24 mei 2025, 20:43:34

Nestkontrole

Gestart door Francoos, 31 mei 2007, 16:41:14

« vorige - volgende »

Francoos

Hallo allemaal,

Nu hebben mijn valkjes eieren gelegd !!! JOEPIE zou je denken ... dat is het ook eigenlijk wel !!!

Ze zijn beiden zo fanatiek in het broeden en bewaken dat ik het haast niet durf om mijn hand in het broedblok te steken ...
Het koppeltje is niet schuw maar ook zeker niet handtam !!

Ik weet niet of ik ze er gewoon af kan sturen om te controleren of de eieren bevrucht zijn en om nestcontrole uit te kunnen voeren.
Graag wil ik ook wanneer de jongen uitkomen ,ze handtam gaan maken door ze vanaf het begin in de hand te nemen ... kan dat wat ik nu opnoem ??

Kan ik dus nu al nestcontroles gaan uitvoeren enz ... ???

En wanneer de jongen uitgevlogen zijn ,kan ik dan gewoon het broedblok weghalen om te voorkomen dat er nog meer eieren gelegd gaan worden ??? Of gaan ze dan op de gond leggen ???

Groetjes van Francoos.

Lin

als je een beschermend koppel hebt voer dan geen nestcontrole uit als er eitjes liggen. De kans is groot dat ze dan teveel schrikken en niet evrder willen broeden of de eitjes per ongeluk beschadigen. Daarnaast kan je vrij weinig doen aan de eitjes.

Ze komen na 21 dagen broeden uit. Meestal broeden ze pas bij het tweede ei. Haal de eieren pas weg als ze helemaal uitgebroed zijn anders blijft ze doorleggen.

Als er jongen zijn kan je vanaf het moment dat de oogjes open zijn ze elke dag vasthouden. Dit bouw je langzaam op doe dit in het begin enkele minuten, als ze pennen hebben een half uur en dan steeds langer. Maa alleen als de ouders jouw je gang laten gaan. Pap geven om tamme valkjes te krijgen hoeft niet het kan prima zonder.

Rond 3 weken beginnen de ouders vaak een nieuw nest en is de kans er dat er geplukt wordt haal dan het broedblok weg of zet de jongen in een bakje op de bodem. wil je geen jongen prik dan de eitjes meteen door (dan leeft er nog niks)

Geef wel altijd voldoende vers water, eivoer en zaadjes tot de beschikking en in kleine mate groente en fruit.

Groeten, Linda

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valerie

Hoi Francoos,

Ik kan je wel een trukje geven.  :P Het popje bij mij is ook enorm agressief, als ze broed.
Wat ik doe is, als ze uit het blok is, trosgierst aanbieden onderaan de kooi. Dan gaat ze daar lekker smikkelen en laat mij lekker nestcontrole doen. ;)
Als ze beiden op het nest zitten, stoor ik ze ook niet. Dan maar geen controle. ;)