3 mei 2025, 19:51:26

verzuring in de krop???!!!

Gestart door inki, 11 juni 2007, 09:47:45

« vorige - volgende »

inki

hallo daar ik heb een valkje van nu 15 dagen oud, mijn verhaal staat onder handopfok. alles ging prima tot zaterdag. de krop was s'morgens niet leeg en de vogel was verkleurd, hij is donkerder en ziet er eigenlijk eng uit. een kweker advies gevraagd en die zij met niet te voeren alleen joghurt  te geven. het vogeltje vind het erg vies maar wil zo graag eten dat het er roch in ging. vanmorgen was nog de krop niet leeg maar er lag wel veel poep van vannacht. hij lijkt iets anders te zijn  van kleur en schreeuwt nog best. maar wat moet ik nou doen!!!!! ik zou het zo erg vinden als hij nu nog dood ging.
moet ik met hem naar de dierenarts?? de poep is wel wat donker vind ik maar hij ruikt niet zuur.

Rianne

De ontlasting mag niet tegen het zwarte aan verkleuren, dit is een teken dat het valkje tekort voeding naar binnen krijgt.
Voelt de krop hard aan of zacht?
En heeft het valkje de hele dag geen eten gehad? Dan kan de verkleuring komen door een vocht tekort. Je kunt het beste even een dierenarts (bij voorkeur een vogelarts) bellen. De vogelartsen staan in het rijtje links onder Dierenarts. Je kunt kijken of er 1 bij je in de buurt zit.

inki

de krop is zacht en lijkt wel een ballon met lucht. hij heeft gisterenmidaag om 14.30 voeding gehad en vanmorgen om half 7,

Rianne

Je kunt de lucht er voorzichtig uit masseren, waarschijnlijk gaat het bij het voeden niet helemaal goed waardoor het valkje lucht inslikt.
Een valkje van 15 dagen heeft veel meer voeding nodig als dit.

trienke

Is de krop nu wel leeg geweest??? de krop meot 1x in de 24 uur leeg, als je hem weer wilt voeden en de rkop is niet leeg, mag je nog neit voeren. Ik raad je aan om yakult door de pap te doen. Dit is goed voor de werking van zijn darmen.
er hoeft maar een beetje in.

Groetjes Trienke

Rianne

Hoi Trienke,

dat klopt inderdaad, maar je kunt niet een eeuwigheid wachten tot die krop leeg is. Als het te lang duurt zou ze m zelf leeg moeten masseren maar dat neemt ook risico's met zich mee. :-\

inki

ik heb zojuist een afspraak gemaakt met een vogelarts in amsterdam daar kan ik straks terecht. ik zal de krop masseren en moet hij nou wel of geen eten hebben??? en dat spuitje he, hij eet het zelf uit de spuit maar kan ik het er dan niet beter inspuiten met een smaller tuitje???

Rianne

Als je straks toch naar een vogelarts gaat, zou ik zelf niet proberen het voer er uit te masseren.
Het spuitje houd je iets in het snaveltje maar je kunt ook de vogelarts vragen om de beste manier. Hoe laat moet je er zijn?

inki

om 14.10 ik moet een half uur rijden hoe houd ik hem warm

Rianne

Je kan het beste dan nog even bellen en overleggen of je nog eten moet geven.
Je kunt een kruikje bij je valkje leggen en een knuffelbeestje. Ook kun je vlak voor vertrek nog een doek in de magnetron doen en opwarmen. Niet TE warm natuurlijk.
In de auto de ramen dicht houden en als het voor jou te doen is, de kachel ietsjes aan.

inki

oke ga ik doen, een knuffel heeft hij al vanaf het begin. ik hoop dat het goed gaat komen je hoort het van me hoe het afgelopen is.

trienke

Hoi rianne

Dar heb je gelijk is.

Hoi inki

Succes.

Groetjes Trienke

Lin

Net wat rianne al aangeeft spuit je niet in het gat maar dus schuin in de bek en laat je het valkje rustig slikken. als je valkje teveel afkoelt dan zal de krop ook langzaam legen.

kan je niet bij een kweker langs die je uitlegt hoe je handopfok moet doen? want zo komt het niet goed.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

inki

ik ben al bij de vogelarts geweest en het voeren deed ik goed. de temp is ook goed hij verteerd alleen niet lijkt wel

trienke

Heeft de dierenarts ook iets meegegeven voor het verteren? Of tips gegeven?