6 mei 2025, 07:30:07

is mijn valk jaloers?

Gestart door yvonne, 10 november 2003, 00:39:40

« vorige - volgende »

yvonne

Ik heb in het voorjaar twee valkjes gekocht. Een mannetje (pumba) en een vrouwtje (dodo). Dodo is waarschijnlijk te vroeg weggehaald en haar moest ik nog bijvoeren, ze is dan ook veel tammer dan pumba. (ze komen trouwens wel uit hetzelfde nest volgens de kweker)
Ik kan dodo ook in haar nek kriebelen en dat hoef ik bij pumba niet te proberen. Ze komen er eigenlijk wel iedere dag samen uit maar sinds kort is pumba soms echt agressief. Als ze ergens mee bezig zijn en je stoort hem (omdat ik niet wil dat hij ergens in bijt)  dan komt ie echt aanlopen om je te bijten. Hij doet het niet altijd.
Kan het misschien zijn dat hij soms jaloers is (hij vindt altijd dat dodo hem moet krouwen, andersom is het meestal erg hardhandig) Het is ook een heel aparte vogel, hij fluit heel veel verschillende deuntjes, loopt soms rond met zijn vleugels wijd uit elkaar, en soms rekt hij zich uit (maakt zich lang) en het daaropvolgend moment duikt hij weer in elkaar om het van voren af aan te herhalen.

Ik vraag me af waarom hij dit gedrag vertoont, is dit typisch mannetjesgedrag? Dodo doet dit namelijk niet en doet haar naam eer aan :) (trekt zich nergens wat van aan en doet d'r ding)

Beetje veel vragen maar kunnen jullie mij een beetje wijzer maken?

Yvonne

Speedy

Hoi Yvonne,

Valkjes zijn net kinderen...ook zij kunnen puberen, ja het is duidelijk een macho gedrag wat hij vertoond.
Dit moet je gewoon maar negeren en zeker niet bang voor hem worden.
Hij zal nu veel indruk willen maken op het popje.
Het karakter van een valkparkiet kan met de dag veranderen, probeer in ieder geval niet bang voor hem te worden, maar geef hem desnoods een klein vinger duwtje tegen zijn snavel aan als ie het niet mag doen....en zeg er iets boos bij.
Ik werd vorige week aangevallen door mijn valkparkiet, omdat meneer niet wil, dat ik er een nestblok op ging hangen aan de kooi....ik heb het toch gedaan en heb hem een half uur lekker boos laten zijn...af en toe werd ik dat op hem omdat hij de anderen ook ging aanvallen.
Gewoon boos worden en zachtjes een tik op zijn snavel geven.
Trok hij aan een staart van de anderen.....deed ik dat ook ff bij hem.
Klinkt erg hard, maar dat deed ik niet hoor.
Ik hoop dat je toch nog veel plezier aan ze hebt...let maar eens goed op....ze hebben zo elke dag weer iets anders...geef hem een sleutelring of een rietje om mee te spelen...dat is ook een afleiding.

Groetjes,
   Trudie

yvonne

Hoi Trudie,

Dank je wel voor de reactie, vooral de tip van de rietjes sloeg erg aan hier. Hij vind het helemaal geweldig en loopt er de hele kooi mee rond! :D

Yvonne

Speedy

:D :D :D ja waar je ze al niet blij mee kan maken he die doerrakken.
Geweldig dat het helpt, zo heb je alleen maar meer plezier van je valkparkieten..

Groetjes,
   Trudie