28 april 2024, 16:59:52

agressief gedrag

Gestart door dr green, 24 september 2003, 16:12:29

« vorige - volgende »

dr green

hoi , ik heb ook een valk ,nog maar pas sinds juni , heb er vroeger nog 5 gehad, maar deze begint de laatste weken erg agressief gedrag te vertonen , ik durf zen kooi niet meer in schrik dat ie hapt ,dus eten geven is heel lastig . ik denk dat t een mannetje is ,hy loopt van de ene tak naar de andere al pootjes heffend met vleugels van de borst af ,en kuif naar beneden . ik mag m niet meer aaien want dan kruip ie weg en m uit zen kooi halen is helemaal uit den boze , hy is wel aantal keren tegen de wand gevlogen en daar was ie niet goed van, heel stil voor lange tijd . weet iemand wat ik kan doen?  ben radeloos

ziralioness

Hallo!

Oh jee... een valkje met gedragsproblemen!  :o
Een dominant heerschap dus...

Allereerst, gewoon doen wat jij wilt doen, hij is niet de baas over jou!
Leer hem dat 'de hand' leuk is... voer hem trosgierst uit je hand, en breng je hand steeds dichterbij, tot hij leert dat handen leuk zijn en lekkers brengen...

Misschien kan je inderdaad maar beter even wachten met het loslaten tot hij in elk geval stokjestam is *zelf op de stok willen stappen* en niet meer bijt...  :-/

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

smile_emerald

Misschien voelt hij zich eenzaam, hij zit namelijk in zijn eentje daar, he? Misschien ben je vaak weg en voelt hij zich wat verlaten. Het kan misschien ook zijn dat jij hem hebt gekocht in de dierenwinkel of hebt overgenomen van iemand anders en dat zijn gedragsproblemen daar het gevolg van zijn geweest. Zoals Ziralioness ook al zei, probeer zo veel mogelijk vertrouwen te winnen, ik hoop dat alles nog goed komt.

-xxx- Esmeralda

mastolk

Mijn valkje doet het ook. We hebben er nu een tweede bij, en soms is hij nog erg agressief maar hij kijkt de 'kunst'van het gezellig bij ons zitten van Ieniemienie (de tweede) af, en komt nu steeds uit zichzelf bij ons zitten. Geaaid worden wil nog niet echt maar hij komt er wel meer bij! Dat vinden we een heel goed teken, en lokken met voer lukt bij hem niet echt. Dus zijn we blij dat het met een vriendje erbij wel lijkt te lukken! Ik zeg erbij, lijkt te lukken hoor! Ik weet niet of dat per definitie zo is, maar nu lijken ze heel veel van elkaar te leren!

Succes ermee,
groeten Margrietha

giovanni

Het is inderdaad zo dat je moet doen wat jij wilt, maar je mag zelf niet agressief reageren want dan maak je de valk bang en kan hij gewond geraken. (k'spreek uit ervaring :-/)
de mijne was tegen een scherpe punt gevallen en bloede aan beide vleugels :-[ Je valkje leert het wel om tam te worden, gewoon geduld hebben ;)

Skippy

Ik had vroeger hetzelfde probleem...
nadat ik hem (na mijn vakantie) uit de vogelopvang had gehaald was hij weer terug bij af :(toen ben ik met een handschoen (zodat hij me niet kon bijten) z'n kooi ingegaan...en heb hem overal gevolgd waar hij heenging...ik weet dat dit niet de beste methode was maar ik wilde hem gewoon tam hebben.En dat is me gelukt :)Op een gegeven moment ging hij voorzichtig op mn hand zitten en nu vliegt ie dagelijks door mijn kamer,landt op mijn hoofd of op mijn schouder... :)

probeer inderdaad zijn vertrouwen te winnen!!!

Succes en houd moet!!!

Skippy

pascal

 ik heb nu sinds een half jaar een valkparkiet (rocco) het is een mannetje. het  was een superlief beest en erg tam.
en kon al praten. maar sinds een paar dagen is hij heel erg agressief. als ik hem uit z`n kooi haal begint hij me aan te vallen. hij is net in de rui geweest en aan z,n omgeving is niks veranderd. wat kan ik doen om dit weer te veranderen, of is dit blijvend?

Inger m

Hoi Pascal,
Zo is er moeilijk wat over te zeggen. Mogelijk is hij broeds. In de broedperiode worden valkparkieten veel agressiever, ook tegen de eigenaar. Heb je hem weleens paargedrag zien vertonen de laatste tijd, bv met de stok of een speeltje?

Hoe oud is hij nu?
Als de agressie door het broedse gedrag komt, is dit hormoongebonden en kun je er niks tegen doen. Na deze periode gaat het weer over.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

BoBCHIC

Hoi,

Bobby bijt de laatste tijd ook zo veel.
Maar ik heb ook eens gelezen dat het door de 'pubertijd' kan komen??
Hij is nu ongeveer 2 jaar, ik weet niet hoe dat bij valkparkieten zit . Maar misschien kan het dat zijn.

Groetjes...

Paul

Hoi,

Na 2 jaar zijn ze al lang door de pubertijd heen die komt meestal rond een maand of 6.
Met 2 jaar zijn ze eigenlijk al helemaal volwassen.
Ik denk dan eerder dat het toch iets met broeds zijn te maken heeft.

Groetjes, Paul

Bobby&Chico

Hoi Paul,

Misschien een stomme vraag hoor, maar Bobby is een mannetje, kan hij dan ook broeds zijn?

Groetjes Esther

Paul

Hoi Esther,

Mannetjes vertonen in de broedtijd ook datzelfde gedrag.
Op de grond een nestje maken en dat verdedigen.
Dus dat is ook een vorm van broeds gedrag omdat de man ook meebroed vind ik :-)
Alleen zal ie zelf als ie alleen is nooit eitjes kunnen leggen om te broeden.

Groetjes, Paul

Bobby&Chico

Hoi Paul,

Dan zal het wel goed komen!
Hoe lang kan die periode duren ongeveer?

Groetjes...

Paul

Hoi Esther,

Binnen het hele jaar  :D
Maar meestal zullen ze een week of een paar weken zo zijn dan zakt het weer en kan een tijd later weer terugkomen.
Ze merken dat de dagen langer worden en ze zien veel zonlicht en dan gaan de hormoontjes op hol en doen ze soms echt vreemd.

Groetjes, Paul

Bobby&Chico

Hoi Paul,

Dat stelt me toch wel gerust.
Dan weet ik dat het zn hormoontjes zijn...
Bedankt he!

Groetjes Esther