27 april 2024, 18:38:54

Advies graag......

Gestart door kimb27, 27 mei 2007, 18:09:45

« vorige - volgende »

kimb27

Hoi, ik heb een jonkie van een nestje naar binnen gehaald. Uiteraard was 'ie groot genoeg, bovendien voer ik hem zelf bij. Nu zijn we gisterochtend naar de dierenarts gegaan omdat Nelson nogal kortademig was en hij had een bloedneusje/vocht uit z'n neus. Antibiotica gehad en het leek even beter te gaan. Echter, hij is ontzettend moe, zit elke keer met z'n ogen dicht. Hij vliegt, eet en fluit wel maar toch..... Hij is ook nog erg "dunnig". Ik kan er niet achter komen wat 'ie heeft en maak me zorgen  :'(  Advies?

Karin

Hoe oud is hij en waarom heb je hem uit het nest gehaald om zelf te gaan voeren ? Was het daarvoor al kortademig of pas nadat je hem bent gaan handvoeren ? Het kan nml zijn dat er pap in het verkeerde keelgat is gekomen en dat het daarom een longontsteking heeft gekregen. Je dierenarts heeft al antibiotica gegeven, en als hij verstand van vogels heeft zal dat de juiste therapie zijn. Of het aan gaat slaan is even afwachten.....
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

kimb27

Hoi Karin,

Ik heb hem niet zelf uit het nest gehaald, hij was oud genoeg en ging er zelf uit. Na 2 dagen te zijn gevoerd door z'n ouders heb ik hem uit de volière gehaald omdat ik hem tam wil maken. Had ik even beter moeten omschrijven. De eerste dagen mankeerde hij niets eigenlijk. Ben er overigens ook vergeten bij te zeggen dat hij piept tijdens het ademen (alsof hij moeite heeft ermee) en dat de veertjes op zijn buikje "uit" staan. Net heeft hij overigens wel eivoer uit mijn hand gegeten wat hij gister nog niet deed. Toen moesten we hem zelf voeren.
Hij zit nog in een ruime, kartonnen doos met daarop een doek (uiteraard genoeg lucht) om hem nog even dat veilige gevoel te geven....

Lin

ik wil even 1 ding voorop stellen om een valkje tam te maken hoef je niet aan handopfok te beginnen. Dat kan prima zonder totale handopfok.
Weeg je je valkje wel elke dag want ik zou toch maar gaan opletten of het niet te verzwakt raakt. een valkje kan je beter in een kooi zetten als het voor langere tijd is dan in een doos met een doek dit is erg beangstigend voor een valkje als ie weer wat ziet. Lees ook even het stuk bij handopfok door.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kimb27

Hoi,

Ik weet dat dat niet nodig is maar bij het vorige nestje begon de vader de jongen te pikken. Dus, eigenlijk even het zekere voor het onzekere. Die doos is overigens niet helemaal dicht en ik zit er constant bij. Om hem te aaien, om tegen hem te praten en hij is er ook regelmatig uit. Maar juist omdat hij een beetje zwak is, wil ik hem wat rust gunnen, een veilige slaapplek zeg maar. Echt irritant, ben zo gek op vogels en vind het erg moeilijk om te zien dat 'ie ergens moeite mee heeft!!

Lin

Kan het voorstellen dat het moeilijk is als het niet goed gaat. Bij kweken kan je meer informatie over plukken vinden. Let wel erg goed op zijn gewicht als hij afvalt een voeding meer geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ivy

Hoi.
Hoe vaak geef je hem handvoeding? Zo'n jonkie die net uitgevlogen is heeft wel 3 keer per dag pap nodig.
Als hij piept tijdens ademen, zou het zoals Karin al zei, kunnen dat pap in verkeerde gat terecht is gekomen. Als je spuitje niet handig vindt om mee te voeren, kan je ook proberen of het jong met een lepeltje wil eten.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

kimb27

Inmiddels eet Nelson zo goed als zelfstandig. Daar bedoel ik mee dat hij het (ei)voer zelf uit mijn hand eet en ook van de grond oppikt. Vanochtend heeft 'ie zelfs even gevlogen! Nu laten we hem (na geven van antibiotica) weer even lekker rusten. Kroelen laat 'ie toe (lekkerrrr) en hij komt weer een beetje bij. Produceert ook een aardig geluid! Morgen heb ik vrij genomen van werk om 'em in de gaten te houden en te verzorgen. Komt hopenlijk allemaal goed!

