11 mei 2025, 15:27:35

Lutino, doorfok of zuiver?

Gestart door Spanksel, 19 juli 2007, 16:03:24

« vorige - volgende »

Spanksel

19 juli 2007, 16:03:24 Last Edit: 19 juli 2007, 16:05:02 by Sankara
Hoii

Ik heb sinds een maand een jonge lutino van, ik schat 3 a 4 maanden nu. In het begin dacht ik, fijn! Geen doorgefokte lutino! Want hij had geen erg zichtbare kale plek achter z'n kuif!

Nu begin ik toch ietwat te twijfelen... Precies tussen de kuif is een héél klein kaal plekje, maar ik dacht dat de kale plek iets verder op het achterhoofd zat, waar je ook bij hem/haar ziet, dat de veren toch een kaal plekje weer laten zien?

Ik heb geen idee wat voor ouders hij/haar heeft, hij/zij komt uit de dierenwinkel. Hij/zij zat samen met 3 of 4 andere gekortwiekte valkjes, die net zo oud als hem waren. Dit waren wildkleur popjes en een geparelde. Kan ik hieruit gokken wat de ouders zijn geweest?

Ik las ook op deze sites verschillende meningen over het waarnemen van 't geslacht bij lutino's. De een zegt, het is absoluut niet waar te nemen aan 't uiterlijk, de ander zegt dat popjes vaak witte spotten hebben onder hun vleugels?

Deze lutino is helaas gekortwiekt toen ik hem/haar kocht. En omdat ik ze liever tam zie, ga ik niet nu al gemeen doen en hem/haar beetpakken om te kijken of het met halve vleugels ook zichtbaar is. Of komt dat pas na het ruien?

Rianne

Hoi,

deze kale plek is 'normaal' voor roodogen. Maar volgens mij zit de kale plek normaal niet bij de kuif aanzet, maar idd meer naar achteren. Dus dit ziet er mooi uit toch? :)
Het heeft wel met inteelt en doorfokken te maken, alleen dat is jaaaren terug al gebeurd toen de lutino er net was. Nu gebeurd het omdat mensen 2 lutino's aan elkaar koppelen terwijl de vogels een kale plek hebben. Bij de jongen wordt deze plek dan vaak nog groter.
Pas na een maand of 8/9 kun je onder op de vleugels gaan kijken of de stippen er nog zitten. Als lutino's nog jong zijn, hebben zowel de mannen als de popjes dit nog.

Spanksel

19 juli 2007, 16:30:13 #2 Last Edit: 19 juli 2007, 16:31:50 by Sankara
Dat is goed nieuws om te horen! :D

Toch werd mij ook in de dierenwinkel verteld, dat na 2 a 3 maanden de vleugels weer aangegroeid zouden zijn. Ik heb 'm nu 1 maand, en nog steeds lijkt er nauwelijks iets gegroeid te zijn...

En ik vroeg 't net ook al, kan ik eventueel eruit leiden wat de ouders ongeveer zouden zijn geweest, of is het te bepalen of het een pop/man is, als je weet dat z'n broers/zusjes gepareld en wildkleur waren?
De mutatie calculator doet 't niet als 't om 't berekenen van de ouders gaat  ???

Ik zat te denken aan deze berekening;

Vader     Wildkleur split voor {X2:Lutino}
Moeder    Gepareld
Nageslacht:
Jonge man    50.0 % Wildkleur split voor {X2:Gepareld}
50.0 % Wildkleur split voor {X2:Gepareld} {X1:Lutino}
Jonge pop    50.0 % Wildkleur
50.0 % Lutino

Dus dat het een popje is?

Mara

Hoi Sankara

Ik heb uit een koppel wildkleur man en wildkleur geparelde pop vorig jaar ook lutino's gekregen. Zowel een 'normale' lutino als een geparelde lutino. Dat was voor mij ook een verrassing hoor maar wel leuk.

Mara

Rianne

De kans is groot dat het een pop is, tenzij de moeder een lutino was en de vader een split lutino :)
De jongen die erbij zaten hoeven niet perse verwant te zijn.
De veren groeien niet aan, maar vallen met de rui uit en groeien dan pas terug.

Spanksel

Citaat van: Mara op 19 juli 2007, 16:31:53
Hoi Sankara

Ik heb uit een koppel wildkleur man en wildkleur geparelde pop vorig jaar ook lutino's gekregen. Zowel een 'normale' lutino als een geparelde lutino. Dat was voor mij ook een verrassing hoor maar wel leuk.

Mara

Klinkt idd als een mooie verrassing, Mara!

Citaat van: Rianne op 19 juli 2007, 16:33:58
De kans is groot dat het een pop is, tenzij de moeder een lutino was en de vader een split lutino :)
De jongen die erbij zaten hoeven niet perse verwant te zijn.
De veren groeien niet aan, maar vallen met de rui uit en groeien dan pas terug.

Bedankt voor je uitleg betreft die veren :)
Ik ben er ook qua gedrag sterk van overtuigd dat het om een popje gaat.

carco

Als ik de foto zo zie, heeft jou lutino een prachtige volle kuif :D
Mijn lutino heeft wel een kale plek achter op de kop en is niet doorgefokt want komt uit een wildkleurman en een cinnamon pop. Dus dat zegt niet alles.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Spanksel

Citaat van: carco op 19 juli 2007, 22:21:44
Als ik de foto zo zie, heeft jou lutino een prachtige volle kuif :D
Mijn lutino heeft wel een kale plek achter op de kop en is niet doorgefokt want komt uit een wildkleurman en een cinnamon pop. Dus dat zegt niet alles.

Groetjes: Caroline.

Bedankt! Z'n kuif is idd mooi, maar hij is nog 4 maanden schat ik, dus dat moet nog mooier gaan worden!

Mjah, ik lees toch overal dat als ze een kale plek hebben, ze gelijk doorgefokt zijn, maar dan weet ik dat ook weer :)

Hier nog een paar mooie foto's van hem/haar

Toen ik 'het' net had

Paar weken later op m'n hoofd

Stiekem aan 't slapen ;)