29 april 2024, 05:11:45

Hoelang duurt het

Gestart door jaccie en zora, 22 juli 2007, 13:15:00

« vorige - volgende »

jaccie en zora

Hallo

ik heb een vraagje ik heb zelf 2 valkjes een mannetje (is van mijn zelf) en een vrouwtje (van me ouders) maar ze zitten allebei in een aparte kooi als ze samen zitten dan kan je geen van 2e pakken zonder dat je gebeten wordt. daarom zitten ze niet permanent bij elkaar maar zo nu en dan. en laatst waren ze samen en waren ze aan het paren maar ik ga in augustus op vakantie en ik weet nou niet of het gelukt is en nu is ook me vraag hoe lang duurt het voor dat het popje een eitje ga leggen en hoelang duurt het voor dat ze uit komen? want ik wil er natuurlijk zelf erbij zijn als het zover is als ze uit komen.

groetjes jaccie
p.s. hoe zie je of het popje bevrucht is zo gezegt?
Groetjes
Jacqueline en Zora

Ivy

Hoi.
Door je valkjes telkens apart te zetten zorg je vooral voor stress. Als ze bij elkaar zijn, dan vormen ze blijkbaar een koppeltje als ze paren. Dat zou ook hun aggresieve gedrag kunnen uitleggen, misschien willen ze een nestje beginnen.
Je kan ze beter bij elkaar laten. Valkparkieten zijn sociale vogels en hebben een behoefte aan een soortgenoot.

Het is niet te voorspellen wanneer het eitje komt en of er een eitje komt. Normaal gesproken duurt het zo'n 2 weken nadat ze gepaard hebben, maar dan moeten ze ook nestgelegenheid hebben (een broedblok). Als ze dat niet hebben, kan het gebeuren dat er geen eieren komen, of dat ze op de grond leggen.

In ieder geval broeden valkparkieten samen en ze brengen de jongen ook samen groot, dus als je graag wil dat ze een nestje krijgen dan moeten ze samen zijn.

Stel dat je ze nu bij elkaar zet en je geeft ze een blok. Dan zou er over 1 - 2 weken een ei kunnen komen. Ze leggen dan 4 - 6 eieren en het duurt nog 18 - 20 dagen voordat het eerste eitje uitkomt.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

jaccie en zora

hey
dat is het hem nou juist ik wil wel een nestje maar dan graag waneer ik er zelf bij ben. ik heb wel vakantie op pas maar die kom 1 keer perdag en ik wil graag zelf bij het hele proces zijn wanneer ze een ei leggen en als ze uit komen. en als ze nu gaan paren dan ben ik er precies weer niet.
dus is het dan niet handiger als ik ze nog een tijdje uit elkaar hou en dan later samen zet als koppeltje?

groetjes jaccie
Groetjes
Jacqueline en Zora

Ivy

Persoonlijk zou ik ze zeker bij elkaar zetten als er maar 1 keer per dag iemand komt, dan hebben ze tenminste gezelschap van elkaar. Dat betekent niet automatisch dat ze gelijk eieren gaan leggen.
Maar er is dus wel risico dat er toch eitjes komen dan. Dat is een beslissing die je zelf moet maken, ik vind het alleen niet leuk voor ze dat ze apart moeten zitten terwijl ze een koppeltje vormen.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

jaccie en zora

ik zet ze ook bij elkaar als ik op vakantie ga. maar ik bedoelde dat ik ze nu misschien beter een weekje uit elkaar kan houden. en ik heb nu nog een vraagje als ik een broedhok neerzet moet ik dan nog hooi of zo iets er bij zetten zodat ze kunnen nestelen  ??? en hebben jullie misschien nog tips voor me vogel die dan agresief reageer als ik iets zeg tegen hem als hij bij de andere vogels is. wat ik dan het beste kan doen negeren of waarschuwen?
groetjes jackie
Groetjes
Jacqueline en Zora

Inge88

Reageren je vogels niet agressief, omdat ze beide broeds zijn en dus met rust gelaten willen worden?

Ivy

Hoi.
Het blok kan je met een laagje houtkrullen vullen (grove zaagsel, wordt ook in supermarkt verkocht als bodembeddekking voor knaagdieren). Zo'n 5 cm laag erin en dan stevig aandrukken, zodat de eitjes en later jonkies niet onder de krullen kunnen verwdwijnen.

Agressiviteit is zeer normaal als ze broeds zijn, het beste is om dat te negeren.
Succes!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Theo_Hoorn

Hey.. je kan evengoed po vakantie gaan h00r..

bij mij duurde t ook een tijd voordat de eitjes kwamen en ik was er al die tijd bij. as je ze al heb zien paren dan kan t nog 2 weekjes duren of zelfs langer. nou ik weet niet hoellang je op vakantie gaat. maar je bent vast wel op tijd terug.

totaal kom je al zo over een maand voordat t eitje uitkomt met paren erbij

dus maak je geen zorgen!


mijn eitjes komen nu as t goed is ook bijna uit :p ghehe as ze bevrucht zijn

mijn valkjes hebben 2 eitjes in totaal gelegt.. en t vrouwtje broed alleen in de nacht en overdag
ze gaat er overdag heel soms uit om te eten en te drinken meestal als ze weet dat ik net nieuw eten en drinken geef
en dan gaat de man even in t blok.. als zij dr weer in komt dan gaat hij weg.