15 mei 2025, 17:09:37

steeds weer een slecht eitje..

Gestart door louise, 29 mei 2007, 11:26:09

« vorige - volgende »

louise

hoihoi,

Ik heb een heel goed koppeltje!! Maar sinds het einde van vorig jaar en nu dit jaar, heeft het popje steeds legnood en een slecht eitje. Het eitje is heel slap en soms ook open en de inhoud is dan groen.
Ze legt helemaal geen goede eitje meer, terwijl ze eivoer, grit, vers water, sepia krijgt.
Doe ik iets verkeerd ofzo?

Wat kan ik nu het beste doen?
De broedblok weghalen en even rust geven?

groetjes marielouise

Rianne

Hoi,

even rust geven kan geen kwaad. Wat de rest van je vraag betreft, het klinkt alsof er iets niet goed is. Je zou een vogelarts kunnen bellen om te vragen wat dit betekend.

louise

Hoihoi,

Ik heb de dierenarts gebeld, als ik tijd heb moet ik een keer langskomen.
Maar ze zitten midden in hun broedtijd, kan ik dan gewoon de broedblokjes weghalen?
Raken ze dan niet in de war en blijft ze dan geen eieren leggen?

groetjes marielouise

Rianne

Hoeveel eitjes heeft ze al gelegd? Je kunt de eitjes die er liggen vervangen door nepeitjes en aanvullen met neppers tot er 6 liggen. Hopelijk denkt ze dan niet dat er nog meer bij moeten.
Het broeden doet een popje 's nachts dus dat zal niet al te veel energie kosten.
Maar een zacht eitje met groene inhoud lijkt mij geen goed teken.

louise

Hoihoi,

Ze hebben nu nog geen eieren, het was het eerste eitje.
Volgens mij kan ik dan de broedblokjes wel weghalen?

groetjes marielouise

Rianne

Hoi,

dat is denk ik wel verstandig. Het kan zijn dat je pop evengoed nog een ei gaat leggen, die zal ze waarschijnlijk op de bodem leggen of van de zitstok af laten vallen. Houd haar in ieder geval goed in de gaten, je kunt het aan de houding zien.

Inger m

Hoi,
Als dit steeds aanblijft en ze legt geen goede eitjes meer, vermoed ik dat het inwendig niet goed zit. Dit kan beteken dat ze een afwijking heeft aan haar eierstok, eileider of uterus. Dit is de plaats waar het ei gevormd wordt. Als dit niet goed werkt, dan kunnen er afwijkingen ontstaan. Als dit zo blijft, zou ik haar zo min mogelijk stimuleren, dus nestkast weg en geen nepeieren geven. Het is namelijk een risico als ze zulke eitjes legt. Voor de zekerheid zou je een keer bij een vogelarts langs kunnen gaan om te checken wat er aan de hand is en wat er eventueel kan worden gedaan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

louise

Hoihoi,

Dank je, ik heb de broedblok weggehaald!!

groetjes marielouise