10 mei 2025, 03:58:36

al volwassen?

Gestart door Sally, 1 juni 2007, 13:59:02

« vorige - volgende »

Sally

Hallo,

Ik heb sinds zondag een valkje gekocht. Ik heb hem kuifje genoemt. De verkoper zegt dat hij 6 weken oud is, maar ik vind hem nogal groot voor 6 weken te zijn... Of is dit normaal dat ze dan al zo groot zijn?
Hoe zie je eigenlijk dat uw valkje al volwassen of nog jong is?

Gisteren heeft hij voor het eerst uit mijn hand gegeten. "trots". ;D
Maar ik vraag me af wanneer hij voort eerst uit zijn kooi mag? Hij komt al op mijn hand zitten en kan er mee bewegen... Wel alleen als er eten op mijn hand ligt natuurlijk.

Hoe krijg ik hier een foto op?

Ivy

Hoi.
Hoe je een foto kan plaatsen kan je hier lezen:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

Een valkje van 6 weken die door ouders is opgevoed ziet er meestal al heel goed uit. Het is dan lastig om te zien dat hij nog maar zo jong is. Ik vind dat jonge vogeltjes nog van die nieuwsgierige grote oogjes hebben, maar misschien ben ik een beetje gek :D. Er is eigenlijk weinig wat de leeftijd van een valkje kan vertellen. Pas als je valkje in de rui komt en is het toevallig een mannetje, dan zal hij van de kleur veranderen (meeste mutaties dan), krijgt hij een witte of gele masker, pareltjes verdwijnen ed. Dan weet je als dat gebeurt, dat hij zo'n 5-7 maanden is.
Anders moet je maar de kweker geloven ;). Heeft het valkje geen ringetje om?

Als jouw valkje al goed op jouw hand komt zitten met eten, probeer of hij het ook zonder eten doet. Laat hij zich ook al kroelen?
Is dat het geval, kan je hem in principe gewoon uit de kooi halen. Wel raad ik je aan om dit te doen als je heel veel tijd heb, in het geval dat hij buiten de kooi niet zo goed opstapt ;D en dat je moet wachten totdat hij zelf de kooi in gaat om te eten.
Opjagen van het valkje zal je namelik niet helpen om tam te maken.
Hier staat nog meer info over het tammaken
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Veel succes met je valkje!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sally

Hey,

Danku voor uw reactie. Ja mijn valkje heeft een ringetje om maar ik durf niet zo goed te kijken k kan em nog niet vastpakken ofzo. En wil hem natuurlijk ook geen schrik aanjagen. Als ik mijn vinger onder zn borstje steek komt hij wel op mijne vinger zitten maar dit is niet voor lang. Kroelen heb ik nog niet geprobeert. hoe pak je dit het beste aan?

Ik krijg maar geen foto ge-upload... Hij geeft altijd een fout aan op de pagina.

Groetjes Sally

Ivy

Hoi Sally.
Als foto niet wil lukken, dan kan het aan een aantal dingen liggen. Wat voor foutmelding krijg je?
Is de foto kleiner dan 60kB? Dan zou het aan de instellingen van jouw firewall kunnen liggen. Je kan ook proberen om een account bij www.photobucket.com aan te maken en misschien lukt het daar wel om foto up te loaden. Die kan je dan hier linken door IMG link in jouw bericht te plakken.

Heeft het ringetje een kleurtje? Voor dit jaar is de kleur zwart, maar als het een zilverkleurig ring is, zal je moeten kijken naar het nummertje die erop staat.

Kroelen lukte me meestal als ik trosgierst in mijn hand vast hield. Ik maakte het stukje trosgierst die uit mijn hand uitsteekt steeds korter, op een gegeven moment was het valkje dus heel dichtbij mijn vingers. Voorzichtig kan je dan proberen om hem over zijn koppie te aaien met 1 vinger.

Succes ermee!

Sally

Hallo,

Ik heb een fototje geupload op die site die jij me had doorgegeven en dit is gelukt. Nu ben ik is benieuwt dat hij hier tevoorschijn komt. Even een testje dus :)

Ja het ringetje van mn valkje is Zwart. Dus het is toch nog een jonkie?
Ik zal dat kroelen van de week eens proberen als hij nog beter gewent is aan mijn handen. Danku voor uw tips. :)

Ivy

Gelukt!
Prachtige cinnamon geparelde valkje. Ik denk dat het een jong is hoor. Veel succes met het kroelen.

Sally

Danku:)

Ik ben er blij mee ook. Hij/zij is heel lief :). Hopelijk krijg ik hem zover tot kroelen en dat ik hem hier kan loslaten.

Marije

Hij is denk ik wel jong, maar hij heeft wel z'n twee lange staartveren al... Meestal komen die toch pas wat later dan 6 à 7 weken?
Wel een beauty hoor, net mijn Purrel! :D