Dood jong in ei?? ei 3 is uit, ei 4 piept.

Gestart door Valerie, 28 mei 2007, 11:30:49

« vorige - volgende »

Valerie

28 mei 2007, 11:30:49 Last Edit: 12 juni 2007, 17:28:39 by Valerie
Hoi!

Ik heb enkele vraagjes. Ik sta voor een raadsel.  ???
Daffy heeft in totaal al 6 eitjes gelegd.
eitje 1 op 13 mei en eitje 2 op 15 mei.Toen zaten er 4 daagjes tussen, eitje 3 op 19 mei en eitje 4 op 21 mei.
Mijn buurman heeft het verder gekontrolleerd (omdat wij op vakantie waren).
Volgens hem is eitje 5 op 25 mei gelegd (hij kon er niet bij komen om te markeren, aangevallen door Daffy) en eitje 6 zou dan gisteren gelegd moeten zijn (27 mei).
Kan dit, dat er weer 4 dagen tussen zit? Of heeft ie het overzien en is eitje 5 toch op 23 mei gelegd (heeft hij niet gezien omdat Daffy fel tekeer ging? Of zou Daffy nog meer eitjes kunnen leggen?
Enig idee?
Hoe kan ik de laatste eitjes uiteen houden? (komt zowieso ei 6 later uit dan ei 5?
Een helboel vraagjes, maar ik zal blij zijn als ik er antwoord op heb.
Zijn de 2 eerste eitjes onbevrucht? Daffy heeft een paar daagjes niet gebroed. Ik zie wel een luchtkamer (denk dat het dat is), maar geen aders. De andere eitjes heb ik niet geschouwd.

Groetjes,

Valerie

wim roskam

beste vallerie, ik denk dat je valkje haar ei legritme in de war zit, maar dit maakt voor het broeden niets uit hoor , alleen het zal ook langer duren  voordat de jongen geboren worden , en er zal dan ook een verschil in grote zitten  , dat moet je wel in de gaten houden ivm met voeren , de grootste jongen zullen het meeste voer opijssen . groeten en sucses verder , wim roskam .

Valerie

Dankje Wim.

Er valt me wat te binnen. Mijn buurman zei dat hij ei 5 (het eerste blanco eitje = niet genummerde) op donderdag had zien liggen. Dat was 24 mei en dus niet 25 mei.
Mogelijkheid is dus dat hij woensdag eerder is wezen kijken en Daffy het later gelegd heeft. Na donderdag heeft hij ook niet meer in het blok gekeken (hij was bang van Daffy, die enorm fel doet). Ik ga daar op hopen, als er toch een te grote tijd tussen zit, dan moet ik maar extra in de gaten houden. Ik heb nog handopfok staan (ongeopend). Die zal wss nog even goed zijn (is van vorig jaar, denk ik jaartje goed?).

Ik houd jullie op de hoogte! Als de eerste 2 bevrucht zijn kunnen ze as zondag al beginnen uit te komen. Maar volgens mij zijn die niet bevrucht.

Valerie

Er ligt een 7de eitje.  :?  Ik ben bang dat ze allemaal bevrucht zijn. Ik kan hen moeilijk 7 jongen laten grootbrengen in 1 nest? En als ze een 2de nest beginnen? In 1 van de eitjes zie ik overduidelijk de aders. In het eerste duidelijk de luchtkamer, de aders lijken niet gekleurt, maar ik zie wel lijntjes.  :?
Heb ik kans op legnood?
Weet iemand of het normaal is dat hun ontlasting vies is en naar rotte eieren ruikt?

Inger m

Hoi Valerie,
Leuk dat je aan het kweken bent.
Maak je niet druk om zeven eitjes. Eerst afwachten of ze allemaal uitkomen. Ze leggen er niets voor niets een paar extra  ;). Verder zou ik zie niet te veel storen. Het kan handig zijn de eitjes te merken, maar uiteindelijk moet het toch uitzichzelf gaan. Ikzelf merkte de eitjes niet en deed zo weinig mogelijk in de broedperiode. Meestal schouwde ik de eitjes eenmaal.

Ik begrijp echter dat het vrij nieuw voor je is en je kunt veel leren tijdens het broedproces. Probeer er vooral van te genieten en niet te druk te maken.

Bij een bevrucht eiu moet je heel duidelijk aders zijn en in een later stadium is een deel van het ei donker gekleurd. De luchtkamer wordt steeds groter.

De ontlasting van broedende vogels heeft een heel typische en vieze lucht, dus je omschrijving kan best kloppen.

Bij zeven eitjes heb je niet per se grotere kans op legnood. Als ze nu gaat broeden, zal dit zo'n beetje het laatste ei zijn.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

He Inger!

