3 mei 2024, 07:54:02

dringend advies nodig

Gestart door miss_sweet_1990, 31 juli 2007, 08:38:56

« vorige - volgende »

miss_sweet_1990

31 juli 2007, 08:38:56 Last Edit: 31 juli 2007, 11:43:29 by miss_sweet_1990
Eeyz....
Waar zal ik beginnen.
Ik heb 1 valkparkiet jonkie van 13 dagen oud, we hebben hem uitgebroed met de broedmachine omdat de ouders het eitje in de steek hadden gelaten.
We hebben hem geholpen uit het eitje te komen en wat bleek, het velletje tussen het kuiken en het ei was al opgedroogt en de schil was zo hard dat het jong eigenlijk nooit alleen uit het ei heeft kunnen komen.
Nu voor ik hem iederedag, de ene keer 8x en de volgende dag 4x. Dat komt omdat de krop niet goed leeg wil en omdat ik als de dood ben voor krop verzuuring wacht ik net zo lang tot de krop leeg is.
Als ik hem aan het voeren ben zittie als maar te zuren dat hij meer wil maar ik durft hem niet al te vaak meer te geven omdat het dan net lijkt of de krop ontploft.

Nu zitten jullie waarschijnlijk te denken het zal wel een dikke vogel  zijn dan maar nee dat is niet zo, hij weegt nog steets 6/7 gram en ziet er uit alsof het net uit het ei komt.
Maar hij poept goed enzo dus daar ligt het niet aan.
En oja vanmorgen zal er alsmaar nog "vocht" in de krop, ik heb hem wel gewoon eten gegeven maar ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan.

Het is een lang verhaal maar ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven.

mvg

Lin

31 juli 2007, 12:46:33 #1 Last Edit: 31 juli 2007, 12:50:40 by Lin
Helaas zijn er naar mijn weten geen goede ervaringen over het uitbroeden van eitjes bij mensen die er geen ervaring mee hebben. heb je geen koppel met jongen die ook dat gewicht hebben? dan kan je het jong overleggen. Waar woon je eigenlijk? Kan je de ontlasting beschrijven en misschien een foto plaatsen?

uitleg foto plaatsen:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

als hij echt 6/7 gram weegt voor een valkje van 13 dagen dan gaat dit inderdaad niet goed en heb je nog mazzel dat ie er is. Elke dag behorot ie wel 20% aan te komen. De mijne wogen 25 gram ong. dat ik eraan begon met die leeftijd. En dat was al veels te weinig. De kans is groter dat ie doodgaat aan tekort voeding dan aan kropverzuring. geef maar gewoon 8x op een dag en 8 ml/cc per keer en snachts niet. sochtends weer verdergaan als de krop leeg is of voor 1/4 gevuld is.

Ga er maar vanuit dat ie het niet red. Want nu pas gaan helpen is veels te laat je had beter (achteraf gezegd) een vraag kunnen stellen als ie al 1 dag niet aankomt. Want dit is wel heel erg laag maar misschien heb je nog een kans. 


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

miss_sweet_1990

dus als ik het goed bedrijp maakt het niet echt uit als er nog voer in zijn krop zit.
en ehm is er dan echt weinig kans dat hij kropverzuuring krijgt??
want ik wil echt niet dattie dood gaat.
maar ehm hoe kan je et eigenlijk zien dat het voor 1/4 nog vol zit?
ik geef hem trouwens 1 op 3,5 ongeveer is dat goed? (1 poeder, 3,5 water)

alvast heel er bedankt

Lin

in dit geval zou ik het risico nemen ik had eigenlijk wel verwacht dat ie al dood zou zijn met dit gewicht. sorry als het hard klinkt maar kan beter eerlijk zijn. en een kwart moet je gewoon schatten. Nutribird heeft altijd een uitleg erbij hoe je het moet klaarmaken. Maar waar woon je ongeveer?



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

miss_sweet_1990

ik woon in de beurt van tiel.

Ivy

Hoi.
Ik raad je aan om een oproepje te plaatsen of er iemand in de buurt is waar je het jonkie kan onderbrengen. Handopfok vanaf dag 1 is bijna onmogelijk en zoals te lezen gaat het niet goed - zo een kleintje heeft heel vaak eten nodig en wat de ouders voeren kan geen pap vervangen.
Het is niet aan te raden om valkjes in broedmachine uitbroeden simpelweg omdat ze gevoerd moeten worden en dit vaak niet lukt voor een mens.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

miss_sweet_1990

ik geloof je helemaal, maar weetje wat ik dan raar vind waarom hij dan het nog zo lang vol hou.
hij poept goed, wil altijd eten als ik het hem geef, slaapt goed en piept goed duss.
maar ik er dan geen ander alternatief dan hem onder pleegouders te leggen?



foto van vandaag als het een beetje is gelukt

Ivy

31 juli 2007, 15:21:20 #7 Last Edit: 31 juli 2007, 15:26:39 by Ivy
Hoi.
Alternatief? Tja, handopfok - met alle risico's die daaraan verbonden zijn.
Ik zou hem onderleggen, zo heeft hij een grotere kans om te overleven.
Hij houdt wel vol, zoals je zegt, maar hoe lang? 7 gram wegen de kleintjes hier al op dag 3.
Ik wens je alle succes, begrijp me niet verkeerd, maar zelf zou ik nooit voor handopfok kiezen voor zo'n piepkleintje.

