12 mei 2025, 12:13:46

Welke splitjes??

Gestart door pats, 21 juni 2007, 14:16:04

« vorige - volgende »

pats

Hallo Luitjes,

ik heb een stelletjes valkparkieten die nu een 2e nestje grootbrengen. Het gaat echt Prima. De vader is een wildkleur en de pop een cinnamon witmasker.

In het vorige nestje had ik een cinnamon, wildkleur en 2 hele mooie geparelde cinnamons. Nu heb ik dus het 2e nest en dacht dus te weten wat ik kon verwachten, maar nu zijn het 3 wildkleurtjes en 2 lutino's.

Wat erven ze nou van wie en kan ik daar nog uit op maken wat poppen en wat mannetjes zijn?? ik kom er met de mutatie berekenaar niet helemaal uit.

gr Patricia

Rianne

Hoi,

de cinnamon in het vorige nest kon zowel een man als pop zijn. De geparelden zijn 100% popjes als de moeder niet gepareld is.
De vader is ook split lutino, dit zijn popjes. Van de wildkleuren kunnen we het niet te weten komen dmv berekeningen.

pats

Ik dacht bij het vorige nest ( 1 wildkleur, 2 cinnamon geparelden en  1 cinnamon) inderdaad dat de geparelde popjes waren de cinnamon afwachten, maar ik dacht dat de wildkleur een mannetjes  moest zijn. Toen wist ik nog niet van de slpit lutino. Maar die moet dus bij de vader vandaan komen? en dus zouden dat popjes moeten zijn?

Rianne

Als je bovenaan het mutatie forum kijkt, staat daar het stukje 'splits voor beginners'. Daarin staat precies waarvoor een man of pop split kan zijn.
Een popje kan geen split lutino zijn dus komt dit bij de vader vandaan. En daarom zijn de lutino's dus popjes. :)
De lutino's waren niet gepareld?

Rianne

Ik krijg deze berekening, dat zijn de wildkleuren inderdaad mannen:

Moeder:witmasker cinnamon
Vader:wildkleur split voor {X1:  cinnamon gepareld} {X2: lutino}

man afkomst:
50% cinnamon split voor witmasker {X1:  gepareld}
50% wildkleur split voor witmasker {X1:  lutino} {X2: cinnamon}

pop afkomst:
50% cinnamon gepareld split voor witmasker
50% lutino split voor witmasker

pats

Volgens deze berekening zou dus de cinnamon ook een mannetje zijn.

De Lutino's hebben nog geen veertjes. Zou wel leuk zijn als die gepareld zijn

Rianne

Dat zou zeker leuk zijn, maar dan klopt deze berekening niet.
Dan zou de man gepareld zijn (geweest):

Moeder:witmasker cinnamon
Vader:gepareld split voor {X1:  cinnamon} {X2: lutino}

man afkomst:
50% cinnamon split voor witmasker {X1:  gepareld}
50% wildkleur split voor witmasker {X1:  lutino gepareld} {X2: cinnamon}

pop afkomst:
50% cinnamon gepareld split voor witmasker
50% lutino gepareld split voor witmasker

pats

De Lutino's zijn gepareld. ;D Dat vind ik echt super leuk. Ik houd er 1 zelf. Ik heb gisteren ook nog een mooi geparelde witmasker gekocht, dus ik ben erg in mn nopjes zoals dat heet.