6 mei 2025, 16:28:15

Ontworming

Gestart door vunurse, 24 juni 2007, 17:34:29

« vorige - volgende »

vunurse

Beste mensen,

Om 13.00 heb ik als voorgeschreven op de beschrijving Bogena Wormmiddel toegevoegd aan het water van mijn valkparkieten. Bij een van de 2 vogels is er inmiddels een worm van ongeveer 4 cm uitgepoept.

Ik merkte net dat hij zat te schudden met zijn kop en helder vocht uitspuugde. Hij komt nu wat verzwakt over maar probeert wel te eten.

Omdat ik net gelezen heb dat indien er veel wormen aanwezig zijn die tegelijkertijd loskomen, de vogel kan overlijden door darmverstopping.

Nu staat er op de verpakking van Beaphar Bogena wormmiddel dat je het water 48 uur moet aanbieden.

Moet ik hier nu mee doorgaan, of stoppen. Ik maak mij behoorlijk zorgen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

wim roskam

beste vu zuster , hou de vogel goed in de gaten , bij twijvel ga naar een vogelarts , of bel er een bv dr feld staat links bij dierenartsen , groeten ,  wim roskam .

vunurse

We hebben nu inmiddels 9 flinke wormen van de bodem geraapt. Geen verstopping gelukkig. Hij maakt nu wel een iets fittere indruk en eet regelmatig. Weet iemand hoelang het reinigingsproces/ontwormen zou moeten duren?

Ivy

Hoi.
9 wormen, jeetje!
De wormen zouden vandaag en morgen allemaal uit moeten komen. Morgen wel gewoon verse water aanmaken met wormenmiddel, je kan het ook aanzoeten met druivensuiker, dat maakt het bittere water lekkerder en geeft ze ook wat energie.
Over 10 - 14 dagen moet je het kuurtje nog herhalen, dan worden eventuele nieuwe wormpjes ook nog gedood.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

trienke

mischien een rare/vieze vraag, maar zou je een foto van zo'n worm kunnen maken, ben erg benieuwd hoe dat er uit ziet.

Moest laatst ook mijn valkjes onwormen omdat er vermoed werd dat ze wormen hadden, maar nooit niet echt gezien.

Groetjes Trienke

vunurse

Sorry maar heb na het lezen van je bericht geen wormen meer gevonden waar ik een foto van kon maken. Maar de wormen zien er echt sprekend uit als houte tandenstokertjes maar dan tussen de 2-3 cm lang.

Hou er wel rekening mee dat er verschillende soorten wormen zijn, dus het kan best zo te zijn dat mocht jou vogel(s) het ook hebben, dat het er anders uitziet.

Ik moet zeggen dat de druppels erg goed en effectief is geweest. Ontlasting ziet er weer normaal uit en zal met met 2 weekjes nog een keer herhalen.

Bedankt iedereen voor de antwoorden!