Heb je de sticky topic al gelezen? Daar staat heel veel informatie als je besluit om zelf verder doorgaan.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

miss_sweet_1990

okeej bedankt voor de info maar nou had ik nog even een andere vraag.
jullie hadden het er over om lijnzaad olie door het voer te doen ivm als de krop niet goed leeg wil.
mij val op bij mijn valkje dat zijn krop erg traag leeg gaat.
hoeveel moet ik dan ongeveer door het voer heen mengen?
ik geeft hem ongeveer 1 op 3,5 water.
trouwens op de fles die ik heb staat:
"equi lijnzaad olie" en daar onder "sectolin"
het is wel eig voor paarden omdat we die thuis hebben.

mvg

Ivy

Hoeveel voer je eigenlijk per keer?
Hij zou niet meer dan 0,7 ml mogen krijgen, heb je een klein spuitje?
Als je te veel voert, kan het ook veroorzaken dat de krop langzaam leegt (en het is ook erg gevaarlijk want je kan het kropje rekken wat tot spierverlamming kan leiden).
Ik weet niet over lijnzaad olie, ik weet dat sommigen een druppeltje yakult gebruiken om de spijsvertering te versnellen.

Verder is de omgevingstemperatuur ontzettend belangrijk, zo'n kleintje moet nog in zo'n 35 graden liggen.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

miss_sweet_1990

kwa omgevings temp zit het wel goed +- 35 graden (de ene x ligt tie er recht onder en de volgende x ligt tie eht liefst zo ver mogelijk er vandaan) hij ligt trouwens onder zo'n lamp die geen licht geeft

ik heb wel zo'n klein spuitje en om heel eerlijk te zijn kan ik het niet echt zo goed zien hoeveel tie krijgt want ik durf dat spuitje niet zomaar in 1 keer achter in zijn keel leeg te spuiten.

maar kwa die yakult, denk je dat ik dat hem nu al kan geven? en welke van de 2 moet ik dan geven die rooie of die blauwe? en dat druppeltje kan dat dan gelijk in zijn bekje of moet ik dat door het voer heen doen?

alvast heel er bedankt
(want het zin mij eigenlijk best wel hoog met dat valkje, ik kijk er onderhand 24uur perdag op :-[)

Ivy

31 juli 2007, 15:40:12 #11 Last Edit: 31 juli 2007, 15:42:04 by Ivy
Hoi.
Je hoeft het ook niet in 1 keer in zijn keeltje te spuiten, maar als je klaar ben, kan je toch zien hoeveel pap er nog over is? Zo kan je makkelijk zien hoeveel hij binnen heeft.
Yakult mengen mensen door het pap volgens mij, maar daar heb ik geen ervaring mee, hopelijk krijg je gauw reactie van iemand die het wel weet.
Het staat trouwens ook in de sticky topic, scheutje Yakult door de pap mengen.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

miss_sweet_1990

okeej bedankt

maar nou lees ik even het een en ander over lijnzaad olie maarre bij de 9 van de 10 staat voor als ze ook niet meer wille poepen, nou als tie 1 ding als de beste kan is het wel poepe duzz

maar ik denk ook dat het anders gewoon maar afwachten is of nie? denk je trouwens echt dat tie het niet zal overleven? ik zou het wel heel erg vinden als tie het niet zal overleven :( :'(

Ivy

31 juli 2007, 16:04:21 #13 Last Edit: 31 juli 2007, 16:06:03 by Ivy
Hoi.
Het is wel zielig maar de kansen dat hij het haalt zijn kleiner dan dat hij dood gaat, vooral omdat hij eigenlijk niet groeit. Wie weet, misschien lukt het jou wel.
Geef vooral regelmatig voeding - niet 1 dag 8 en 1 dag 4 keer, hij moet nu om de drie uur eten, ook 's nachts en dan liever klein beetjes dan te veel.
Welke merk pap gebruik je eigenlijk?




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Ivy

PS Volgens sticky moet je zelfs om de twee uur voeren en dan 7 keer op een dag, 'nachts hoeft niet... Nou ja, het gaat erom, dat hij regelmatig genoeg binnen krijgt.
4 voedingen is voor hem te weinig.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie