco

Wouw is een heel verhaal wel gezellig allemaal zo te horen!
(wel sneu voor de valkes die gevallen zijn maar dat zal allemaal vast wel beter gaan binnenkort)
Het beantwoorden van je vraag laat ik aan de wat ervarender mensen over hier op het forum aangezien ik er ook pas mee begonnen ben!  :)

Nou jij natuurlijk ook gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en we gaan zeker wat moois maken van de voliere met heel veel touwen en klimladdertjes! ;)

Groetjes Jacco.

dammie

Hallo paul en jacco,

Leuk bericht,denk ik althans :) :).Vandaag had ik mijn 4 valkjes weer eruit om te wennen aan elkander.Nu viel mij op dat Sammie erg trok naar Peppie en Coco naar Kokkie.Coco was zelfs een tijdje bij mij vandaan om bij Kokkie op de kooi te zitten :) :).Ze kroelde mekaar ook,leuk he :D :D.Peppie zat bij Sammie boven op de kooi op een stokkie.Nee zeg het verkeerd.Sammie en Peppie hebben eerst een tijdje op de ketting van de kamerlamp gezeten.Daarna richting kooi.Ik zag Sammie op een gegeven moment een pootje op Peppie leggen (ik zag wel dat Peppie voorover hing) en toen ginggen ze kippie kippie doen :D :D :D.Leuk zeg,ik heb dat nog nooit bij 2 vogels gezien.Ze hebben het totaal 3x gedaan vandaan :-[ :-[ Ik heb hun toen maar samen gelaten in de grote papagaaikooi en Coco en Kokkie maar in de andere kooi.Weet niet of dit de goede beslissing maar ik wilde niet dat er 4 valken in de papagaai kooi zitten omdat Sammie nogal akelig doet tegen Kokkie.Hij beet hem/haar best wel hard in het rugje :( :(.Ik denk als de voiliere er is,krijg hem waarschijnlijk woensdag al..yippie)dat ze dan samen kunnen.Maar mijn vraag is eigenlijk...als Peppie pas 3 mnd is hoe kunnen ze nu dan al kippie doen :-/ :-/.Is Peppie niet te jong en wat moet ik nu verders doen :-/ :-/.Moet ik Coco en Kokkie apart gaan houden,wordt ik nu Oma :D :D :D.Eigenlijk wel leuk he,misschien zijn Peppie en Kokkie wel allebeide popjes.Vindt het zo typisch dat Coco en sammie gewoon hun voorkeur hadden vandaag :).Ik vind het alleen zielig dat Coco nu uit de kooi moest waar ie nu bijna 2 weken in huisde.Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.Maar ja,paar dagies nog en ze krijgen een bungalow :D :D.Dus,wat te doen nu met die 2 met hun kippie kippie?.Ben hier een leek in en weet me geen raad!En zal Sammie Kokkie geen pijn gaan doen?Hij deed trouwens tegen Kokkie ook heel hard fluiten met de vleugels gespreid en duwde tegen hem aan.Maar je merkte dat Kokkie een beetje bang was.Ik wil daarom geen risico lopen en in de ochtend een gewonde vogel vinden.
Hoop dat je mij op al deze vragen antwoord kunt geven en wat ik nu moet doen.
Groetjes,Marianca

Paul

hoi Marianca,
Drie maanden is in elk geval nog te jong om eitjes te krijgen want valkjes zijn pas geslachtsrijp na 9 maanden en beter is om zelfs dan nog even te wachten.
Ze zullen er geen pijn aan hebben hoor als ze wipwappen :-)
Het enige wat kan is dat de nageltjes van het mannetje het popje iets bezeren maar dat gebeurd niet zo vaak gelukkig.
Weet je zeker dat het popje pas 3 maanden is ?
Ze kunnen al wel vroeg paargedrag vertonen maar dan nog geen eitjes leggen.
Ik zou ze gewoon alle vier in de volliere doen en als ze goed bij elkaar passen zoeken ze elkaar inderdaad op dan is het vaak ook een koppeltje voor het leven :-)
Ik heb dat hier ook gehad met een popje wat met geen enkel ander mannetje wilde paren en toen ik er een nieuwe bijkreeg was het liefde op het eerste gezicht en ze hebben al twee nestjes gehad nu :-)
De volliere is voor alle vier vreemd terrein dus dat gaat meestal prima als je ze er alle vier tegelijk in laat.

Groetjes, Paul

dammie

Hallo Paul,

Als het goed is zal Peppie 3mnd zijn.Ik kan Jolanda van de dierenwinkel echt op haar woord geloven.Ze heeft een donkere blauwe ring om en ik kan wel zien..03,meer lukt me niet.Ik wil haar niet in de handen nemen dat vind ik zielig.Trouwens,die ringen vind ik ook niks,bij mijn kanaries heb ik ze eraf gehaald,maar ja,dat waren open ringen en van Peppie is een dichte ring ..dat durf ik niet.Vandaag waren ze weer eruit en sammie en peppie zijn zwaar verliefd zeg :D :D :D.Sammie doet wel erg akelig tegen kokkie,dat vind ik sneu.Kokkie heeft zo een heerlijk koppie,lekker vol en ondeugend en is tegen mij ook zeer lief.Zat zelfs bijna op mijn schouder omdat Coco er ook zat.Kwam ook heel dicht bij mij mond,echt leuk ;D.Peppie is ook zeer lief en ik vind trouwens dat jonge valkjes helemaal niet zo bang zijn,tenminste voor mij niet.Nou moel ik ze wel zowat van het geloof af,hahaha.Ik blijf lief praten en dat zal het wel zijn :).Ik hoop dat alles goed gaat in de voiliere en Kokkie niet wordt pijn gedaan :'(.Sammie blijft tegen Coco wel lief maar Kokkie moet ie gewoon niet.Zou Kokkie misschien een man zijn en dat Sammie zijn popje beschermd?Ik ben zo een gevoels mens he,Kokkie zat zo alleen op zijn kooitje en sammie en peppie op de kooien van kanaries(de kleine dierkes een beetje treiteren :),die boefjes.Coco zat weer bij mij,vind mij waarschijnlijk leuker dan Kokkie.Ben maar veel naar Kokkie gegaan en Coco ging dan wel bij hem maar zadra ik weg wilde kwam Coco ook weer.Als Coco de kooi in moet is ook een heel karwei.Als ze dan eenmaal er in zit schreeuwt ze de hele buurt bij elkaar en blijft mij maar roepen,pfffffffff.Kokkie kijkt dan zo als of ie zeggen wil,ben ik dan zo erg om mee te leven :(.Maar,ik zal zien als de voiliere er is,gaat het niet met Kokkie bij Sammie dan krijgen Coco en Kokkie de voiliere.

Ben benieuwd.Maar als ik jouw voiliere bekijk en je hebt er heel wat valkjes in moet het bij mij ook wel lukken met maar 4.Die voiliere heb ik ook eens voor gestaan bij Hornbach,voor de kanaries,maar de prijs was me iets te pittig :D :D.
Zo dit was het een prettige werkweek en tot schrijfs.

Groetjes,Marianca