7 mei 2025, 18:06:32

oog ziekte?

Gestart door adriana, 21 juli 2007, 18:20:32

« vorige - volgende »

adriana

Een paar van mijn gekregen valkjes hebben dikke (niet overdreven) en langs de oogranden kale oogjes.
Nu heb ik me net laten vertellen dat dit een besmettelijke oog ziekte is en alleen weg gaat met zalf.

iemand die hier iets van weet?

Alvast bedankt

adriana

Ik zal de vraag eens anders stellen mischien dat dat bij iemand een belletje doet rinkelen?

Is er een besmettelijke oog ziekte bij valkjes?
Of heb ik me wat laten wijs maken? ???

Anke

hallo,
Kan je een foto plaatsen van een valkje met aangedane oogjes?
Misschien dat we het herkennen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

adriana

Nee :-\
Kan helaas geen foto's plaatsen mijn digicam is verleent aan mn schoonbroer en die zit in engeland >:(
Het enigste wat ik kan doen is uitleggen hoe het eruit ziet.

Oograndjes zijn kaal en beetje dik.
Verder zijn de ogen helder en schoon.

Kan het ook van het broeden zijn ? ze hebben waar ze vandaan komen gebroed.

Iig degene die tegen mij zei dat het een besmettelijke oog ziekte was heeft wel 3 vogels meegenomen (ik had teveel mannen).
Dat vindt ik ook raar.
Als ik weet dat een vogel een besmettelijke ziekte heeft neem ik hem tog niet mee?

ik weet het ook niet meer.

Ik ga iig woensdag naar de DA met 1 van de vogels om eens te kijken of hij wat weet.

Anke

Hoi,
Het lijkt inderdaad verstandig om even naar de dierenarts te gaan.
Als de ogen helder en schoon zijn, dan is het waarschijnlijk  ontstoken.
Maar vreemd is het natuurlijk wel.
Laat je nog even weten wat de dierenarts ervan vond?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

adriana

Ben nog niet met het valkje bij de DA geweest.
We waren gister avond pas om half 12 thuis.

Zal deze week nog gaan en dan laat ik het hier wel weten.

groetjes adriana

Sanna

Voor zover ik weet kan een ontstoken oogje zeer besmettelijk zijn voor andere valkjes. Houd deze nieuwe valkjes dus zeer zeker apart van je andere valkjes, en verzorg iedere keer eerst je eigen valkjes en daarna pas de nieuwe en was daarna goed je handen (het liefst met iets van dettol ofzo) om besmetting te voorkomen. Ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan met (een van) deze vogels. Waarschijnlijk krijg je er dan een antibiotica zalfje voor. Let wel op dat onstoken oogjes heel veel oorzaken kunnen hebben. Wees daarom ook alert op eventuele andere symptonen die deze nieuwe valkjes vertonen en vertel dit ook allemaal aan de vogelarts. Wel naar een dierenarts gaan die verstand van vogels heeft, hè?

Groetjes, Sanna