28 april 2024, 09:32:45

Jonge duif gevonden

Gestart door Wendela, 17 juni 2007, 15:36:27

« vorige - volgende »

Wendela

Hallo allemaal,

Even geen valkparkiet die hulp nodig heeft deze keer, maar een andere vogel. We hebben namelijk bij ons huis zojuist een jonge duif gevonden op de grond. Helemaal versuft en waarschijnlijk ooj het nest gevallen dat ergens in de buurt zit.

We hebben hem nu in een kooitje gezet met wat schelpenzand, water en valkparkietenzaad. Maar wat nu? Moeten we heb weer buiten zetten? En wanneer dan? En wordt hij dan niet opgegeten door een kat? Want dat wil ik niet hoor!

Ik ben benieuwd naar jullie tips. O ja, voor de goede orde, het is geen post- of sierduif.

Groetjes, Wendela

Nynke

Kan je niet contact opnemen met een opvangcentrum??
Die kan je vast wel verder helpen.
Ik heb geen idee namelijk wat je zo'n diertje moet geven.
Heb al wel even op internet gekeken, maar daar staat alleen opvangcentra's...

Anke

Ik heb jarenlang in een vogelopvangcentrum gewerkt.
Jonge duiven gaven we voorgeweekte groene erwten.
Die stop je gewoon in zijn bekje tot zijn krop redelijk gevuld is.
Is de krop weer leeg dan geef je nieuw.
De vraag is natuurlijk wat doe je met de duif als ie zelfstandig is.
In een vogelopvangcentrum gaan ze als ze zelf kunnen eten in de voliere waar ze kunnen verwilderen en dan de vrije natuur weer in.
Succes!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

Hoe is het met de duif afgelopen?
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Ilse_Jaimy

je kan hem het beste eivoer geven (nat gemaakt ) en dat in zijn snavel stoppen .
voor de rest is het precies hetzelfde als een valk ;)
pas weer voeren als de krop leeg is

Wendela

Hallo allemaal,

We hebben het duifje een nachtje in een vogelkooi gezet met wat eten en water. Ik had geen erwten en eivoer bij de hand (het was zondag, dus ik kon het ook niet halen), dus heb ik hem vogelvoer en bruin brood gegeven. Hij heeft er niet echt van gegeten. Maar volgens mij was honger het probleem niet, hij was gewoon erg geschrokken ergens van, in shock zeg maar.

Dat was de volgende dag een stuk minder, dus hebben we hem weer vrij gelaten. Hij kon al wel vliegen, maar nog niet echt lang. Maar volgens mij heeft hij wel een plekje gevonden om veilig te zitten.

Groetjes, Wendela