lutino bleekmaskers (ook wel créme ino's in de volksmond en frankrijk)

Gestart door Ludo, 30 juli 2007, 17:54:27

« vorige - volgende »

Ludo

Ik weet niet wie er trotser is, ikzelf of de ouders.

Hier samen met hun net uitgevlogen kroost.

Groeten

Ludo

PS deze vogels zullen te zien zijn op de valkparkietendag

*edit* foto aangepast door Linda ivm met het niet verschijnen van de foto..
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Is dit een officieele naam of heb je die zelf bedacht?  ??? Bij andere vogelsoorten zoals de catharina heeft de creme ino namelijk niets met bleekmasker te maken.

Marlies heeft trouwens ook een EK lutino bleekmasker (wat volgens mij de juiste benaming voor de mutatie is)

p.s. je foto doet het niet.

Ludo

31 juli 2007, 08:17:21 #2 Last Edit: 31 juli 2007, 08:20:50 by Ludo
Zoals je kan zien in de titel is de benaming ofiicieel lutino bleekmasker, maar in de volksmond worden ze (verkeerdelijk) "créme ino's" genoemd, door hun créme kleur.
In frankrijk waar ze al meer voorkomen heten ze nog steeds zo.

De foto doet het bij mij uitstekend.

Ludo

PS waarom zou ik plots namen beginnen te verzinnen ?
Voorzitter

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op 31 juli 2007, 08:17:21
Zoals je kan zien in de titel is de benaming ofiicieel lutino bleekmasker,

Er stond eerst créme ino's (lutino bleekmaskers) wat in mijn ogen dus absoluut niet aangeeft wat de naam officieel is. Maar blijkbaar ben je die mening zelf ook toegedaan anders had je de titel niet achteraf gewijzigd.  ;) Dan nog vind ik dat mensen op een verkeerd been worden gezet trouwens maar dat terzijde.

De foto deed het ook niet toen ik reageerde, die is zoals je kunt zien achteraf door Linda aangepast en nu is hij inderdaad zichtbaar.

Je hebt een Ino x Ino combinatie gebruikt zo te zien... Zijn de vleugel- en staartuiteinden van die jongen trouwens smerig of zit er cinnamon in dat ze zo groezelig ogen?

Lin

31 juli 2007, 12:56:10 #4 Last Edit: 31 juli 2007, 12:59:00 by Lin
Citaat van: Bonnie op 31 juli 2007, 12:36:20
Citaat van: Ludo op 31 juli 2007, 08:17:21
Zoals je kan zien in de titel is de benaming ofiicieel lutino bleekmasker,

Er stond eerst créme ino's (lutino bleekmaskers) wat in mijn ogen dus absoluut niet aangeeft wat de naam officieel is. Maar blijkbaar ben je die mening zelf ook toegedaan anders had je de titel niet achteraf gewijzigd.  ;) Dan nog vind ik dat mensen op een verkeerd been worden gezet trouwens maar dat terzijde.

De foto deed het ook niet toen ik reageerde, die is zoals je kunt zien achteraf door Linda aangepast en nu is hij inderdaad zichtbaar.

Ik zie geen wijziging in de titel. Hoe de titel wordt genoemd maakt niet uit het gaat om het onderwerp. Maar voor de duidelijkheid had er beter kunnen staan:
lutino bleekmaskers (créme ino's benoemd in Frankrijk) bijv. Mijn advies is om een duidelijke titel te geven Ludo (mag ook nu nog).

Want zo is het voor een buitenstaander verwarrend wat de juiste benaming is en voorkomt ook eventuele ongewenste misverstanden/vragen.

Linda, moderator mutaties

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ludo

Is gebeurd.
Trouwens als je het wil doortrekken dan moet albino ook lutino-witmasker zijn ;-)

De officieele benaming is lutino bleekmasker.
Het koppel bestaat uit een lutino bleekmasker EF man x lutino-witmasker pop (albino).

Alle jongen zijn in goede gezondheid, stevig en hebben geen kale plek op de kop.
Waarmee ik weer eens wil aantonen dat als je met goede oudervogels kweekt, roodoog x roodoog geen probleem is.

