4 mei 2025, 04:22:57

Wie Kant Mn Valkjes Kortwieken

Gestart door Theo_Hoorn, 6 mei 2007, 11:24:42

« vorige - volgende »

Theo_Hoorn

::)

Gezocht iemand uit de omgeving Hoorn / Enkhuizen
die mn valkjes Proffesioneel kan kortwieken..

Ik Heb hier uiteraard een vergoeding voor over..

:o

Lieke

Hallo Theo,

Je kan je valkparkieten ook bij de dierenarts laten kortwieken. Ik heb een keer een tamme valk van mij laten kortwieken bij de dierenarts en dat kostte toen 6 euro volgends mij. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel valken je wilt kortwieken, anders is het heel duur..

Groetjes, Lieke :)

Theo_Hoorn

::)

het gaat om 1 van de 2 , minder tamme valkjes
ik heb t valkje nu een maandje

en t tam maken lukt al aardig.. , maar hij is toch pittig goed in vliegen / vladderen , ondanks ik uhm naar horen zeggen verkeert had gekortwiekt.. t moest in een boogje ofzo..

maar om me vogel mee te slepen enz , dat doe ik uhm liever niet aan..

even goed vriendelijk bedankt voor je tip

Martin1

is dat nou echt nodig dat kortwieken?

ik vind het toch een soort van mishandeling, want het beestje zal steeds ter aarde storten als ie wil wegvliegen, en kan zich daarbij flink bezeren (ik spreek uit ervaring, omdat ik ook weleens een gekortwiekte vogel heb gekocht)

met een beetje geduld krijg je je valkje heus wel tam.

Ivy

Hoi Martin.
Als jouw valkjes alleen neer konden storten, dan waren ze verkeerd gekortwiekt (te veel). Je kan een valkje ook zo laten kortwieken dat hij nog kan vliegen, alleen neemt zijn snelheid af.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Martha

Vogels zijn toch gemaakt om te vliegen?

Ik beleef er meer plezier van als mijn vogels de straaljager uithangen en uit eigen beweging bij mij komen zitten dan als ze totaaaaaal afhankelijk van mij zijn...

Maar goed, ieder zijn eigen...
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008

danoontje21

Kortwieken= mishandeling en zielig?
Wat is het dan als ze in een kooi moeten zitten?

Inger m

Citaat van: danoontje21 op 10 mei 2007, 18:35:56
Kortwieken= mishandeling en zielig?
Wat is het dan als ze in een kooi moeten zitten?

Hoi,
Die laatste zin is toch geen argument? Een valkparkiet die niet gekortwiekt is hoort ook niet de hele dag in een kooi te zitten?

Persoonlijk vind ik dat een vogel hoort te kunnen vliegen. Soms kan kortwieken voordelen hebben. Maar er zijn veel mensen met valkparkieten die wel kunnen vliegen en ook veel uit de kooi komen en dus op die manier veel plezier beleven aan hun tamme vogels.

Ik denk dat veel afhangt van je eigen benadering en de manier waarop je met je vogels omgaat. Persoonlijk heb ik er weinig lol van als een vogel als een hamster over de grond loopt en tegen de bank opklimt. Deze vogel mist toch hetgene dat hem nu juist een vogel maakt: het vliegen (en nu niet beginnen over pinguins en struisvogels  :P).

Het is dus een eigen keuze en zowel gekortwiekte als niet gekortwiekte vogels kunnen heel gelukkig (of niet) zijn, maar geen van beide hoort de hele dag in een kooi te zitten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Martha

Mijn vogels gebruiken hun kooi alleen om te eten.
Dus ja, een vogel die niet gekortwiekt is mag bij mij vrij en blij rondvliegen!

En inderdaad, een valkparkietje wat de godganse dag in de kooi zit vind ik net zo zielig als een gekortwiekt valkparkietje...

Vrijheid blijheid!!!!!!!!!!!!!  ;D
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl

R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008

Monique1979

Hoi

Kortwieken is maar tijdelijk en mits het goed gedaan word kan ie nog steeds een stukje vliegen. Ik heb ook het liefst een rondvliegend vogeltje maar als je een vogeltje hebt wat nog niet goed tam is en niet de kooi in te krijgen is zonder hm een hoop stress te bezorgen, tja wat is dan zieliger?? Stress of even wat minder kunnen vliegen? Niet iedereen kan de hele dag bij de vogeltjes zijn zodat ze de hele dag los kunnen vliegen. En los vliegen zonder in de buurt te zijn kan ook gevaarlijk zijn voor de vogel (denk maar aan elektriciteit, lood en andere giftige dingen die misschien ergens in verwerkt zijn). Mijn vogeltjes zijn gelukkig tam genoeg geworden zonder ze te kortwieken, maar ik heb ook wel eens anders gehoord. Dus als het eenmalig is vind ik dat niks erg of zielig.
De meeste dierenartsen kunnen dit op de goede manier en anders misschien een deskundige kweker.

Veel succes en groetjes.