11 mei 2025, 08:31:29

Terug van vakantie - jonkies dood

Gestart door roaneric, 11 september 2003, 22:35:51

« vorige - volgende »

roaneric

Hallo allemaal

Wij zijn net terug van 2 weken vakantie en kreeg de slecht nieuws te horen van mijn buurvrouw.  Alle drie van de jonkies uit mijn eerste nestje is doodgegaan. :'(  De oudste is net 3 weken oud geworden.  De jongste ging 5 September dood, de tweede 7 september en de derde de 9 de.  Mijn buurvrouw vond ze s'ochtends helemaal dik opgezet en de laatste had nog eten in zijn krop. :'(   Ze werden wel heel erg goed gevoed en het ouders was heel erg trouw met broeden, waarom zou het fout gegaan zijn? :-/   Weet iemand dat misschien.  Er is geen luis gevonden en ze hadden  voldoende eten en drinken enz.  Heeft iemand dit al meegemaakt?  
Groetjes
Marijke

Marianne

Hoi Marijke,

Heel veel sterkte met dit nare bericht.
Ik weet wat het is want bij mijn thuiskomst na de vakantie was er ook 1 valkje dood gegaan.
Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak is, want 3 valkjes uit 1 nestje....... misschien is er iets mis?

Sterkte,
Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Lique

Hoi Marijke,
wat een nare ontdekking moet dat geweest zijn zeg.
En ook schrikken voor jou, toen je het nare bericht hoorde.
Ik weet niet wat er aan de hand was, maar blijkbaar toch iets ernstigs, want ze sterven om de dag. Aan het eten geven lag het niet, kregen genoeg, hadden ze verwondingen?
Je zei dat ze er opgeblazen optzagen. Ik heb wel gehad met een jong in de zomer, dat deze een luchtbuik kreeg toen hij dood was.
Al het lucht zat in de buikholte en kwam er niet uit.
Maar je weet niet wat het geweest kan zijn, tenzij je een valkje laat onderzoeken, maar ik denk dat ze al begraven zijn.

groetjes lique

roaneric

Hoi Lique

Ja ze zijn al begraven door mijn buurvrouw.  Ze zaten er allemaal met een opgezwollen buik en het was iedere keer in de ochtend dat ze dood aangetrof werd.  Zou het de kou kunnen zijn?  Het was blijkbaar de afgelope weken onder de 10 graden s'nachts.  Mijn buurvrouw vond ook dat de zaagzel er een beetje vochtig uitzag toen ze het nestblok heb schoongemaakt.  Het kan onmogelijk ingeregend zijn , want de blok zit in een hoekje bovenin waar het niet nat kan worden.  Kan het ontlasting een beetje vochtig blijven dat ze daardoor misschien ziek werd?  Ik weet het allemaal niet hoor, het is de eerste keer voor mij.
Ik vind de ouders er nu zo zielig bij zitten.  Ik denk dat ik de nestblokken zo snel mogelijk weg moeten halen, want het lijkt of ze interessen heeft nog een keer te broeden.  
Groetjes
Marijke

Paul

Hoi Marijke,
Wat erg dat dat nu weer gebeurd is :-(
Moeilijk te zeggen waarom ze zijn doodgegaan maar de volgende keer ben je er zelf waarschijnlijk bij en dan kan je het zelf beter in de gaten houden.
Door de kou zal het niet zo gaur gebeuren als de ouders in het broedhok zitten houden die de jongen wel warm zeker als het nog niet vriest lijkt me dat het probleem niet geweest.
En door de ontlasting van de jongen kan het broedhok wel wat vochtig worden van binnen hoor want ze maken er echt een zooitje van die kleintjes.
In elk geval hoop ik dat je volgende nestje beter zal gaan want dit is heel erg naar :-(

Sterkte en groetjes,  Paul

VaLKPaRKieTJe

Hoi Marijke,

Wat naar dat alledrie de jonkies dood zijn gegaan. :'(
Nooit leuk als een valkje dood gaat, laat staan 3 stuks.
Ik hoop dat de ouder-valkjes snel weer een nestje gaan krijgen en dat dat wel goed gaat.

Sterkte met het verlies.

Gr. Mariette

Sandra Kolle

Hallo allemaal ik ben de buurvrouw van Marijke en wil graag even reageren.
Ik heb elke dag gekeken of het goed ging met de jonkies en er was echt niets bijzonders aan de jonkies te zien. Ook geen vieze beestjes op de jonkies of in het broedhokje gezien. Ze maakten ook gewoon geluid, bedelen om voer de dag voordat ze dood lagen.En zagen er goed gevoed uit.Als eerste was het kleinste jonkie dood gegaan. De andere twee zagen er een stuk groter uit. Ze hadden helemaal geen verwondingen toen ik ze dood vond in het broedhok. Het laatste jonkie had zelfs nog wat eten in zijn krop zitten. Er was altijd voldoende voer aanwezig, ook eipulp. En ik vraag me nu af wat had ik nog meer kunnen doen om dit te voorkomen, dit met het oog op de onderstaande zin: volgende keer ben je er zelf waarschijnlijk bij en dan kan je het beter in de gaten houden. Want ik vond het echt heel vervelend om elke keer een dood jonkie te moeten vinden.
Groetjes Sandra
CitaatHoi Marijke,
Wat erg dat dat nu weer gebeurd is :-(
Moeilijk te zeggen waarom ze zijn doodgegaan maar de volgende keer ben je er zelf waarschijnlijk bij en dan kan je het zelf beter in de gaten houden.
Door de kou zal het niet zo gaur gebeuren als de ouders in het broedhok zitten houden die de jongen wel warm zeker als het nog niet vriest lijkt me dat het probleem niet geweest.
En door de ontlasting van de jongen kan het broedhok wel wat vochtig worden van binnen hoor want ze maken er echt een zooitje van die kleintjes.
In elk geval hoop ik dat je volgende nestje beter zal gaan want dit is heel erg naar :-(