Ga vanmiddag even kijken of ik een fotootje van Nelson kan plaatsen!

Ivy

Hoi Kim.
Geef je hem ook handvoeding? Alleen eivoer is niet genoeg. Ik wil je niet bang maken, maar zonder voldoende voedingstoffen zal jouw valkje het niet halen.

Hoeveel weegt de kleine? Hou zijn gewicht goed in de gaten, hij mag niet blijvend afvallen.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

kimb27

De 1e twee dagen is het eivoer en daarna steeds meer zaadjes, zaden en fruit erbij. Zo doe ik het eigenlijk altijd. Maar ik let er uiteraard wel op dat 'ie goed en voldoende eet! Thanks!

Ivy

28 mei 2007, 16:37:03 #10 Last Edit: 28 mei 2007, 16:39:22 by Ivy
Hoi Kim.
Sorry maar ik geloof dus echt niet dat het jong daar genoeg aan heeft. Je zegt dat nadat hij uit het blok kwam, is het nog 2 dagen bij zijn ouders gebleven en daarna haalde je het weg.
Jonge valkjes worden na het uitvliegen nog 2 WEKEN gevoerd door de ouders, pas dan kan je kijken of ze zelfstandig zijn.
2 dagen na het uitvliegen weten ze echt niet hoe ze hun kropje zelf moeten vullen. Niet met eivoer, niet met zaadjes, niet met fruit.
Zo'n jonge valkje moet nog gevoerd worden met pap. Een paar dagen kunnen ze nog wel volhouden met die paar hapjes wat hij nu binnen heeft, maar daarna zal het sterven als je niet met handopfok begint. Lees dit verhaal maar:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,24365.0.html

Jong was ook net uit het blok en kon nog niet eten. Na een paar dagen begon hij zijn koppie laten hangen en later is hij doodgegaan.

Ik raad je dringend aan om een goede handopfokvoer te halen als je dat nog niet hebt en valkje met een lepel voeren. Laat hem ook niet vliegen, dat werft veel energie en hij heeft net antibiotica gehad, hij heeft alle energie nodig om gezond te worden.

Info over handopfok kan je hier vinden:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html


Succes.
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

Citaat van: kimb27 op 28 mei 2007, 14:29:43
De 1e twee dagen is het eivoer en daarna steeds meer zaadjes, zaden en fruit erbij. Zo doe ik het eigenlijk altijd.

Hoy Kim
Uit je berichtje maak ik op dat je dit zo vaker gedaan hebt.
Volgens mij heeft het jong daar niet genoeg aan.
ik raadt je daarom ook aan om Nutribird gaan te kopen.
En in een paar dagen wordt een jong echt niet zelfstandig.
Met Ivana ben ik het eens dat jij je jonkie iedere dag moet wegen.
Vaak lijkt het wel of ze zelf eten ,maar spelen en eten lijkt veel op elkaar.
Daarom adviseren we om dagelijks te wegen als je een jong weg neemt bij de ouders.
Groetjes Riny


kimb27

Mijn vader houdt al z'n hele leven vogels dus ik denk dat hij echt wel weet wat 'ie doet! We hebben al een aantal nestjes gehad in voorgaande jaren en allen hebben we de beestjes verzorgd zoals nu: 't zijn megagezonde, vrolijke en zeer goed uitziende vogels. Alleen was dit het eerste vogeltje dat ziek was/is, vandaar mijn vraag om advies. Wij gokken toch op verkoudheid, afgaande op de verhalen op deze site. I.i.g. gaat het stukken beter met Nelson, dus je ziet dat ik niet helemaal stom ben en dat beestje aan z'n lot overlaat!

Riny

Hoy Kim
Ik ben er ook niet vanuit gegaan dat jij stom bent zoals jij het uitdrukt.
Mijn bedoeling was alleen om je een goede raad te geven.
Veel succes !
Groetjes Riny

kimb27

Dat weet ik en dat waardeer ik ook, anders zou ik geen raad vragen op het forum. Het enige dat mij "steekt" is dat iedereen zegt dat ik het niet goed doe, terwijl al mijn vogels supergezond zijn!