Mijn valkje is bijna 9 jaar oud en was tot zaterdag nooit erg ziek

Gestart door pjbreevaart, 5 juni 2007, 14:23:14

« vorige - volgende »

pjbreevaart

Hallo,

Onze valk wordt als het meezit deze zomer 9 jaar oud. In deze 9 jaar is hij nooit ziek geweest. Dus een sterke parkiet. Tot dat hij zaterdag met fladderen een verwonding kreeg. Veren eruit en bloedverlies. Na de verwonding nog actief.

Zondag de hele dag en maandag bijna de hele dag zat het er erg beroerd uit met hem. Ik dacht komt door bloedarmoede en/of mogelijke infectie van de wond. Ik had hem niet lang meer gegeven. Symptomen: geestelijk totaal afwezig (nergens op reageren), vaak en lang met oogjes dicht, niets eten of drinken, niet fluiten, verstoorde ademhaling en niet zijn veren bijhouden. Ik had hem niet meer lang gegeven. Ik dacht parkiet op sterven na dood.

Gisterenavond gebeurd er een wonder! Gisterenmiddag naar de dierenarts geweest. HIj zag dat hij een kleine wond had dat wat onstoken was. Wij kregen Baytril mee om door zijn water te doen of in zijn snavel te druppelen. De dierenarts heeft zelf geen medicatie toegediend.

Gisterenavond werd hij op eens actiever. Mentaal veel beter, liep naar voerbak en keek er in, zijn veren poetsen, enz.

Vanmorgen heeft hij duidelijk gegeten en gedronken. Hij klom voor mijn moeder weer de tralies in om te knuffelen en floot weer en is al de hele dag bezig met zijn veren. Hij is enorm opgeknapt en dat nog zonder medicatie. Vanmorgen hebben we wel 3 druppels Baytril in zijn drinkwater gedaan.

Weet iemand hoe dit komt dat hij ineens zo opgeknapt is? Door zijn sterke afweermechanisme? Het aanmaken van bloed (is aardig wat bloed verloren)?  Voor mij een wonder!

Ben blij dat het met mijn Coco weer stukken beter gaat!

Pierre

PS. De buurvrouw vroeg aan ons of het gelukt was. Ze maakt de opmerking van anders koop je toch een nieuwe, want die is goedkoper. Ze heeft gelijk, maar als je aan zo'n beestje bent gehecht, wil je hem ook niet zo zien lijden. Dus ga je naar de dierenarts.

Ivy

Hoi.
Ik ben ook blij voor je dat Coco zich beter voelt. Vaak zijn valkjes na een verwonding een beetje suf maar daarna komen ze wel bij. Hopelijk is Coco ook snel van zijn ontsteking af.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

pjbreevaart

Hoi,

De genezig van mijn Valkje zet door  :) Ben hardstikke gelukkig :) Hij is weer bijna de oude. Zijn veren staan ook niet meer zo erg bol. Hij is weer bijna net zo druk als voor de verwonding. In al die negen jaar is hij geen een keer ziek geweest. Sterke Valk dus, maar zowel mijn ma als ik dachten dat bijna zijn laatste uur geslagen had omdat hij zo beroerd was  en meer dood dan levend leek.

Pierre

Theo_Hoorn