Wat ben ik blij jou hier te zien! Want jij geeft altijd de beste raad hier. :)

Ik was ook al bij een goede kweker gaan raad vragen. Ik kwam al snel te weten dat het allemaal heel normaal is en dat Daffy nog wel meer eitjes kan leggen.
Als Daffy dat doet, haal ik die eitjes weg.
Ze is al bijna een week volop aan het broeden op de eitjes, dus het verbaasd me dat ik er gisteren weer 1 zag.
Waarschijnlijk zullen de eerste 2 eitjes wel niet bevrucht zijn. Ik zie daar wel een luchtkamer (of wat luchtkamer moet voorstellen), maar de aders zijn gewone strepen en niet duidelijk rood, zoals ik bij een ander eitje wel zag.
Nou, 5 jonkies in 1 nest kan nog net, vind ik. Meer laat ik niet toe, want dan komt het met de jongsten nooit goed.
Ik markeer de eitjes om te weten welk eitje wanneer gelegd is. Maar eigenlijk heb je gelijk. ei 3 zal nooit eerder uitkomen dan ei 1 (indien alles bevrucht). Dus dan zou ik net zo goed weten wat ei 1 is. De tijd (en ervaring) zal het mij vast wel leren.
Dit is de 2de keer dat ik een nestje bij hun meemaak.
Vorig jaar heb ik me ook om niks druk gemaakt.

Inger m

Hoi Valerie,

Bedankt  :)

Ja, je kunt veel leren tijdens de kweek en in het begin is het allemaal erg spannend, dat is logisch en het is ook goed dat je zoveel mogelijk om raad vraagt. Als je regelmatig de eieren schouwt, leer je het ook steeds beter te interpreteren en zie je sneller of het goed gaat, dan kun je het later af met wat minder vaak (als je wilt).

Vier tot vijf jongen is inderdaad een mooi aantal. Met een groter aantal krijg je vaker nakomers. Vaak komen niet alle eieren uit, doordat ze onbevrucht zijn, afsterven of beschadigd raken. Mijn ervaring is dat er meestal meer eitjes worden gelegd dan dat ze jongen krijgen.

Veel succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Hoi Inger,

Vorig jaar telde het eerste nestje 5 eitjes, waarvan 4 bevrucht.
Volgens mij zijn nu de eerste 2 onbevrucht.
Maar het is zo lastig zien. Het is nu veel te licht in de garage en met dat lampje weet ik niet hoe ik het eitje het beste houd om te kijken. Bij ei 1 en 2 zie ik wel wat draden lopen, maar volgens mij zijn dat barstjes (beschadigingen, net als ei 1 vorig jaar) in het ei.

Valerie

Hoi,

Er is nog geen eitjes uitgekomen. Ik denk dat de eerste eitjes niet bevrucht waren.
Ik heb toch nog een vraagje. Is het normaal dat broedende valkje erg veel drinken? Ik heb een klein voerbakje met water ophangen (hang nu op een plek, dat ze er niet in kunnen poepen), en dat is tegen de avond bijna leeg.
Ook de ontlasting (net erwtensoep) is volledig vloeibaar.   ???
Ik heb vanochtend de kooi schoongemaakt (met eucalyptusreiniger) en boven de houtsnippers hooi (voor konijnen en cavia's) gelegd.

Lin

Ze drinken bij mij meer als ze gaan voeren met het broeden valt het wel mee tenzij ze veel eivoer eten.

de ontlasting is vrijwel altijd vloeibaar omdat ze het ophouden in het broedblok.

Hooi zeg je? bedoel je niet zaagsel/houtvezels?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valerie

Hoi Lin,

Phew! Wat een opluchting, het is normaal dat het vloeibaar is? :) Ze drinkt echt wel veel. Eivoer geef ik nog niet (daar is ze vorig jaar zo ziek van geweest (e-colli). Dus ik wacht tot er jongen zijn en geeft heel weinig.
Ik bedoel echt hooi (gedroogd gras).
Ik las ergens dat nog iemand dat geeft aan de broedende valkjes, voor de geur van die ontlasting. Dat trekt daar dan in en kan ik zo weghalen.

Valerie

5 juni 2007, 21:42:24 #11 Last Edit: 6 juni 2007, 13:51:01 by Valerie
Hoi,

Ik heb even de titel gewijzigd.
Hoe herken je eigenlijk een eitje waarin de vrucht is afgestorven?
Eitje 2 zou (indien bevrucht) vandaag moeten uitkomen. Dat eitje zag ik van de week al verkleuren (zwart kleuren, alsof een ei dat tijdens koken verbrandt).
Als ik met de lamp erdoorheen schijn zie ik een luchtkamer en iets zwarts (de groote van een praktisch volgroei jong). Geen flauw idee.De zwarte vlek zit rondom het eitje.
Heeft iemand enig idee hoe een embryo van enkele dagen voor uitkomen eruit ziet, als het afsterft?

Valerie

Heb ik dit keer gewoon pech?
EI 3, legdatum 19 mei is ook nog niet uitgekomen (volgens mij had dat gisteren al gemoeten). Ik hoor niks piepen en er zitten geen barstjes in. Gaat deze ronde fout, zal ik geen jonkies krijgen? Ik begin het me echt wel af te vragen.
De luchtvochtigheid is momenteel tussen de 55 en de 60%.

trienke

Hoi valerie

Als een eitje zwart begint te worden is de kans groot dat het jong afgestorven is.

Als ik jou was zou ik rustig afwachten, want ze kunnen nog wel uitkomen.

Groetjes Trienke

Valerie

Ik heb nu 2 piep-eitjes!
Ei 3 moet nu gaan uitkomen, maar komt nog niks verder! Iiiiiiiiii! En ik mag niks doen!  :-X