4 mei 2025, 00:40:53

Onafgebroken Bedelen, wat te doen.

Gestart door Damien, 12 juni 2007, 11:14:25

« vorige - volgende »

Damien

Ik heb sinds een week of 3 mijn valkparkiet Saya. Sinds anderhalve week heeft ze het bedelgedrag ontdekt. Toen ik haar net had was er niets mis; ze stapte lief op en was vrij rustig.
Maar sinds anderhalve week is ze onafgebroken aan het bedelen als iemand in de kamer is waar ze staat. Als je in de buurt bent dan gaat ze fluiten, maar als je de kamer binnenloopt dan begint vrijwel meteen het gezeur en het stopt pas als je weer weg bent.
Ze staat in mijn kamer, waar ik dus vaak zit. Ben ik 5 minuten in mijn kamer, dan bedelt ze 5 minuten, zit ik er 3 uur dan bedelt ze 3 uur. NON-STOP!
Ik doe mijn best om het te negeren, maar ze moet natuurlijk ook eens de kooi uit om tam te blijven enzo, maar zelfs als ze er uit is blijft ze zeuren.

Ik neem aan dat dit vanzelf over gaat, maar het is zó irritant dat het op mijn zenuwen werkt. Ik kan geen TV kijken of gamen, omdat ik het geluid niet hard genoeg kan zetten om er overheen te komen. Hoe overleef ik deze periode? Is er een manier om het sneller af te leren?

Ze is nu zo'n 10 weken en eet zelfstandig.
Ik heb in mijn dagboek er ook al wat over geschreven en dit filmpje geplaatst:
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

Rianne

Ik kan me voorstellen dat je hypernerveus wordt van het gebedel, het geluid gaat door merg en been. Heb je al geprobeerd om je valkje steeds bij de voerbak te zetten als ie bedelt?
Verder weet ik zo gauw ook geen oplossing, je valkje kan immers zelf eten en hoeft geen papvoeding meer. :-\

Damien

Het idiote is, ze heeft nooit papvoeding gehad... zelfs niet als bijvoeding...

(Ik heb haar bij Bonnie vandaan)
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

Rianne

Het gedrag zal toch uit zichzelf over moeten gaan. Voeding aanbieden in een bakje of trosgierst en verder het gedrag negeren.

ginny

De mijne is nu 8 weken en deed dit tot haar 7 weken,iedere keer wanneer ze bedelde gaf ik haar met de hand een paar zaadjes die ze oppeuzelde,na een zaadje of 5 gegeten te hebben zette ik haar bij de eetpot waar ze verder at, en zo iedere keer opnieuw,aan 8 weken is het bedelen gestopt.

danielle

Mijn valkparkiet deed dit ook de eerste drie weken toen ik hem had. Hij was toen 7 weken oud en ook gewoon door zijn ouders gevoerd.
Ik wist me op dat moment ook geen raad, je wordt er inderdaad echt gek van.
Wat ik heb gedaan, eigenlijk alleen genegeerd en soms als ik er echt niet meer tegen kon even het doek erover gedaan. Ik zorgde ervoor dat hij altijd genoeg voeding had. Ik merkte toen dat hij echt een uur achter elkaar kon eten tot het op was. Hierdoor ben ik gaan proberen om per dag meerdere keren kleine beetjes te geven. En ik denk dat dat uiteindelijk heeft geholpen. Na drie weken stopte hij er gelukkig eindelijk mee.