12 mei 2025, 12:21:32

Vriendje erbij

Gestart door Lydia W, 24 september 2003, 15:21:58

« vorige - volgende »

Lydia W

Hallo,
Ik heb een voliere van 2 bij 1 en tot het plafond hoog (binnen dus), hierin heb ik 11 grasparkieten en 1 valkparkiet. Tot voor kort ook nog een kakariki, maar die heeft dus nu een nieuw groter huis :) Nu was mijn valkparkiet erg bevriend met de kakariki en nu is hij/zij erg alleen. Ik wil graag voor hem een nieuw vriendje erbij, welk soort vogel raden jullie aan? Hebben jullie misschien wat suggesties, liefst ongeveer wel de grootte van een valkparkiet. Zelf heb ik aan de Bourke parkiet gedacht, maar die is toch 10 cm kleiner kwam ik achter.
Een 2de valkparkiet wil ik er niet bij, omdat ik met mijn grasparkieten kweek en anders misschien de valken interesse krijgen in de broedhokjes ;)
Alvast bedankt voor de reacties :)

Lydia

Lique

Hoi,

Je kan ook 2 valkjes van het zelfde geslacht hebben.
Zo komt er geen nageslacht, en ik denk dat je valkje dit wel leuk vindt.

groetjes lique

daan

Hoi,

Ik heb zelf een koppeltje Catharina's bij mijn valkjes zitten en dat gaat eigenlijk heel goed. Catharina's zijn ook rustige lieve vogels en zelfs met het broeden van de valkjes geen problemen. Hij is alleen wel een stukkie kleiner als de valk.
Ze maken hele leuke geluidjes.

Groetjes Daan

Inger m

Hoi,
Vraagje: waarom wil je niet kweken met grasparkieten en een koppel valkparkieten. Er moeten dan inderdaad voldoende broedhokjes hangen.
Ik kweek al jaren in een voliere met diverse stellen grasparkieten en koppels valkparkieten en dat gaat in principe goed.
Ik heb ook bourkeparkieten gehad, maar eerlijk gezegd lijkt me dat niet zo'n goede kameraad voor een valkparkiet. Ze zijn heel rustig, weinig groter dan een grasparkiet. En ze zijn eigenlijk niet zo goed opgewassen tegen de ' brutalere' grasparkieten. Bourkesparkieten doen het vgl mij het beste in een voliere met kleinere vogels of gewoon per koppel. Het zijn niet echt ' sterke' vogels, ze hebben veel sneller iets dan bv een grasparkiet, tenminste dat is mijn ervaring na een aantal koppel bourkessen.

Anders zou ik er inderdaad voor kiezen om een valkparkiet van hetzelfde geslacht erbij te nemen, omdat iedere vogelsoort toch erg verschillend is en vogels van dezelfde soort toch eigenlijk gewoon bij elkaar horen.

Veel succes met je keuze!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.