Sterkte en groetjes,  Paul

Nes

Hoi Marijke,

allereerst wil ik even zeggen hoe ontzettend ik ben geschrokken toen ik het las. Ik vind het heel erg voor je en voor de valkjes natuurlijk. Het is heel triest. Sterkte  :'(
Ben je nog wel van plan om nog eens een keer te kweken?

en buurvrouw,

ik denk echt niet dat Paul het zo bedoeld heeft, maar gewoon wat aardigs en geruststellend heeft willen zeggen tegen Marijke. Zo te lezen zal je ze heus wel goed verzorgd hebben.
Het is zeker heel vervelend dat je zo iedere dag een valkje dood moet vinden. Dus ook jij veel sterkte.

Groetjes Nes.

roaneric

15 september 2003, 23:44:50 #8 Last Edit: 15 september 2003, 23:45:24 by roaneric
Hoi Sandra

Nes heeft helemaal gelijk.  Paul bedoelt het goed, hoor. ;)  Het misverstand lag aan mij... Ik had er wel bij moeten zetten dat jij  VEEL meer ervaring heeft met vogels en dieren dan ik, zo dat lag ZEKER niet aan jou. Een betere oppas dan Sandra is er niet. :)  Ik denk dat ik en de ouders van de jonkies gewoon pech had, of dat er een zieke was.  
Ik wil het zeker weer proberen, maar dan pas in de voorjaar, en ik hoop dat het dan goed gaat.  

Groetjes en prettige avond verder
Marijke

Stijn dc

hello

wat jammer dat je zo van vakantie moet thuiskomen!
is het bij jullie al min tien graden 's nachts?
waar woon je dan?

SDC:(

roaneric

Hoi Stijn

Ik woon in Hoofddorp en volgends mij heb je verkeerd gelezen.

"Het was blijkbaar de afgelope weken onder de 10 graden s'nachts."  ::) .......  niet min 10 graden :D..........

Groetjes
Marijke

Sandra Kolle

Ik wil graag iets rechtzetten ik heb de woorden van Paul niet als negatief opgevat, maar vroeg me af wat ik nog meer had kunnen doen. Omdat ik dat opmaakte uit de woorden van Paul dat ik nog iets had kunnen doen. En was dus nieuwsgierig wat dat was. Aangezien ik er vanuit ging dat je bij die kleine kuikens alleen maar kan kijken of ze het goed maken in het broedkastje.
Ik vind het erg jammer dat de kuikens dood zijn gegaan, en hoopte die dagen zo dat in ieder geval de laatste nog zou blijven leven, mede ook omdat de moedervogel bij mij vandaan komt. Het had zo leuk geweest.
En het had leuk geweest om te zien hoe die kleine hummeltjes die niet moedersmooiste zijn in het beging opgroeien tot zo'n mooie vogel.
Groetjes Sandra

Paul

Hoi Sandra,
Ten eerste was het zeker niet naar jou aanvallend bedoeld hoor.
Het is juist super dat je de vogels van Marijke hebt verzorgd in hun vakantie.
En zeker met hele jonge valkjes kan je gewoon weinig doen.
Dat eivoer geven is het belangrijste zoals je ook deed.
En beestjes zoals luis daar gaan jongen niet zo snel dood van.
Een eerste nestje gaat heel vaak verkeerd, in mijn eerste nest is er van de drie eitjes ook maar 1 jong overgebleven en daar is niks aan te doen de ouders moeten de jongen opvoeden je kan alleen helpen door ze voer te geven.
Had je niet goed gevoerd dan hadden de ouder er ook veel slechter uitgezien want hun drang om te voeren is groter dan  dat ze zichzelf voeren.
Ik vermoed ook dat het een virus of een andere ziekte geweest is en dat had je niet kunnen voorkomen hoor.
Dus je hoeft je zeker niet schuldig te voelen in dit geval.

Groetjes,  Paul

Stijn dc

hello

ah, ik dacht al!
ja, als het min tien was geweest dan was het toch wel te koud voor ze geweest hoor!!
sorry!

SDC:D

Lique

Hoi,

Deze dingen gebeuren helaas ook soms.
Waaraan het ligt, kom je niet meer achter, maar er is ook niemand schuldig aan.
Schuldig is opzettelijk iets doen, en jullie konden er niks aan doen.
Gebeurd is gebeurd, en Marijke, ik hoop dat jouw volgende nestje wel goed gaat. Zo niet, kan je beter een van xde jongen laten onderzoeken, wat het eventuele probleem is.

groetjes lique