De vleugelpunten zijn wat vuil doordat de jongen pas uitvliegen en veel op de grond zitten die vochtig is door de recente stortregens. Ze bezitten geen cinnamon.

De bleekmasker factor zorgt voor een algemene verdunning van het geel in de vogel, niet alleen in het masker maar overal, zodat het lutino geel er eerder créme kleurig gaat uizien. Deze vogels werden in het begin ook wel verkeerdelijk geelwang albino's genoemd. (ik vraag me wel af wat deze verdunning als invloed zou hebben als er inderdaad cinnamon zou inzitten)

Uit zo'n koppel kunnen zowel albino's (lutino witmaskers) als lutinobleekmaskers EF komen doordat de bleekmasker mutatie dominant is ten opzichte van de witmasker mutatie.
(het is een kwestie van geluk hebben, uit een ander koppel had ik 5 albino's  en geen enkele bleekmasker)

Valken die witmasker zijn (in combinatie met eventueel andere mutaties) kunnen NOOIT split voor bleekmasker zijn.

Mijn droom is om dominant pastel bleekmaskers te kweken, maar desondanks verwoede pogingen werken mijn valken niet erg mee en is het mij nog niet gelukt :)

Thierry zoals je kan zien wel :)

Groeten

Ludo
Voorzitter

•=Bonnie=•

Citaat van: Lin op 31 juli 2007, 12:56:10
Ik zie geen wijziging in de titel.

Ik wel... kijk maar eens naar de titel van mijn 1e reply en dan naar de titel van mijn 2e reply. Die is dus gewijzigd. Niet dat dit uit maakt, maar zo was dus niet meer duidelijk waar mijn reactie vandaan kwam.  ;)

@ Ludo: het vergelijk naar de benamig albino ontgaat me even, ik heb het woord albino in dit topic niet in mijn toetsenbord genomen, ik had het over ino x ino hetgeen in dit geval correct is. Dat een albino in valkparkietenland een lutino witmasker is is mij bekend.

Maar om ontopic te blijven... ik hoop volgend jaar zelf ondermeer lutino bleekmasker op stok te hebben. Mijn volledige kweekplan met de bleekmaskers hou ik echter nog even voor me, dat zal ook niet voor volgend jaar al zijn.  ;D

Lin

Citaat van: Bonnie op 31 juli 2007, 15:34:16

Ik wel... kijk maar eens naar de titel van mijn 1e reply en dan naar de titel van mijn 2e reply. Die is dus gewijzigd. Niet dat dit uit maakt, maar zo was dus niet meer duidelijk waar mijn reactie vandaan kwam.  ;)
;D

zie het nog niet.. :-[

Bedankt voor je medewerking ludo

Saar

Hoi Lin,
dit was eerst de titel:
Re: créme ino's (lutino bleekmaskers)

en dit is de titel nu:
lutino bleekmaskers (ook wel créme ino's in de volksmond en frankrijk)
;)

Lin

Rianne

Lin

maakt niet uit..ik zie het gewoon niet.. :-X sorry voor de onderbrekingen in je topic ludo..

*edit om 19:02.. het ging om de haakjes..mij is het duidelijk..*

Christine

Die lutino bleekmaskers, of hoe ze ook noemen zijn wel mooie valkjes! :o

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Karin

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

*Esther*

Citaat van: Bonnie op 31 juli 2007, 15:34:16

@ Ludo: het vergelijk naar de benamig albino ontgaat me even, ik heb het woord albino in dit topic niet in mijn toetsenbord genomen, ik had het over ino x ino hetgeen in dit geval correct is. Dat een albino in valkparkietenland een lutino witmasker is is mij bekend.

Maar om ontopic te blijven... ik hoop volgend jaar zelf ondermeer lutino bleekmasker op stok te hebben. Mijn volledige kweekplan met de bleekmaskers hou ik echter nog even voor me, dat zal ook niet voor volgend jaar al zijn.  ;D

Nu maak je mij toch wel nieuwsgierig ;D