12 mei 2025, 06:37:05

ziek ?

Gestart door jamy, 7 juli 2007, 21:39:36

« vorige - volgende »

jamy

Hallo ik ben nieuw op het forum en heb gisteren een valkparkiet gekocht (nog heel jong). Hij zit vaak op de grond met zijn ogen halfgesloten en als je met je hand naderd ademt hij precies zwaar of snuift zwaar ofzoiets  :-[ hij rust ook op 2 pootjes en eet bijna heel de dag is dit normaal ? Als hij symptonen van een ziekte heeft kunt u ook de behandeling zeggen ? Alvast bedankt voor het andwoord... Ps. Moet hij met licht aan of uit slapen want sommige zeggen dat je een waaklamp moet laten aanstaan en.. ohja ::) wanneer mag je beginnen met tam maken ? (Srry voor zoveel vragen ben nogal bezorgt) :'(.....

Anja

Hoi hoi,

Is je valkje wel zelfstandig? Het is ook wennen voor zo'n valkje. Ik zou ze de eerste dagen even laten wennen en dan kan je beginnen met tam maken.
Ik zou een nachtlampje aanlaten. Ik kan je niet echt zeggen of je valkje ziek is. en vragen staat vrij hoor. Hoe meer je vraagt hoe mee je komt te weten.

Op onderstaande link staat het stappenplan wat je mss kan helpen om je valkje tam te maken.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

succes.

Groetjes Anja

jamy

Hartelijk dank! :) Hij is zelfstandig maar hij is juist erg geschrokken omdat door de wind per ongeluk een deur openvloog en hij vloog heen en weer en nu als hij iets ziet bewegen is hij heel bang en probeert mij te ontwijken (dus gewoon weglopen in zijn kooi het is nogal een grote kooi) en is het erg als je een beetje veel trosgierst gebruikt ? Als ik offtopic ben zeg je het maar ::). Groeten Jamy.

Anja

Hoi Jamy,

Je kunt de kooi het beste op een rustige plaats neer zetten waar hij het minste last heeft van langslopende mensen. Dan schrikt hij ook wat minder. En niet op de tocht zetten.

Je bedoelt trosgierst gebruiken om hem tam te maken. Nee hoor dat mag gerust en je mag hem ook zo af en toe wat trosgierst geven.

Groetjes Anja

jamy

Dankje voor de nutige tips Anja ik heb gezegd dat ze niet meer in mijn kamer moeten gaan kijken naar de vogel het gaat al veel beter alleen lukt het eten uit mijn hand nog niet, zeker nog wat te bang.. slaapwel iedereen ik slapen! 8)

Anja

Hoi Jamy,

Dat komt wel maar je moet je valkje ook de tijd geven om te wennen. Niet te veel tegelijk willen en heel veel geduld hebben. Je kan al wel rustig tegen hem praten in het begin zodat hij aan je stem gewend raakt.

Groetjes Anja

jamy

Hoi , iedereen ik kwam gewoon mededelen dat mijn valkparkiet al uit mijn hand durft eten en hij luisterd naar het commando op en spring  ;D mag hij nu al uit de kooi of moet ik nog wachten ???
Groetjes Jamy

Anja

Hoi Jamy,

Je kan het beste met kleine stapjes tegelijk werken. Ik zou nog even wachten om hem uit de kooi te laten. Dat zou ik doen als hij echt goed opstapt.

Groetjes Anja