15 mei 2025, 23:19:11

Wat zouden jullie doen? (plukken)

Gestart door Rianne, 29 mei 2007, 14:54:40

« vorige - volgende »

Rianne

Ik heb hier nu 4 jongen zitten, in de buitenvoliere. Ze zijn nu 3 weken oud. Ik smeer ze elke dag in met uierzalf en het lijkt te helpen tegen het plukken.
Stel dat de ouders nu weer gaan plukken, wat is dan het beste? De jongen laten zitten en ze groot laten brengen door de ouders (wat ze heel goed doen verder) of de jongen met 4 weken naar binnen halen om met de hand verder groot te brengen?
Het lijkt mij vrij ongezond om ze straks uit te laten vliegen met die kale lijfjes. Straks vatten ze nog kou. :-\

Inger m

Hoi,
Er is beide wat voor te zeggen, want het plukken is voor de jongen onprettig en bovendien kost het ook extra energie voor de veervorming. Zolang je het enigszins kan beperken, zou ik ze bij de ouders houden.

Bij de ouders laten is in principe beter en minder risicovol. Dat ze uitvliegen in een buitenvoliere, heb je zelf in de hand. Je kunt de jongen ook overzetten naar een beschut nachthok of een kooi bij het uitvliegen. Dit hangt ook mede af van de weersomstandigheden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Ik heb helaas geen binnenhok. De voliere is wel redelijk beschut met een wilgenmat en een schuttingpaneel tegen elkaar aan. Ik zal ze in ieder geval 's avonds terug in het broedblok zetten en kijken of het plukken wegblijft.