4 juni 2025, 11:40:22

Kaal jonkie

Gestart door Mistermood, 31 mei 2007, 11:50:00

« vorige - volgende »

Mistermood

In 1 van onze broedhokken zit een jonkie die al vrij groot wordt maar nog steeds helemaal kaal is..

Gebeurd dit vaker, gaat dit goed komen?

Mistermood

Rianne

Ah gos, dit is wel heel ernstig! :o
Normaal zeg ik het niet zo snel maar het is nu toch wel belangrijk dat dit jong niet meer bij de ouders terug in het blok gelegd wordt, maar met de hand verder wordt opgevoed.
Mijn jongen worden ook vreselijk geplukt maar niet zo erg als het jouwe. Wat een zielig valkje...

Sanna

Jeetje! Dit heb ik nog nooit gezien :o. Die ouders hebben er werkelijkwaar alles uitgetrokken..... Jouw lutinootje wordt zeer ernstig geplukt door zijn ouders. Is dit het enige jong in dat nest? En heb je het al eens eerder gehad?

Je zegt: "...in een van onze blokken...". Heb je niet toevallig ook een ander koppel met jongen van ongeveer dezelfde leeftijd waar je hem eventueel bij zou kunnen leggen?

Sneu hoor, het is verder wel een mooi lutinootje. Wanneer hij nu niet meer geplukt wordt groeien die veren vanzelf wel weer gauw terug.

Groetjes, Sanna

Rianne

Oh, daar had ik nog niet over nagedacht. Bij een pleegkoppel leggen is een betere optie als met de hand voeren. :)

Mistermood

Momenteel zitten er nog 2 andere jonkies in dit zelfde hok.
Ik heb ook niet het idee dat ie kaal geplukt wordt. Voor zover ik weet kwam ie al kaal uit het ei.

Rianne

Als valkje geboren worden, hebben ze dons net zoals het kleintje op de foto. Het kan zijn dat ze het valkje vanaf dag 1 geplukt hebben, dus eerst alle dons er af en later de veerpennetjes.
Veergroei kost veel energie, zeker bij een opgroeiend valkje.
Heb je de mogelijkheid om dit valkje bij een ander koppel over te leggen?

Mistermood

We hebben 12 broedhokken met daarvan 6 gevult met intotaal 21 jonkies dus dat moet wel lukken. Ik vraag me alleen af of dat nog wel nodig is als die andere ook niet worden kaal geplukt.
Volgens mij is dit jonkie ook de enige van dat nest en zijn de jonkies die erbij liggen vanaf een ander nest gekomen (toen ze nog in het ei zaten, zijn ze verplaatst omdat daar niet meer op gebroed werdt).

Rianne

Ik snap je niet helemaal. Dit jong word telkens kaal geplukt zo gauw er ook maar 1 veertje teruggroeit. Dan is het toch juist nodig om dit jong over te leggen? Straks vliegt ie uit en heeft ie geeneens veren om zichzelf warm te houden. :-\

Sanna

Citaat van: Rianne op 31 mei 2007, 19:18:00Straks vliegt ie uit en heeft ie geeneens veren om zichzelf warm te houden. :-\

Uitvliegen..... waarmee?? :-\

Rianne

Nou ja, hopelijk laat ie dat dan nog wel een tijdje...
Meestal worden de vleugels niet geplukt, zodat ze evengoed kunnen uitvliegen. Maar bij het valkje van mistermood hebben ze maar 6 lange pennen laten zitten of zo... Heel ernstig en zo erg heb ik het nog nooit gezien.

Ivy

Jeetje! Ik schrok helemaal.
Het is echt niet normaal hoe dit valkje geplukt wordt hoor, red het arme kind en verplaats het meteen naar een andere koppel.
Weet je hoe oud het is? Je hebt genoeg vergelijkingsmateriaal lijkt mij, met 21 jonkies, dan weet je hoe een valkje van die leeftijd eruit hoort te zien.

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Mistermood

Hij staat al een paar dagen in een ander hok en alles begind weer langzaam te groeien.

Sanna

Aah gelukkig. En dat andere jong wat er in het blok zit, laten de ouders dat wel met rust?

Groetjes, Sanna

Mistermood

Hij/zij maakt het inmiddels erg goed! ;)