12 mei 2025, 17:59:05

vasthouden met 1 hand

Gestart door Nes, 22 september 2003, 19:40:08

« vorige - volgende »

Nes

Hallo allemaal,

ik moet Binky water in d'r oogje druppelen maar ik kan haar niet met 1 hand vasthouden. Is daar een methode voor?
Please snel antwoord  :-[

Groetjes nes.

Lique

Hoi,

Het beste is om met je duim en de wijsvinger het kopje an beide kanten van de snavel vast te houden. De rug ligt in je handpalm.
De andere 3 vingers houdt je voorzichtig om het lichaam.
Borstkas vrij laten, voor je valkje om te laten ademen.
Waarschijnlijk gaat hij spartelen maar juist niet harder knijpen. Als je hem zo goed vast hebt, komt hij er niet uit.

Succes!!!

ziralioness

Mocht dit niet lukken, dan heb ik een tip, maar ik weet niet hoe de rest hier dat vind...

Ik gebruik bij het vangen van mijn parkieten bij échte nood een handdoek. Ik leg deze over het valkje, vouw voorzichtig mijn handen in een kommetje om ze heen, en zo kun je ze ook met een handige beweging op hun rug leggen zonder dat je de kans loopt ze per ongeluk te knijpen. Door de handdoek om hen heen blijven ze vrij stil liggen. Mijn ervaring met Nina is dat ze daar heel rustig bij blijft.

Maar opnieuw... ik weet niet of de rest dit ook verstandig vind...??  :-/

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Barbara

Ik doe dat ook zo, dat werkt wel, allleen blijven de teennagels in het doek hangen en dat is niet handig, zeker niet omdat ik toen een bloedend teentje wilde behandelen. Maar voor oogdruppels werkt het misschien wel als je kan zorgen dat die nageltjes niet vast raken.

Paul

Hoi Nes,
Ik heb er ook wel eens eentje in een doek gewikkeld met zijn kopje eruit omdat ie iets in zijn oogje had en toen kon ik hem makkelijk helpen zonder dat ie zich kon loswerken.
Ik heb toen voorzichtig die theedoek om zijn lijfje gewikkeld met zijn kopje eruit maar hij vond het op dat moment niet leuk maar het moest gewoon even om hem te helpen.
Tegenwoordig pak ik ze gwoon met de hand en kan ze dan ook aardig in bedwang houden.
Maar met die handoek of theedoek moet zeker lukken.

Groetjes, Paul

Nes

Hallo allemaal,

bedankt voor de tips! Met 1 hand kan ik het echt niet, daar ben ik al achter  :) Ik heb gewoon veel te kleine handen daarvoor  :D
Ik heb nu een eigen manier gevonden, dan gaat het nog niet makkelijk maar goed, we blijven oefenen. Oefening baart kunst zeggen ze he  ;)
Ik vind het wel heel erg vervelend om dat te moeten doen.
Het is zo zielig  :(

Groetjes Nes.

Paul

Hoi Nes,
Het is misschien wel zielig maar zieliger is het als zijn oogje niet beter word en dat ie daar onherstelbare schade aan zou krijgen.
Je wilt hem alleen maar helpen en het is maar voor heel even.

Groetjes, Paul