11 mei 2025, 01:20:39

Word het jong geplukt?

Gestart door mikey, 12 juli 2007, 22:40:33

« vorige - volgende »

mikey

Hallo allemaal,

Van het eerste nestje van mijn valkjes is 1 eitje uitgekomen. Alles lijkt goed te gaan, er wordt goed gevoerd. Het lijkt er alleen wel op dat het kleintje geplukt word door de ouders.

Ik ben hier best wel bezorgd over, want ik vind het zielig voor het kleintje.

Hieronder een foto van vandaag.

Het jong is nu 15 dagen oud en volgens de plaatjes hier op de site zou hij toch echt al wat meer veren moeten hebben..  Hij is verder wel vrij levendig, maar piept af en toe zielig in het blok (misschien dat hij dan geplukt word?).

Graag hoor ik jullie mening.

Groet

Michael

Lin

Je knan het zien aan rode plekken of aan zwarte puntjes waar de pennetjes hebben gezeten. ik denk zelf dat de pennen nog door moeten komen dan wordt eerst het dons minderen komen de pennen. Hoe zwaar weegt deze?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

mikey

Hoi Lin,

heb het kleintje net gewogen en het resultaat is nogal zorgwekkend: slechts 35 gram!

Verder zie ik geen rode vlekken of zwarte stipjes...
Enig idee wat ik hieraan kan doen?  ???

michael

Ivy

Hoi.
Het plukken komt helaas vaker voor. Ik heb de foto bekeken (als je de link http://www.valkparkiet.org/upload2007/IMG_1756.JPG aanklikt, krijg je een grotere versie Lin, kijk maar wat denk je?) en het lijkt inderdaad geplukt.

Je kan proberen het jong in te smeren met uierzalf. Het werkt niet altijd, maar hier hielp het wel.
Verder is het jonkie best klein en licht, dus mogelijk wordt hij weinig gevoerd. Je zou hem kunnen helpen met pap, heb je dat al eens gedaan of ken je iemand die je dat kan leren? Elke dag 's ochtends een voeding en dan terug bij de ouders zetten.
Als hij dan nog weinig groeit, meer voedingen.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

Ik denk zelf van niet. ik denk dat dit jong een achterstand heeft en dat de groei van de pennen niet zo hard gaan. Nu verdwijnen langzaam de donsjes bovenin. Op dit moment heeft ie nog zoveel op zijn rug dat ik denk dat daar anders wel het begin van pennen waren gekomen.

Verder denk ik dus ook bijvoeren.
Informatie: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Ivy

Als je naar de vleugel kijkt, dan zie je wel van die gaatjes waar mogelijk pennetjes in hebben gezeten. Maar op de foto is het niet zo goed te zien.
Michael, zou je misschien een duidelijke foto van het kuifje en van het ruggetje kunnen maken?

Nou ja, niet dat het zo veel uitmaakt, als er geplukt wordt dan kan je er weinig aan doen als je de jong niet kan overleggen.

Succes met het bijvoeren! Waar woon je eigenlijk? Misschien woont er iemand in de buurt die je kan laten zien hoe en wat...

Ivana

Lin

ik zie het niet maar misschien wel met een nieuwe foto. Maakt op zich inderdaad niet uit want het gewicht is belangrijker.  :)

mikey

Bedankt voor de reacties..

helaas heb ik geen ervaring met bijvoeding dmv pap.
Ook ben ik doordeweeks niet thuis en heb dus geen tijd om dit consequent te doen :(

het valt me op dat de laatste dagen het jong steeds vaker alleen gelaten word in het blok, maar dat een andere valk af en toe het blok inkruipt en aan het jong begint te trekken  :-[

Ik woon in middelburg trouwens..
Even geen nieuwe foto, wil ze even de kans geven te voeren want het is een tijd geleden dat ik dat gehoord heb.

Groeten,

Michael

Lin

ik zou dan die andere valk apart zetten. Akn in een kooi in de voliere bijv.

mikey

Lin

Een binnenkooi waar meerdere valkjes inzitten en dit jong? of heb je 1 buitenvoliere? ik zou toch maar een kooi lenen en degene die lastig valt apart zetten.

mikey

Hoi Lin,

Ja ik heb 1 binnenvoliere, waar zes valkjes in zitten en nu dit kleintje. Momenteel zit het mannetje weer bij het jong, maar uit niks blijkt dat ze hem voeren. Eerst hoorde ik dit altijd wel.

Het lastige valkje is nu gelukkig rustig, dus ik kijk het maar even aan.

gr

Michael

mikey

Hoi allemaal,

Het jonkie is zojuist overleden..   :'( na een goede start zijn de ouders om de een of andere reden gewoon gestopt met voeren.

Misschien is het onervarenheid of iets anders?

Ik vind het erg rot, vooral omdat ik geen duidelijke reden kan aanwijzen.

Michael

Ivy

Oh jee.
Sterkte hiermee. Het is erg jammer, maar met eerste nestjes gebeurt het helaas vaker dat het mis gaat.

Ivana

mikey

Bedankt voor je medeleven Ivana..
Ik had wat valse hoop gekregen door de goede start die ze gemaakt hadden.

Het lijkt nu of ze er ineens toch wel mee zitten dat het kleintje weg is. Ze gaan constant in het broedblok en zielige geluidjes zitten maken. Tja had je hem maar niet moeten laten verhongeren denk ik dan...  :-[

Michael