8 mei 2025, 05:54:22

Elke 3e parkiet te dik?

Gestart door Vanessa_TC, 11 september 2003, 19:39:24

« vorige - volgende »

Vanessa_TC

Hallo Allemaal.

Ik heb van de week het maandblad Hart voor Dieren gekocht, daarin stond dat elke derde parkiet aan overgewicht lijdt, een verdere uitleg stond er niet bij omdat dat in het volgende maandblad verder wordt uitgelegd.

Aangezien dat mijn Twinky ook te zwaar was en nu op dieet is en ook nog de derde valkparkiet in de kooi is, dacht ik aha.

Dus ik ben zeer benieuwd wat nou precies de oorzaak hiervan is en kan niet wachten tot de nieuwe uitgave van het blad uit is.
Ook zou ik graag van jullie horen wie daar ervaring mee heeft en misschien meer weet.
Ik denk zelf dat het komt omdat de 3e misschien een beetje buiten de boot valt en daarom meer gaat eten, dus dat je dan eigenlijk beter 4 vogels bij elkaar moet doen.

Groetjes Vanessa

Mirjam-Moniek

Hoi Vanessa

Ik denk dat je het een beetje verkeerd opvat. Wat ze bedoelen is dat van alle parkieten in Nederland 1 op de 3 te dik is. Dus gewoon dat overgewicht bij vogels erg vaak voorkomt. Als je je bedenk dat veel parkieten nooit uit hun kooitjes komen en een dieet hebben van alleen zaadjes, is dat vrij logisch. Ik ben lid van het blad. Zodra ik hem heb, zal ik wat in het blad staat hier schrijven.

(Nou hopen dat ik dat niet vergeet. ::))

Paul

Hoi,
CitaatWat ze bedoelen is dat van alle parkieten in Nederland 1 op de 3 te dik is. Dus gewoon dat overgewicht bij vogels erg vaak voorkomt.

Dat denk ik ook dat het zo bedoeld is.
Valkjes die regelmatig losvliegen en beweging hebben zullen niet snel te dik worden omdat vet heel snel verbrand word als ze veel vliegen.
Valkjes die bijna de hele dag in de kooi zitten en als ze er even uit zijn dan niet rondvliegen maar alleen bij je zitten kunnen veel sneller overgewicht hebben.

Groetjes, Paul