2 mei 2025, 18:10:22

Nieuwe volière

Gestart door Tjelsie, 17 juli 2007, 19:59:31

« vorige - volgende »

Tjelsie

Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe voliére in de tuin zetten maar de enige plaats waar hij kan staan is onder bomen en er is bijna geen beschutting.
Hebben ze met alleen een binnenhok nodig of kan er best nog ergens een plaat tegen zetten.
En MOET er op de bodem ook vogelgrind liggen of mag dat ook een houten plaat zijn?

X

Mara

Hoi Tjelsie

Je vogeltjes moeten de mogelijkheid hebben om uit de zon te zitten en als ze onder de bomen komen te staan zou ik er zeker voor zorgen dat het dak afgedekt wordt.

Ik zou op de bodem tegels leggen en daarover beukensnippers. Mocht je kwartels willen houden dan zou ik ook zorgen dat er een gedeelte zwarte zand is (geen potgrond) zodat de kwartels zich kunnen baden. Let ook goed op als je hout gebruikt dat het goed hout is, anders de voliere liever van aluminium of iets dergelijks maken.

Mara

Tjelsie

moet dat dan een schuin dak zijn? want anders blijft het water erop liggen.

En wat is goed hout om op de bodem te leggen?

Mara

Hoi Tjelsie

Een schuin dak is natuurlijk het beste, dan kun je een goot en regenpijp er op aansluiten. Hout voor op de grond zou ik niet aanraden, dat gaat op den duur rotten. En als je er dan zand of zo overheen doet.....

Mara

Tjelsie

oké geen hout dus :)
dan maar tegels. Van welk materiaal moet het dak. ik heb gehoord dat je op het dak ook een golfplaat kan zijn. of moet dat ook met hout?

Mara

Hoi Tjelsie

Wij hebben op het dak pannen liggen. Je moet er wel gaas onderdoen, mochten er ooit pannen vanaf waaien dan kunnen ze niet ontsnappen. Na de verbouwing hier krijgen we er lichtdoorlatende platen op, weet even niet hoe ze heten.

Mara

Rianne

Ik gebruik beukensnippers voor op de bodem, deze liggen op tegels. Wij hebben dakpannen en daaronder nog een plastic golfplaat boven de volier. Je kunt aan 1 of 2 kanten van de voliere een schutting paneel plaatsen, ik heb dat ook (aan 1 kant)  en het scheelt enorm met doorwaaien.

Mara

Hoi Rianna

Dat heb ik ook zo'n paneel. Kijk, samen krijgen we samen een hoop tips voor Tjelsie. Maar ik had al hierboven geschreven dat ik ook beukensnippers gebruik (2 maten), schelpenzand waar de waterbak staat en zand voor de kwartels.

Mara

Tjelsie

dankjewel voor deze tips
Is zo'n schuttingspaneel echt noodzakelijk?
En met wat voor materiaal is dat dan?
Kan dat met bamboestokken??
Want van mijn mama moet alles er zo natuurlijk mogenlijk uitzien.

Mara

Hoi Tjelsie

Ik heb het van hout en plexiglas, het moet wel de koude wind weren. Ik weet niet of bamboe voldoende is, ik denk het namelijk niet.

mara

Tjelsie

Volgens mij ga ik het ook met plexiglas doen. want dat valt niet zohard op en het geeft wel genoeg beschutting denk ik

X Tjelsie