3 mei 2025, 05:34:33

broedhokruzie, vreselijke gevolgen

Gestart door Michel, 3 juni 2007, 09:08:12

« vorige - volgende »

Michel

3 juni 2007, 09:08:12 Last Edit: 3 juni 2007, 09:09:58 by Michel
Alles leek goed te gaan. 5 Bevruchte eitjes. Ouders goed aan het broeden. 1e Eitje komt mooi jonkie uit, is dag of 2 oud, 2e eitje zit gaatje in en je ziet iets bewegen in het ei dat naar buiten wil, 3e ei is helemaal zwart van binnen, zit dus waarschijnlijk jonkie in. En je gelooft het niet. Ineens komt er een 2e koppel aan. Gaat eieren leggen in hetzelfde broedhokje. Gevolg, jongen opgegeten en mooiste pop zwaar beschadigd aan oog, poot en vleugel en alles onder het bloed. Koppels apart gezet. Eitjes geschouwd. Net gelegde eitjes in nieuw broedhokje gelegd en ouders gaan gelijk netjes er op broeden. Rest van de eitjes die bijna uitkomen bij andere koppel gelegd, deze hebben ze echter ook opgegeten. Hoop dat het goed komt met dat koppel. Heel vreemd, als je wel 8 broedhokjes voor ze bouwt en voor ze neer zet dat dit dan toch gebeurd. :'( Ze willen gewoon persee daar zijn waar al vogels zijn.

Anke

Wat naar voor je michel.
Ik hoop dat de andere eitjes in het nieuwe broedhokje wel goed uit zullen komen.
Succes!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rianne

Wow, klinkt heftig! :o Ik had er nog nooit eerder van gehoord dat valkparkieten jongen opeten... Zijn ze er niet uit gegooid?

Bij het ophangen van broedblokken is het belangrijk dat ze allemaal evenhoog hangen en het liefst allemaal even gunstig qua weersomstandigheden. Valkparkieten kiezen het beste blok uit en dan kan het voorkomen dat andere valken ook dat blok willen.

Mara

Hoi Michel

Ik heb ook nog nooit gehoord dat valkjes jongen opeten. Wel eitjes, dat heb ik zelf ook al eens gehad maar die waren ook niet bevrucht. Maar jongen? Dat is echt wel heftig.

Ik hoop dat het nu beter gaat.

Mara

Michel

Er hingen 8 broedhokjes op dezelfde hoogte. Ze hangen binnen in een grote ruimte. Alle jongen zijn direct na het uitkomen opgegeten in het blok, niet op de grond gegooid of zo. Gelukkig kan ik zeggen dat de vogels die hun eieren hebben opgegeten, (en de net uitgekomen jongen), binnen een week al weer 4 nieuwe eieren hebben gelegd, misschien dat er nu wel weer 5 liggen, ik heb nog niet gekeken deze week. En het andere koppeltje broed nog steeds goed, denk dat daar ook wel 5 eitjes in liggen intussen. Bovendien is mijn mooiste pop helemaal genezen van haar bloederige manke poot, bloederige rode oog en de vleugel met gat er in met helemaal rood van het bloed. Ze is weer helemaal de oude, ze zat al helemaal met de veren bol en opgezet in een hoekje de hele tijd eerst, en maakte me dus enorme zorgen dat ze dood ging. Ben er 2 dagen triest van geweest, maar zo als het nu er voor staat ben ik toch trots en blij met de vogels. Bedankt voor het luisterend oor, het was ware horror om mee te maken dan is het fijn dat je van je af kan praten.

Michel

ergens rond 5 juni waren alle eieren en jongen van 1 dag oud opgegeten zoals je kon lezen hierboven.

en op 25 juni eerste jong uitgekomen van dit koppel, nu, vandaag, op 29 juni is alweer het 3e jong in dit nestje uitgekomen. Onvoorstelbaar dat ze gelijk weer nieuwe eieren hebben gelegd na het opeten toen, en dat die na 21 dagen uit komen. De 3 jongen groeien goed. De pijn van de verloren vogeltjes is er nog steeds, ik hoop dat het verder slijt. Nu kijken dat dit mooie en gezonde vogeltjes mogen worden. Ik blijf me afvragen, wat zou er van die andere vogeltjes gekomen zijn.

Anke

Hoi Michel,
Fijn dat het met de nieuwe jongen goed gaat.
Het helpt misschien wat om het vorige leed te verzachten.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes