11 mei 2025, 05:54:32

terug i/d kooi ?

Gestart door mymarimar, 27 juli 2007, 18:51:25

« vorige - volgende »

mymarimar

een valkparkiet op straat gevonden en daarvoor het nodige gedaan ! kooi eten enz....
we hebben hem al een 4 tal weken en hij word stilaan tam, als ik aan de computer zit komt hij op m'n schouders enz...
maar als we de beweging doen om hem op onze vinger te laten komen is hij gaan vliegen en wil niet terug in z'n hok !weinig eten gegeven overdag en s'avonds tijdens het vliegen z'n eten gegeven, doch steeds hetzelfde ! hij blijft zo een 2 dagen rondfladderen en dan moeten wij hem in't oog houden daar hij verdomd goed weet wanneerr we zijn deurtje gaan sluiten !
kan er iemand ons helpen met een goede & gouden raad aub
marc

Anja

Probeer het eens met een stokje ipv je vinger. Mss dat dat helpt.

Groetjes Anja

Anke

Hallo,
Ik begrijp dat je valkje helemaal niet meer terug wil in de kooi? En dat hij dan twee dagen losblijft?
Heb je het al eens met een stokje geprobeerd? Als dat ook niet lukt dan lijkt mij verstandig om het beestje toch te vangen met een theedoek ofzo en dan voorlopig even niet uit de kooi, totdat hij voldoende aan je handen gewend is.  En heeft geleerd om op te stappen.
In de boekjes die er over valkparkieten zijn, geven ze meestal ook de raad om de valkjes niet direct los te laten vliegen. Koop je een al tam valkje dan is het natuurlijk wat anders. Maar het valkje dat jij gevonden hebt is dus nog niet voldoende aan jullie gewend. Want op de manier waarop het nu gaat, kan het natuurlijk niet.
Kijk hier op het forum ook eens bij het onderwerp tam maken. Daar staat een stappenplan dat je kan volgen.
Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

mymarimar

beste Anke & Anja alvast bedankt voor jullie antwoord en daaruit heb ik dan verstaan dat Geduld een gouden regels is , en die zullen we zeker toepassen . Nogmaals dank u
marc

Anke

Hoi Marc,
Inderdaad, als je valkparkietjes hebt is geduld het meest belangrijke woord. Wees geduldig, wordt niet boos en kijk naar je Valkparkiet om te zien hoe hij zich voelt of wat hij wil en je zult heel veel plezier aan je valkje beleven ;D
Veel succes met tam maken!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anja

Hoi Marc,

Zoals Anke al aangaaft is geduld de gouden regel. Je kan als je bij de kooi staat ook zachtjes tegen je valkje praten zodat hij gewend raakt aan je stem.
Iig wens ik je veel plezier en succes toe.

Groetjes Anja

Theo_Hoorn

hey je moet je valkje nooit met een theed03k pakken zo bezorg je hem een trauma..
je moet uhm ook nooit opjagen dat werkt allemaal niet!

gewoon een lange stok / tak onder de buik schuive..
blijft ie vliegen.. dan moet je maar afwachtte tot ie honger krijgt..

Anke

Hoi Theo,
Als een valkparkiet niet zijn kooi in gaat, en je kan wachten tot hij honger krijgt dan is dat prima natuurlijk.
Er zijn echter momenten dat je NIET de tijd hebt om uren te wachten totdat het valkje besluit dat hij de honger heeft en de kooi in wil. Dan kan je niet anders dan je valkje toch vangen.
Hoe vervelend en stresvol dat ook is.
Dan heeft een theedoek de voorkeur omdat je valkje dan niet je handen ziet als datgene wat hem vastpakt.
Groetjes Anke

Theo_Hoorn

ik weet dat vangen met een theed03k en achter je valkje aan rennen hem alleen maar de dood in jaagt!

kheb wel eens een verhaal gehoort dat t valkje ergens tegen aanvloog en dood ging!

ten 2de kan je je valkje een hele nare ervaring geven door hem met een theed03k te pakken

en buiten dat je maakt hem bang voor je , of je maakt er een spelletje van..

in ieder geval t is fout om je valkje op te jagen.. wat je t beste kan doen is!

die ene x wachtte tot je valkje zn kooi in gaat en hem dan professioneel laat kortwieken!

al snel zal die merken dat jij hem dus as die gekortwiekt is wie de baas is en hem / haar in zijn / hem kooi plaatst wanneer jij wil en niet wanneer de vogel t wil..

na van loop van tijd kan de vogel vanzelf weer vliegen as de vleugels weer terug gegroeit zijn..